"טרופיקנה", סרטו העוצמתי והתובעני של הבמאי עומר טובי, טלטל אתמול (שבת) את באי ובאות פסטיבל קרלובי וארי ה-58. הסרט כולל סצנת סקס מפתיעה ושומטת לסת, שלא נראתה כמותה בקולנוע הישראלי - לא נפרט מטעמי ספוילרים, אבל אין ספק שעוד רבות ידובר עליה. נאמר רק שמככבת בה עירית שלג ("בר 51", "אבא גנוב 3", "למלא את החלל"), שבגיל 66 נכנסת לתפקיד מדהים, אמיץ, חושפני ומרשים, שכולל עירום פרונטלי, והיא נושאת את הסרט על כתפיה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "טרופיקנה"
מתוך "טרופיקנה"
עירית שלג, מתוך "טרופיקנה"
(צילום: פיליפ לאבלט)
"היו לי אי-אילו התלבטויות לפני, אבל אי-אפשר לוותר על חוויה כזאת מיוחדת ועל התנסות כזאת", אמרה שלג ל-ynet על הסרט שמתמודד כעת בתחרות "פרוקסימה" - המסגרת השנייה בחשיבותה של הפסטיבל הנחשב והאיכותי, שמיועדת לקולנוע נועז ומעז, אחר ומחדש. "אחרי שאמרתי כן להצעה, לא היו לי יותר היסוסים. ממש לא. זה לא אומץ - זאת סקרנות. חווית העבודה עם עומר היא טוטאלית, הוא פתח לי דלת ונכנסתי לתוכה".
הבכורה העולמית והחגיגית של הסרט הישראלי נערכה בתיאטרון העירוני של קרלובי וארי, עיר הנופש והמרחצאות הצ'כית. מדובר באולם מצועצע ומהודר המקושט בעיטורי זהב שנבנה במאה ה-19 ושופץ לאחרונה. בניגוד לחששות המוקדמים, לא נערכו הפגנות אנטי-ישראליות מחוץ לאולם ולא נרשמו מחאות בזמן ההקרנה. "זה מעניין שבניגוד למחאות באירועי תרבות בעולם, כאן אנחנו דווקא מרגישים בבית", אמר טובי. "הצ'כים אוהבים את הישראלים ודגל ישראל מתנוסס בפסטיבל וגם על חלק מהמלונות. התחושה מאוד אנושית, חמה ומזמינה וזה מאוד מרגש. היה מדהים לחוש את התגובות של הקהל ואת התזוזות שלהם הכיסא. הפתיע אותי איך הקהל צעד איתנו וחש קרבה לגיבורה".
3 צפייה בגלריה
עירית שלג ועומר טובי בפרמיירת הסרט "טרופיקנה", בפסטיבל קרלובי וארי
עירית שלג ועומר טובי בפרמיירת הסרט "טרופיקנה", בפסטיבל קרלובי וארי
"כאן אנחנו דווקא מרגישים בבית". עירית שלג ועומר טובי בפרמיירת הסרט "טרופיקנה", בפסטיבל קרלובי וארי
(צילום: דנה מאלבר)
חברי המשלחת של "טרופיקנה" - טובי, שלג, המפיקים הילה מדליה וגיל סימה, העורך גיא נמש ומעצבת התלבושות נלי הורוביץ - צעדו על השטיח האדום, בעודם עונדים סיכות צהובות להשבת החטופים והחטופות – כשבניגוד לפסטיבלים אחרים, כמו קאן וטרייבקה, בקרלובי וארי לא התנגדו לענידתן. "בימים כל כך כואבים, מסובכים וקשים שאנחנו עוברים בישראל, אני גאה לייצג את ישראל פה", אמרה שלג. "אני מאחלת שנזכה לביטחון ולימים שקטים, ואני רוצה לומר לחטופים ולחטופות שהחופש שלכם זה החופש שלנו. אנשים בכל העולם עובדים יום ולילה כדי להוציא אתכם מהגיהנום הזה. אני מבקשת שתהיו חזקים, זה כל כך חשוב". במקביל, המפיקים מדליה וסימה קראו על הבמה להפסקת אש עכשיו ולשחרור החטופים והחטופות – קריאה שהתקבלה בתשואות רמות.
"טרופיקנה" עוסק באורלי (שלג), קופאית נשואה קשת יום החיה בישוב מדברי מרוחק. היא מחלקת את זמנה בין העבודה המונוטונית בסופרמרקט לבין הטיפול בבני הבית ובאמה התובענית. רצח מסתורי של הקופאית הראשית שעימה היא עובדת מוביל לקידום מעמדה של אורלי בסופרמרקט. אורלי יורשת לא רק את כס הקופה הראשית - אלא גם את עברה הסוער של הקופאית המנוחה. עד מהרה, היא מוצאת את עצמה במסע אפל של גילויים מיניים, המובילים אותה אל מעמקי תשוקותיה המודחקות, אל חשיפת כמיהתה לחום אנושי וקירבה. אחת הסצנות של מועדון חילופי זוגות, צולמה בבסיס צבאי נטוש. "גדלתי בבאר שבע ו'טרופיקנה' הוא הקצנה של הדרום שאני מדמיין ונזכר בו בתור ילד. ניסיון למצוא בנופים האלה יופי מחודש", אמר טובי.
3 צפייה בגלריה
הילה מדליה, עירית שלג, עומר טובי וגיל סימה בפרמיירת הסרט "טרופיקנה", בפסטיבל קרלובי וארי
הילה מדליה, עירית שלג, עומר טובי וגיל סימה בפרמיירת הסרט "טרופיקנה", בפסטיבל קרלובי וארי
הילה מדליה, עירית שלג, עומר טובי וגיל סימה בפרמיירת הסרט "טרופיקנה", בפסטיבל קרלובי וארי
(צילום: דנה מאלבר)
זהו אומנם סרט הביכורים הארוך של טובי, אבל תיק העבודות שלו גדוש וכולל סרטים קצרים, סדרת הדרמה המוזיקלית הים-תיכונית "היורשת", וגם עשרות קליפים לזמרים וזמרות רבים, בהם עברי לידר, רן דנקר, שרית חדד, דנה אינטרנשיונל ונטע ברזילי. טובי אף נמנה עם מייסדי "אריסה", ליין המסיבות המזרחיות הגאות החתרני, שחולל מהפכה בשדה התרבותי הקווירי-מזרחי. אחרי קרלובי וארי, "טרופיקנה" יגיע במהלך יולי לפסטיבל הקולנוע של ירושלים, שם הוא ישתתף בתחרות חג'ג', שבה ייבחר הסרט העלילתי המצטיין.