ברחבי העולם מיליוני צעירים חוגגים את הקיץ, ואם להיות מדויקים לא מדובר בסתם עוד קיץ - אלא ב-Brat Summer. אומנם אצלנו יש תחושה יותר של "הקיץ האחרון" כשאנחנו עוד נמצאים בשיח מלחמה מתמשך ואיומים מכל עבר, אבל מעבר לים, לעונה החמה הנוכחית יש תמה (פרועה), צבע (ירוק זוהר ניאון) ופסקול בלתי נשכח - Brat, אלבומה האחרון של צ'רלי XCX.
4 צפייה בגלריה
צ'רלי XCX
צ'רלי XCX
צ'רלי XCX
(צילום: AP)
זה לקח 15 שנה, אבל סוף סוף הזמרת/די-ג'יית/מפיקה הצליחה להתברג לפסגת המיינסטרים של הפופ העולמי, כשתוך חודשיים השירים מתוך האלבום המדובר השתלטו על הרשתות החברתיות, המצעדים ואיך לא - המועדונים. אם בריקוד הטיקטוק ל-Apple או כפסקול הקיץ של הבחורות המגניבות - Von Dutch ו-365, שיתוף הפעולה המתבקש והאיקוני עם לורד ב-Girl, So Confusing והמהפכה שהושלמה עם צאת הרמיקס המפתיע עם בילי אייליש ל-Guess ביום שישי האחרון. זה לא שלא היו לצ'רלי XCX להיטים גדולים קודם, אבל אלה אף פעם לא הצליחו לזכות אותה בהצלחה מסחרית אדירה, ובמוקדם או במאוחר הם נרמסו מתחת לכפות רגליהן של גדולות יותר. אבל הקיץ הזה, כך מסתמן, הוא לגמרי הקיץ של הכוכבת בת ה-32 שהקדימה את זמנה.

כבר נגעה בתהילה - אך נותרה מחוץ לאור הזרקורים

שרלוט אמה אייצ'ינסון נולדה ב-1992 בקיימברידג' שבאנגליה. מי שהפכה לנסיכת האינטרנט גם החלה את דרכה שם - כשהייתה נערה מתבגרת והעלתה שירים למייספייס, הרשת החברתית הגדולה של תחילת שנות ה-2000, שהיוותה מקפצה עבור לא מעט מוזיקאים מהממלכה הבריטית, דוגמת ארקטיק מאנקיז, לילי אלן ואדל. כיאה למישהי שגדלה ברשת, גם שם הבמה שלה - שאיתו היא רצה עוד מתחילת הדרך - היה בסך הכול שם המשתמש שלה בתוכנת המסרים הפופולרית MSN מסנג'ר.
הפעילות של המוזיקאית ברשת משכה את תשומת ליבו של יחצן שהזמין אותה לנגן ברייבים ברחבי הבירה, וכך - כשהייתה בסך הכול בת 15 - צ'רלי הוזמנה לנגן במסיבות מחתרתיות, מלווה כמובן בהוריה, שהסיעו אותה לאותן המסיבות ונשארו איתה שם לפעמים גם עד שעות הבוקר, כשבתם חיכתה לתורה לנגן. אלבומה הראשון True Romance (2013), שהגיע אחרי המיקסטייפ הראשון שלה ב-2008, לא זכה להצלחה מסחרית רחבה למרות ביקורות טובות. היה זה דווקא שיתוף הפעולה עם הצמד השבדי איקונה פופ בשיר I Love It מ-2012, ש-XCX הייתה בין כותביו ותרמה לו קולות רקע, שהוביל לפריצתה היחסית - על אף שעד היום היא מעידה כי החיים שלה לא השתנו תוך לילה, ואולי אפילו בכלל לא.
ואכן היה משהו טריקי באותם הזמנים עבור המוזיקאית, כשלמראית עין היה נדמה שנמצאת על הגל למעלה - אלבומה השני היה פופולרי יותר מזה הראשון, והשיר המוביל מתוכו Boom Clap ליווה עם צאתו ב-2014 את פסקול דרמת הנעורים המובילה "אשמת הכוכבים", וגם הסינגל השני, להיט אלקטרו-רוק/סינת'-פופ מדבק בשם Break the Rules כיכב במצעדים ברחבי העולם. באותה השנה צ'רלי אף תרמה את קולה לפזמון של Fancy, מלהיטיה הגדולים ביותר של הראפרית האוסטרלית איגי אזליה, בקליפ שזכה לתהודה רבה כשהשתיים נכנסו לנעליהן של הדמויות בסרט "קלולס". אבל גם אחרי שנגעה בתהילה והייתה מועמדת לשני פרסי גראמי, המוזיקאית חזרה לשוליים של הפופ - תמיד עובדת, מוציאה אלבומים בקצב, אבל אף פעם לא באור הזרקורים.
4 צפייה בגלריה
צ'רלי XCX
צ'רלי XCX
ההתחלה הייתה מבטיחה - אך מדשדשת. צ'רלי XCX
(צילום: AP)
דווקא בשנים הבאות שיתופי הפעולה המוזיקליים שלה העידו על תקופה מרגשת ומרעננת. ב-2016 XCX הקליטה אי-פי בשם Vroom Vroom עם המפיקה הסקוטית SOPHIE (סופי), שנחשבה לאחד מהקולות המעניינים בפופ הניסיוני בעשור השני של המאה ה-21 ולחלוצות ההייפר-פופ. כשיצא, האי-פי נקטל על ידי המבקרים באופן נחרץ, כשמגזין המוזיקה "פיצ'פורק" אף העניק לו ציון 4.9 בזמן אמת. אבל בביקורת מחודשת שנעשתה לאלבום שלוש שנים מאוחר יותר - עודכן הציון ל-7.8, והביקורת החדשה עודדה את המאזינים לא לקחת את היצירה יותר מדי ברצינות, אלא פשוט ליהנות ממנה.
כמו צ'רלי, שיר הנושא Vroom Vroom גדל יחד עם האינטרנט, הפך לסנסציית רשת - ואפילו הגיע לטיקטוק שנים אחרי צאתו. אך הסיפור קיבל תפנית טרגית, כשסופי, אמנית טרנסג'נדרית מוצהרת שהייתה דמות משפיעה ופורצת דרך בתקופתה הרבה מעבר לגבולות מוזיקת הדאנס-פופ, נהרגה בתאונה כשנפלה מבניין בן שלוש קומות בעת חופשה באתונה, כשצילמה ירח מלא. צ'רלי העידה מאז פעמים רבות כמה המפיקה השפיעה על יצירתה והזכירה אותה לא פעם - גם שנים אחרי מותה.
על אף שהזמרת העידה שהייתה "אבודה" בתחילת הדרך, תוך כדי שהיא חוגגת ללא הרף ומבלה במועדונים כמעט כמו שהיא מבלה באולפן, צ'רלי לא הפסיקה לעבוד לרגע. אך כשהמוזיקה שלה דלפה ב-2017, וזו נאלצה לבטל פרויקט מוזיקלי שהיה בעבודה, היא החליטה להוציא את Boys כסינגל שעומד בפני עצמו - שיר שמוקדש לאהבתה למין הגברי. בהתאמה, הקליפ הנלווה היה עתיר כוכבים מוחפצים - מג'ו גונאס, דרך צ'רלי פות', דיפלו, וויז קאליפה, טיי דולה סיין ועוד. שנתיים מאוחר יותר היא הוציאה את אלבומה השלישי שנשא את שמה - Charli, שמתוכו לקוח הדואט שלה עם טרוי סיוון "1999", ושמונה חודשים בלבד אחר כך היא כבר הוציאה אלבום-סגר שהפיקה בביתה - How I'm Feeling Now.
השינוי המיוחל לעבר המיינסטרים החל כאמור לקראת האלבום החמישי שלה, והמקפצה הייתה כנראה קשורה גם בשילוב של המוזיקאית בפסקול של הלהיט הקולנועי של הקיץ הקודם - "ברבי", כשיצרה עבורו את הלהיט Speed Drive. האלבום הקרוי Crash - שאותו הקדישה לסופי - זכה להצלחה המסחרית הגדולה ביותר עד לנקודה זו בקריירה שלה, וגם לביקורות טובות יחסית מהמגזינים השונים, עם שיתופי פעולה מצד שמות עולים דוגמת רינה סוואימה, כריסטין אנד דה קווינס, קרוליין פולצ'ק, יחד עם אסתטיקה קודרת, הפקה מלוטשת וממתקים מוזיקליים כמו Good Ones ו-Yuck. אבל כל אלה רק הניחו את הבסיס להצלחה המאסיבית שהגיעה ב-2024.

"קמלה האריס IS brat"

לפני שהוציאה את האלבום הכי מדובר של השנה, צ'רלי נתקעה ביובש יצירתי. במשך חודשים למוזיקאית לא היה מושג מה היא עומדת לעשות. "אני רוצה לפרוש, אני לא יכולה לעשות מוזיקה יותר", היא בכתה בפני המנהלים שלה - חבריה מגיל 11. אבל עצה שקיבלה מהמפיק הבריטי פרד אגיין עזרה לה להתמודד עם המשבר: הוא ייעץ לה לעבוד בתוך המשבר עד שהיא תמצא רעיון שמוצא חן בעיניה. לא מפתיע שדווקא באלבום שהצליח לפרוץ את כל המחסומים שהמוזיקאית חלמה עליהם, היא בסך הכול הייתה צריכה ללכת אחורה - בחזרה למוזיקת המועדונים שממנה צמחה ושהכי מרגשת אותה.
4 צפייה בגלריה
צ'רלי XCX
צ'רלי XCX
חזרה למוזיקת המועדונים שממנה התחילה. צ'רלי XCX
(צילום: GettyimaegsIL)
בהאזנות הראשונות היה ברור ש-BRAT הוא ממש לא אלבום לכל מאזין. על ההפקה המוזיקלית, לצידה של צ'רלי חתומים גם איי. ג'יי. קוק ופין קיין שאיתם עבדה פעמים רבות, סירקט ואפילו ארוסה - ג'ורג' דניאל, מתופף להקת 1975. התוצאה היא אלבום הייפר-פופ-דאנס חצוף וסוחף, שקיבלו טיפול מחוספס עד לתוצאה בועטת שהופכת את הבטן וגורמת למאזינים לרצות לרקוד.
השיר הפותח, "360", ניחן באחת ממלודיות הפופ הממכרות של התקופה (ומתפתח לאקסטרים בשיר הסוגר "365", שמהווה סוג של רמיקס פנימי), ולמרות השירה המתוקה ושלל הרפרנסים לכל החברות שלה (כשהיא שרה I'm so Julia, ומתכוונת לדוגמנית-שחקנית ג'וליה פוקס) - זה ממש לא שיר תמים. בסגידה מודעת לתרבות הרייבים והמועדונים שהיא חיה מילדות, צ'רלי שוזרת רפרנסים לשימוש בסמים במהלך מסיבה כמעט בכל שורה בשיר.
גם הסינגל הראשון שיצא מהאלבום, Von Dutch, הוא מנטרה לקול גירלז באשר הן. "זה בסדר להודות שאתה מקנא בי", היא שרה בשורה הפותחת, "זה ברור שאני מספר אחת שלך". נדמה שבאות הפתיחה לתקופה המוזיקלית הזו צ'רלי XCX ניבאה את כל מה שעתיד לבוא - עם התמהיל המדויק של רפרנסים לתרבות הפופ והקאלט, בשילוב אובססיה מובהקת לתחילת שנות ה-2000 וקליפ שחוגג את תרבות הכוכבנות והפפראצי. תוסיפו לזה מנה מרוכזת שמוגשת באינפוזיה של פופ דחוס וממכר, כשגם הרמיקס לשיר עם אדיסון ריי עשה עבודה מטורפת בטיקטוק - ואתם מקבלים את המתכון לכוכבת פופ ב-2024.
המנטרה שמלווה את האלבום מצאתו הוא Brat Summer - זה הסאונדטראק שהמגניבות מאזינות לו בזמן החופשה שלהן באירופה, זאת המסיבה שאתם מתים להיכנס אליה ואלה החיים שאתם רוצים לעצמכם. אגב מסיבות - צ'רלי אירחה שני סטים בבוילר רום - גוף השידור הבריטי הפופולרי שעורך מסיבות ברחבי העולם. הראשון, שהתקיים בניו יורק בחודש פברואר ונקרא PARTYGIRL, שבר את אתר הזמנת המקומות עם למעלה מ-35,000 נרשמים, כשלבסוף רק 400 איש זכו להיות במעמד האירוע. השני התקיים באיביזה בסוף חודש יולי, כששם צ'רלי כבר הוכתרה כמלכה של הקיץ.
4 צפייה בגלריה
קמלה האריס וצ'רלי XCX
קמלה האריס וצ'רלי XCX
קמלה היא BRAT. קמלה האריס וצ'רלי XCX
(צילום: AP)
לרוח הגבית ברשתות החברתיות הצטרפה גם אחת, קמלה האריס - המועמדת לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הדמוקרטית. יום למחרת ההכרזה על פרישתו של הנשיא ג'ו ביידן מהמירוץ המתקרב, וכניסתה של האריס - צ'רלי הבריטית צייצה ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר) - "קמלה היא BRAT", בציוץ שזכה ליותר מ-54 מיליון צפיות. בקמפיין של האריס, שניכר שפונה לקהל המצביעים הצעיר, ניצלו את ההזדמנות ו"אימצו" את האסתטיקה של האלבום - טקסט בפונט פשוט מעל רקע בצבע של עטיפת האלבום - ירוק ניאון. כשמישהי במעמד כמו של האריס מאמצת את השפה הכי מעודכנת באינטרנט, ברור שהתופעה חורגת מחוץ לגבולות המוזיקה ואולי גם מחוץ לתרבות, אם תצליח להביא את הצעירים להצביע.
המהפכה הושלמה במהלך החודשים האחרונים, אבל מי שדאגה לתת חותמת על השלמתה היא כאמור בילי אייליש - שהצטרפה לרמיקס מפתיע ל-Guess, אחד משירי הבונוס של האלבום, שעל הפקתו חתום The Dare - מהשמות המסקרנים והעולים בסצנה. במחווה נוספת לעולמן של כוכבות הפופ הפרועות של תחילת המילניום, שתי הזמרות מזמינות את המאזינים והמאזינות לנחש את צבע התחתונים שלהן, כרמז חצוף לבאות. בבית שהוסיפה אייליש היא לוקחת את העניינים צעד אחד קדימה כשמתייחסת למשיכה שלה גם לנשים.
אבל הרמיקס המשותף הוא לא סתם עוד פרובוקציה מוזיקלית, אלא הצהרה. אייליש - שההצלחה שלה כיום היא מטאורית - פשוט לא מתארחת בשירים של אחרים. מלבד כמה שיתופי פעולה, בהם שירים משותפים עם קאליד, וינס סטייפלס ודואט עם רוסליה שהופיע בפסקול "אופוריה", אייליש עובדת לצד אחיה פיניאס וכמעט ולא יוצאת מהגבולות המוכרים ביצירה. אלבומה האחרון זוכה להצלחה גדולה והיא בטח לא "זקוקה" לשת"פים כדי למנף את עצמה, אבל נדמה שהעבודה המשותפת הצליחה להבריג את צ'רלי באופן רשמי למיינסטרים, בחיזוק סוללת הלהיטים מהאלבום ולא כהישענות על שיר בודד, ועל הדרך לצייד גם את אייליש ברובד מגניב יותר.
את ההצלחה האדירה שהשיר זכה לו, חגגו צ'רלי XCX, בילי אייליש, וכל שם לוהט שרק תרצו (מג'וליה פוקס, רייצ'ל סנוט ואדיסון ריי, דרך לורד, רוסליה וסברינה קרפנטר, ועד לכוכבי ענק הוליוודיים כמו גלן פאוול, אניה טיילור ג'וי ועוד) במסיבת יום ההולדת ה-32 הנוצצת של הזמרת, שהייתה לאירוע הכי סוער בסוף השבוע האחרון. החגיגה הזו לא מסמנת רק את הצלחת הסינגל המשותף, אלא את התקופה הקרובה שבה צ'רלי XCX לא נחשבת יותר לאיט-גירל של יודעי דבר בלבד, אלא לאיט-גירל נקודה. מי שהתחננה כל הקריירה לפרסים והכרה, מועמדת כעת לפרס מרקיורי הבריטי והיוקרתי, וגם מסומנת כמועמדת בולטת לטקס הגראמי הקרוב. ואם הכול ילך כמתוכנן - הקיץ הזה יימשך עוד זמן רב.