את יום הולדתה ה־21 בילתה ג'ינג'ר לין על חוף בהוואי, על סט הצילומים של סרט הפורנו הראשון בהשתתפותה. בתוך שנים ספורות היא תהפוך לאחת הנשים המפורסמות בתעשייה, והשם שלה יהיה מוכר גם מחוצה לה. אבל בדצמבר 1983 לין התרכזה בחוויה המסעירה מבחינתה וגם ברומן בינה ובין הכוכב הראשי, ג'רי באטלר. ביום ההולדת היא ובאטלר חגגו על החוף, כשלפתע נשמע קול ששאל: "אפשר להצטרף?"
כתבות נוספות למנויי +ynet:
קשה לומר שהם הופתעו מההצעה המגונה. כבר אז, כך נדמה, המוניטין של רון ג'רמי בתור אדם חסר עכבות לא היה סוד. למעשה, לא מעט שחקניות בראשית דרכן שמעו את אותו טיפ: "בלי קטינים, חיות ורון ג'רמי". זה לא מנע ממנו להפוך לאחד מכוכבי הפורנו הגדולים בתולדות הז'אנר, אייקון שהצליח לחצות את גבול השוליים של סרטי הסקס ולהיות שם נפוץ גם במיינסטרים. אבל תמרורי האזהרה היו שם כבר לפני 40 שנה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
לין ובאטלר השיבו בשלילה, כולם צחקו וכל אחד המשיך לדרכו, במחשבה שזאת הייתה רק עוד אחת מההלצות המעוותות של ג'רמי. ספק אם התקרית בכלל העסיקה את לין כשהיא חזרה לחדרה ונכנסה להתקלח. אלא שאז היא ראתה את ג'רמי, שהתנפל עליה ואנס אותה.
המומה וכואבת, לין הרגישה שהיא לא יכולה לספר לאיש, גם לא לחברתה הטובה ביותר. מבחינתה, כמו אצל נשים אחרות שנפלו קורבן למעלליו של ג'רמי, הטייטל "שחקנית פורנו" כמו שלל מהן את הזכות להתלונן. המקרה של לין מזעזע במיוחד גם בגלל מה שחיכה לה למחרת: סצנת מין האחרונה שלה בהפקה, עם לא אחר מאשר ג'רמי. היא ניסתה להתחמק, אבל הסוכנת אמרה לה שהחוזה מחייב. לין הרגישה שאין לה ברירה וביצעה את הסצנה, לא לפני שהחטיפה סטירה מצלצלת לג'רמי, מבלי שאיש יבין מה באמת עומד מאחוריה.
3 צפייה בגלריה
רון ג'רמי
רון ג'רמי
רון ג'רמי. המשפט נדחה
(צילום: AP)
הסיפור הנורא של לין הוא רק אחד מתוך כמה מקרים שמתוארים ב"מלך הפורנו: עלייתו ונפילתו של רון ג'רמי". סרט שהוא מסמך מטלטל על פרשה חמורה מאין כמוה, שלא מדוברת כמו אחרות גם בגלל האקוסיסטם שבו היא התרחשה, כלומר תעשיית הפורנו. בזו אחר זו מתייצבות נשים שעבדו לצד ג'רמי ומספרות על חיית טרף, שפעלה באין מפריע רק משום שהיא רון ג'רמי: גיבור של תת־תרבות שבה מתפרנסים מסקס מול המצלמות.
יחלפו עשרות שנים עד שחומת השתיקה תתמוטט ותחשוף שורה של חשדות למעשים מחרידים. "הרבה נשים לא הלכו למשטרה כי הן פחדו שיצחקו עליהן בגלל שהן שחקניות פורנו, אז מי יסתכל עליהן כקורבנות", מספרת הבמאית של הפרויקט (שישודר מיום ראשון ב־yes דוקו וב־HOT8), סטורם טיונאסן. "זה כמו המשפט המזעזע שג'ינג'ר אומרת בסרט: 'אני שם כדי להזדיין, אז איך אפשר לאנוס אותי?"
"בחור נחמד"
באוגוסט 2021 הודיע התובע המחוזי של לוס־אנג'לס כי ג'רמי בן ה־69 יעמוד לדין על יותר מ־30 סעיפים של תקיפה מינית ואונס נגד 21 נשים. אחת מהן הייתה בת 15 כשג'רמי תקף אותה. אם יורשע, עונש המאסר המקסימלי הוא 330 שנה. אבל בינתיים המשפט נדחה עד שיוחלט אם ג'רמי כשיר להישפט: באוגוסט האחרון נחשפו קטעים המלמדים על סימנים של דמנציה. לדברי אחת המשתתפות ב"מלך הפורנו", להידרדרות המנטלית של ג'רמי היה חלק בהחרפה של התקיפות שלו, שכללו שימוש באלכוהול ובסמי אונס.
אלא שגם כשג'רמי היה בריא לגמרי, הוא כפה את עצמו על נשים בעודו צובר אהדה בינלאומית. בן למשפחה יהודית מקווינס, ניו־יורק, הוא הגיע לתעשיית הפורנו אחרי קריירה קצרה בהוראה וניסיונות כושלים להיות שחקן תיאטרון. בפורנו הוא מצא את הממלכה שלו, עם השתתפות ביותר מ־2,000 סרטים, בימוי של כמעט 300 ובעיקר הכרה כסופרסטאר באזורים יותר לגיטימיים של תחום הבידור, כולל הופעת אורח ב"איש משפחה", השתתפות ב"האח הגדול" של נורווגיה וגם סרט דוקו שנעשה על חייו.
ב־2009 אף הוענק לו פרס "התדמית החיובית" מטעם קואליציית חופש הביטוי, עמותת הלובי של תעשיית הסרטים למבוגרים. ב־2017 הפרס נשלל ממנו: "שמענו כמה עדויות, פומביות ודיסקרטיות, של שחקניות נסערות וזועמות על תקריות עם רון ג'רמי שנעות בין נגיעות לא רצויות ועד לתקיפה", אמר מנכ"ל העמותה, "אנחנו לא יכולים לכבד מישהו שמסרב לקחת ברצינות את זכות ההסכמה של הקולגות שלו".
ג'רמי נשען על מעמדו כאימפריית פורנו, אבל כדי להבין איך הוא בכלל הפך לכזה צריך לחזור למהפכת הפורנו הביתי: עד לסוף שנות ה־70 ותחילת ה־80, סרטים למבוגרים בלבד היו מוקרנים בבתי קולנוע ייעודיים, שהביקור בהם היה חוויה מפוקפקת, מטונפת ולפעמים אפילו מסוכנת. לבתים הפורנו נכנס דרך מגזינים כגון "פלייבוי". אבל אז הגיע מכשיר הווידיאו, שאיפשר לצרכנים לצפות בתוכן פורנוגרפי אודיו־ויזואלי עם מי שהם רוצים ולא עם מי שהגיע במקרה באותו יום להצגה יומית. שכבת הפרטיות הגדילה את התהודה של הפורנו. בדיוק בתקופה הזאת הגיע ג'רמי והתגלה בתור הפרזנטור המושלם: הוא לא נראה כמו הטייפקאסט של דוגמן נחשק, מה שגרם לצופים לחשוב שהם לא בהכרח צופים בפנטזיה. "גברים ממש הזדהו עם ג'רמי בגלל שהוא לא היה טום קרוז", אומרת טיונאסן. "זה נתן להם ביטחון, לכן הוא נהיה כל כך מפורסם".
וזה גם מה שהגן עליו כל השנים האלה? "לרון ג'רמי יש פרסונה, והפרסונה הגנה עליו כי הוא חכם, מצחיק, בחור נחמד על פי הרבה אנשים שעדיין אוהבים אותו. במובן מסוים הוא התחבא בשטח פתוח, כי חשבו עליו בתור 'אה, רון, בחור נחמד'. מה שהיה מדהים עבורי לגלות זה שהוא לא הרווי וויינשטיין או ג'פרי אפשטיין, מבחינת זה שהוא לא היה איש מגה־עשיר ועוצמתי עם כוח לפטר אנשים. אנשים אוהבים אותו. אתה לא יכול להגיד 'איזה אנס נחמד הוא', אבל הוא לא דמות חד־ממדית. יכולות להיות לך תכונות טובות ואתה עדיין מפלצת".
3 צפייה בגלריה
רון ג'רמי
רון ג'רמי
''גברים הזדהו איתו כי הוא לא נראה כמו טום קרוז''. ג'רמי בצעירותו
(צילום: Joel Lawrence_Ron)
הסימפטיה כלפי ג'רמי לא נעלמה אצל חלק מהמקורבים שלו. טיונאסן מתעמתת איתם, אבל אין לה ראיות לשיתוף פעולה אקטיבי. "עוד דבר שהגן עליו הוא שמפיקים לא ראו כלום, כי הרבה מהתקיפות קרו מחוץ לסט. חלק מהמפיקים היו בהלם, כי סט של פורנו הוא דבר מסודר יחסית, עם פרוטוקול שלם של הסכמה".
אבל היו גם כאלה שאמרו, "זה רון, כזה הוא". "כן. יש את ליאן, לשעבר שחקנית פורנו בריטית, שמספרת בסרט איך ג'רמי תקף אותה לעיני מלא אנשים במסיבה. אמרו לה, 'רון פשוט עושה את זה, מה אפשר לעשות, קחי עוד דרינק'".
מה שקורע לב, זה שהן התמודדו גם עם תחושת אשמה, בגלל שהן שחקניות פורנו. "הנשים האלה לא חשבו שלמישהו יהיה אכפת. מבחינתן זה עולם עם סט אחר של חוקים. אני מניחה שיש בזה אלמנט של רגשות אשמה".
והוא חשב, "אני רון ג'רמי, אף אחד לא יכולה להגיד לי לא ולהתכוון לזה"? "כן, בטח. כי הוא היה עם כל כך הרבה נשים, אז הוא לא חשב שמישהי תגיד לא. אבל מצד שני, אנשים שהכירו אותו אמרו שהם ראו הרבה נשים מסרבות לו. במאי אחד אמר לי, 'ראיתי מלא נשים אומרות לו לא'. אבל הוא מן הסתם לא היה שם תמיד".
אחת החוזקות של הדוקו היא שהוא לא מנסה "להבין" את ג'רמי, דרך העבר שלו למשל. "כי אין שם משהו מיוחד. לא הייתה לו ילדות קשה. יש לו משפחה יהודית טובה, אינטלקטואלית. לא היה שום דבר להבין. הוא פשוט חשב שיש לו פס חופשי כי כולם אומרים לו 'כן' במשך 40 שנה והיו לו 5,000 נשים".
נגיד שעורך הדין של רון ג'רמי מתקשר ואומר, רון כשיר לראיון והוא רוצה לדבר. את עושה את זה? "או כן, למה לא? לשבת איתו ולשמוע מה יש לו להגיד ולהטיח בפניו את כל מה שאני יודעת? בטח. זה לא 'לתת לו במה'. בחיים לא הייתי עושה את זה. פשוט אני לא חושבת שמישהו ישב איתו ואמר, 'אלה הראיות, זה מה שקרה, איך אתה יכול להכחיש את זה?'"
אבל אולי בגלל זה גם לא צריך לדבר איתו. "אני תמיד פתוחה לדבר עם כל אחד, זה לא אומר שאני 'נותנת במה'. זה לא דומה לריאיון עם רוצח כמו זה שנהיה להיט בנטפליקס, ג'פרי דאהמר, זה באמת לרומם את המיתוס. כאן זה שונה, כי גם הנשים מדברות".
ואם היו מציעים לך: גישה חופשית, בואי תלווי אותו ותשאלי מה שתרצי. "האם הייתי עושה רק על רון ג'רמי? כנראה שלא. לא חושבת שהייתי עושה סרט כזה".
3 צפייה בגלריה
רון ג'רמי
רון ג'רמי
''הוא היה עם אלפי נשים, וחשב שיש לו פס''
(צילום: Craig)
טיונאסן, יוצרת דוקו מיומנת ומנוסה, הגיעה ל"מלך הפורנו" בשלב מאוחר יחסית, כשנה אחרי שהעבודה עליו החלה. לא היה לה ידע יוצא דופן על ג'רמי או על עולם הפורנו, מה שחייב אותה לערוך, ובכן, תחקיר ארכיוני מקיף: "אוי אלוהים", היא נזכרת בשיחה שהתקיימה בבית קפה במרכז רחוב אוקספורד, כשהרעש מסביב לא מקל על הדיאלוג, אבל מפחית במעט את המבוכה עקב הנושא. "צפיתי בכל כך הרבה פורנו בשביל הפרויקט. העורך המסכן שלי הוא אבא לשלושה והוא ערך בבית, אז היה שלט 'אין כניסה' על דלת חדר העבודה. הייתי מריצה את הקטעים של הסקס כדי להגיע לקטעים רלוונטיים. אחרי כל כך הרבה אתה נהיה קהה".
דוקו כזה, שעוסק בתעשייה שיש בה הרבה ניצול, אבל לא מהסוג שרון ג'רמי מואשם בו, מעורר הרבה דילמות. למשל: האם להראות חלק קטן מהסצנה של ג'רמי וג'ינג'ר לין שצולמה אחרי שהוא אנס אותה? "אין תשובות קלות. אם לא תראה את מה שקרה יום אחרי, אתה בעצם מצנזר משהו חשוב. לכן חשוב להראות, ולעשות את זה בצורה לא פוגענית. אני חושבת שג'ינג'ר הבינה מה אנחנו עושים".
את לא מציגה את הפורנו כתעשייה לא לגיטימית, למרות הטענה שג'רמי פעל באין מפריע בגלל התפיסה שהפורנו הוא עולם עם "חוקים אחרים". עכשיו, ברור שמה שג'רמי עשה הוא מפלצתי. אבל האם לדעתך פורנו יכול להיות אתי? "פורנו הוא אתי אם כולם בגירים והכול בהסכמה. אבל תמיד יכול להיות עוד רון ג'רמי, שיפגע בנשים. חשוב להבין: הנשים שהתראיינו אהבו את התעשייה, הן נהנו לעשות סקס מול מצלמה וזה העצים אותן. מבחינתן אין בזה שום פסול. זאת לא העבודה שלי לכפות את המוסר שלי עליהן. אני לוקחת אותן כמו שהן".
חששת מביקורת פמיניסטית נגד הגישה הזאת? "ברור, זה נושא שנוי במחלוקת. אתה תמיד חושש ממה אנשים יחשבו. אבל אני מתנחמת בזה שאני בצד של הנשים. ורציתי לעשות סרט מבעד לעיניים שלהן, שבו הן מספרות את הסיפור שלהן ככל האפשר, בלי פרשנות שלי. ניסיתי לתת להן את המושכות של הסיפור. הרי גם להשיג את האמון שלהן היה תהליך ארוך. זה לא שאתה מתקשר ואומר, 'היי, אני יכולה לבוא מחר כדי לדבר איתך על רון ג'רמי?' וכולן היו מרוצות מהתוצאה. ליאן ואני נהיינו חברות. לא מזמן היא נסעה לארצות־הברית והביאה לי מתנה משם: דילדו".
פורסם לראשונה: 07:46, 28.10.22