המפיק והבמאי הקנדי ז'אן-מארק ואלה, שזכה בפרס אמי על בימוי "שקרים קטנים גדולים" והיה מועמד לאוסקר על סרטו "מועדון הלקוחות של דאלאס", הלך לעולמו בגיל 58, כך דווח הבוקר (ב').
4 צפייה בגלריה
ז'אן-מארק ואלה
ז'אן-מארק ואלה
ז'אן-מארק ואלה
(צילום: Getty Images)
נציגו של הבמאי, באמבל וורד, סיפר כי ואלה מת בפתאומיות בבקתה שלו מחוץ לקוויבק סיטי שבקנדה במהלך סוף השבוע האחרון, ועל פי "דדליין", משפחתו וחבריו הקרובים המומים מלכתו.
"ז'אן-מארק סימל יצירתיות, אותנטיות וניסיון לעשות דברים אחרת", ספד לו שותפו ליצירה, נייתן רוס. "הוא היה אמן אמיתי ובחור נדיב ואוהב. כל מי שעבד איתו לא יכולה היה שלא לראות את הכישרון והחזון שהיו לו. הוא היה עבורי חבר, שותף ליצירה ואח גדול. המאסטרו יחסר מאוד, אבל זה מנחם לדעת שסגנונו היפה והעבודה המשפיעה שחלק עם העולם יחיו לנצח".
"ז'אן-מארק ואלה היה יוצר קולנוע מבריק ומסור מאוד, כישרון פנומנלי אמיתי שהחדיר לכל סצנה אמת רגשית עמוקה", נאמר בהצהרה מטעם HBO. "הוא גם היה איש אכפתי מאוד שהשקיע את כל כולו לצד כל שחקן שביים. אנו מזועזעים מהידיעה על מותו הפתאומי, ואנו מביעים את תנחומינו העמוקים לבניו, אלכס ואמיל, למשפחתו המורחבת ולשותפו המפיק הוותיק, נייתן רוס".
4 צפייה בגלריה
ז'אן-מארק ואלה
ז'אן-מארק ואלה
ז'אן-מארק ואלה
(צילום: AP)
ואלה, יליד מונטריאול, החל את דרכו הקולנועית עם סרטים קצרים וב-1995 צילם את סרטו המלא הראשון, Black List. פריצתו הגיעה ב-2005 עם הסרט "קרייזי", שעליו זכה בארבעה פרסי ג'יני (המקבילה הקנדית לפרסי האוסקר), בהם על הסרט הטוב ביותר, התסריט הטוב והבמאי הטוב.
"אני מסתכל על סרטים שעשיתי ועל סרטים שאני אוהב והפער הוא בלתי נסבל", אמר בריאיון ל-ynet מ-2006 על עשיית הסרט, שמבוסס על סיפור חייו של פרנסואה בולה - חבר קרוב שהפקיד בידי ואלה מעטפה שעליה נכתב "זיכרונות חיי בתפזורת". "יכול להיות שחוש הביקורת העצמית שלי מפותח מאוד, אבל אני חושב שזה בריא. כשאני צופה בסרטים כמו 'מגנוליה' או בסרטים של במאים שאני מעריך כמו ז'אן פייר ז'נה, ברטראן בלייה או וונג קאר וואי, זה עושה לי תיאבון ליצור וגורם לי לקנא. קולנוע טוב נותן לי כנפיים וממלא אותי בחשק לעסוק במקצוע הזה. אמרתי לעצמי שלפחות פעם אחת בקריירה שלי אני חייב ליצור סרט שייתן טעם לחיים".
4 צפייה בגלריה
ז'אן-מארק ואלה עם קאסט הסרט Cafe De Flore
ז'אן-מארק ואלה עם קאסט הסרט Cafe De Flore
ז'אן-מארק ואלה עם קאסט הסרט Cafe De Flore
(צילום: Getty Images)
במהלך השנים הוא גם נודע בזכות הסרטים "ויקטוריה הצעירה" (2009) ו"קפה דה פלור" (2011), אולם הכה גלים בהוליווד כשביים את "מועדון הלקוחות של דאלאס", שהביא את סיפורו האמיתי של רון וודרוף, חשמלאי טקסני נשא איידס שהבריח תרופות לא חוקיות לטקסס לאחר שגילה כי הן מסייעות לתסמיני המחלה. הסרט זיכה את שני כוכביו, מתיו מקונוהיי וג'ארד לטו, בפרס גלובוס הזהב על תפקידיהם, וגם באוסקר - כשבטקס גם ואלה עצמו היה מועמד על פרסי הסרט הטוב ביותר, התסריט והעריכה.
סרט מוערך נוסף שעשה היה הדרמה הביוגרפית "הולכת רחוק" מ-2014, שמבוסס על ספרה של שריל סטרייד ושמספר על אישה שיצאה למסע רגלי ארוך של תיקון עצמי בדרך לגאולה. הסרט, שבו כיכבו ריס וויתרספון ולורה דרן, היה מועמד לשלושה פרסי אוסקר.
4 צפייה בגלריה
ז'אן-מארק ואלה עם ריס וויתרספון ולורה דרן
ז'אן-מארק ואלה עם ריס וויתרספון ולורה דרן
ז'אן-מארק ואלה עם ריס וויתרספון ולורה דרן
(צילום: AP)
בשנים האחרונות ואלה התמקד בעשייה טלוויזיונית, כשביים ב-2017 את סדרת הלהיט מבית HBO, "שקרים קטנים גדולים", שעליו זכה באמי על בימוי יוצא מן הכלל בסדרת דרמה, לצד שבעה פרסי אמי נוספים וארבעה פרסי גלובוס הזהב. שנה לאחר מכן ביים את את המיני-סדרה "חפצים חדים", שהייתה מועמדת לשמונה פרסי אמי.
ואלה היה אמור לביים סדרה נוספת עבור HBO בשם "גורילה והציפור", המבוססת על ספר זיכרונות מאת זאק מקדרמוט על סנגור ציבורי שסובל מהתקף פסיכוטי פתאומי.
ואלה הותיר אחריו שני בנים, אלכס ואמיל, ושלושה אחים.