שלושת שופטי בג"ץ, יצחק עמית, יעל וילנר ועופר גרוסקופף, הוציאו היום (א') לפני זמן קצר צו על תנאי להנהלת חדשות 13 ומועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו בעתירה של ארגון העיתונאים וועד עובדי חדשות 13 נגד מינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכל"ית חדשות 13. עוד נקבע כי תצהירי התשובה יוגשו עד ל-26 לספטמבר, וגם יתייחסו לעמדת היועמ"שית עד נובמבר, ולכן הדיון ייערך לכל המוקדם בחודש נובמבר. מכיוון שמדובר בצו על תנאי ולא צו ביניים שמאלוב-ברקוביץ' תישאר בתפקידה נכון לעכשיו אלא אם בעקבות הדיון הבא יוחלט אחרת.
2 צפייה בגלריה
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יוליה שמאלוב ברקוביץ'
יוליה שמאלוב-ברקוביץ'
(צילום: יובל חן)
בהחלטת השופטים נכתב: "מבלי לטעת מסמרות לגבי מעמדה של חברת החדשות ומעמדם של נציגי הרשות השנייה בדירקטוריון חברת החדשות, ובהינתן פערים עובדתיים הנוגעים להליך בחירתה של שמאלוב-ברקוביץ'– ניתן בזה צו על תנאי המורה להנהלת חדשות 13 ליתן טעם מדוע לא תבוטל ההחלטה למנות אותה למנהלת ולעורכת הראשית של חדשות 13 ומדוע לא תורה מועצת הרשות השנייה, לנציגי הציבור שמונו על ידה למועצת המנהלים של חברת החדשות לקיים הליך תקין חדש לבחירת מנהל ועורך לחברת החדשות".
עוד נכתב כי:" היועצת המשפטית לממשלה מתבקשת לשקול התייצבותה ובמסגרתה להביע עמדתה באשר למעמדה של חברת החדשות ונציגי הרשות השנייה בדירקטוריון".
משמעות צו על תנאי הוא לא החלטה סופית אלא שהצדדים יבואו ויתייצבו שוב לטעון בהליך, אלא שהפעם נטל ההוכחה מדוע לא לבטל את המינוי יהיה על המשיבים לעתירה. חשוב לציין כי צו על תנאי אינו החלטה סופית בנושא.
יו״ר ועד עובדי חדשות 13, מתן חודורוב, מסר בתגובה: "אנו מעודדים מהחלטת כב׳ השופטים וסבורים שמדובר בתוצאת ביניים טובה מאוד. בג״ץ העביר את נטל ההוכחה לכתפי החברה, והיא זו שתצטרך כעת להראות אם פעלה כשורה - בהליך המינוי ובבחירה עצמה. עיתונאי חדשות 13 ימשיכו להיאבק נגד מינוי הפוליטיקאית שמאלוב-ברקוביץ׳, במטרה להבטיח לצופים חברה מקצועית עם הנהלה כשירה. נמשיך במאבק עד להבטחת עצמאותה של המערכת״.
"מברכים את שופטי בג"ץ שקיבלו את בקשתנו והוציאו צו על תנאי להנהלת חברת החדשות", מסר מנכ״ל ארגון העיתונאים והעיתונאיות, אלי גרשנקרוין. "אנו מקווים שההנהלה תנצל את החלטת השופטים על מנת לחזור בה מהמינוי השערורייתי ולמנות במקומה עיתונאי אמיתי לנהל את חברת החדשות".

תחילת המחאה בחדשות 13 ופתיחת הדיון

בשבוע שעבר החל הדיון בעתירת ועד עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים נגד מינויה של שמאלוב-ברקוביץ' לתפקיד מנכ"לית החברה. ועד העובדים באמצעות נציגיהם טענו בין השאר כי נפל פגם בהליך מינויה של שמאלוב-ברקוביץ', שכן לטענתם ישנו קשר בין תפקידה בעבר בתור יושבת ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, למינויה הנוכחי.
"מה שאנו רואים בו זו העמדת פנים, זו לא האמת", טען אז נציג הוועד וארגון העיתונאים. במהלך הדיון השופט יצחק עמית תהה האם תפקידה כיושבת ראש הרשות השנייה לא הקנה לה כלים לניהול חברת החדשות, לפחות בכל הקשור לרגולציה. בוועדה הביעו תמיהה אודות ועדת האיתור שהוקמה בהנהלת חדשות 13 לצורך מינוי המנכ"ל.
נציגי העותרים טענו כי לדירקטוריון הובאה מועמדת אחת בלבד - שמאלוב-ברקוביץ', ותהו על כך. בא כוחם של חדשות 13 השיב לטענה ואמר כי היו 15 מועמדים לתפקיד המנכ"ל במינוי הנוכחי וכי חברי ועדת האיתור, לדבריו, נפגשו עם כולם. השופטים תהו האם כל חברי ועדת האיתור נפגשו עם כלל המועמדים - ונענו כי לא כך הדבר, אלא שהייתה חלוקת עבודה. השופטים ביקשו מנציג הנהלת חדשות 13 לקבל את פרוטקול הדיון של המינוי.
2 צפייה בגלריה
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
שלטים נגד מינוי יוליה שמאלוב ברקוביץ' במשרדי רשת
עוד נציגי חדשות 13 טענו כי "מעל חודש הגברת יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בתפקיד, אנחנו צופים בערוץ 13. לא השתנה כלום בליינאפ, לא נפלו השמיים", השופט עמית חתם את הדיון ואמר לנציג הועד: "נסיים בקריאה שלך לצפות בערוץ 13 כדי לראות אם חלו שינויים".
כזכור, בחודש שעבר הוכרז כי שמאלוב-ברקוביץ', שכיהנה בעבר בתפקיד יושבת ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, היא מנכ"לית חדשות רשת הנכנסת - ועובדי החברה פתחו במאבק נגדה שכלל ניסוח מכתב רשמי נגד מינויה ותליית שלטי מחאה נגדה במשרדי הערוץ. לאחר שאלו אף פנו בפנייה דחופה ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שתתערב ותבטל את המינוי בשל היעדר פעילות עיתונאית מצידה מעבר לכך, ועד עובדי חדשות רשת וארגון העיתונאים והעיתונאיות עתרו לבג"ץ בבקשה לפסול את מינויה: "מינויה לוקה בחוסר סבירות קיצוני", כתבו, "מועצת המנהלים לא שקלה את היעדר ניסיונה המקצועי, את התנהלותה הבלתי-עניינית נגד חברת החדשות, ואת העובדה שהניחה לשיקולים פוליטיים להטותה".
אחרי הורדת התוכנית של רביב דרוקר "אזור מלחמה", ובצל המאבק במינוי - לפני כשבועיים התכנסו עיתונאים ממגוון כלי תקשורת לכנס חירום. כך גם כתבה ב"גרדיאן" סיקרה את מאבק העובדים סביב מינויה, וטענה לפגמים בהליך ובשיקולים פוליטיים. אחרי פרסומה החלה מחאה פיזית מול בניין בלונדון שנושא את שמו של לן בלווטניק, ובמהלכה צמד שחקנים גילמו את נתניהו ואת איש העסקים היהודי, ואלה משכו בכבלים שהיו מחוברים לשחקנית נוספת בתפקיד ערוץ החדשות.
ימים ספורים לאחר מכן, המחאה הפכה גם לעימות בין אחד מהמגישים הבכירים בחברה - אודי סגל - לבין המנכ"לית החדשה יוליה שמאלוב-ברקוביץ'. לפי עדי ראייה שנכחו במקום, במהלך השיחה בין השניים סגל אמר שנוכחותה מפרקת את החברה, ובתגובה שמאלוב-ברקוביץ' הציעה שסגל יעזוב.