לאחר שזכה לגינויים מצד ה-BDS בשל בחירתו להופיע בישראל עם דודו טסה עם הפרויקט המשותף של השניים, ג'וני גרינווד, המוכר ביותר בשל היותו הגיטריסט של להקת רדיוהד, מגיב לדברים, וקובע: "השתקת אמנים ישראלים על כך שנולדו יהודים בישראל לא נראית כמו דרך להגיע להבנה".
דודו טסה וג'וני גרינווד בהאנגר 11
(צילום: יעל אילן)
בפוסט שפרסם היום (ג') ב-X (טוויטר לשעבר) כתב: "אני מופיע בקיץ הקרוב בפסטיבלים באירופה עם דודו טסה והכוויתים. ויש אנשים ששואלים אותי למה. אני משתף פעולה עם דודו ומוציא איתו מוזיקה מאז 2008 - ועובד איתו באופן פרטי הרבה לפני כן. אני חושב שפרויקט אמנותי שמשלב בין מוזיקאים ערבים ויהודים הוא בעל ערך. פרויקט כזה שמזכיר לכולם שהשורשים התרבותיים היהודיים במדינות כמו עיראק ותימן חוזרים לאחור במשך אלפי שנים - חשוב גם כן.
"יחד עם זאת, בכל פעם שאתה קורא לעשייה אמנותית 'חשובה' זה מייחס רצינות לכל העניין. ואנחנו פשוט מוזיקאים מכל רחבי המזרח התיכון שמכבדים זה את זה, עובדים יחד באופן חוצה גבולות וחולקים את האהבה שלנו לקטלוג העשיר של השירים הערביים, בין אם הם נכתבו על ידי מלחינים מוסלמים, יהודים או נוצרים", אמר. עוד הוסיף כי "אחד המלחינים העיראקים המפורסמים ביותר היה סבו של דודו, שהיה אחד מהאחים האגדיים אל-כוויתי. שיריו הם עדיין מרכיבי יסוד בתחנות רדיו בעולם הערבי, אם כי למרבה הצער המורשת היהודית שלהם לא מוזכרת יותר".
2 צפייה בגלריה
ההופעה של דודו טסה וג'וני גרינווד
ההופעה של דודו טסה וג'וני גרינווד
ההופעה של דודו טסה וג'וני גרינווד
(צילום: מוטי קמחי)
גרינווד שב לעסוק בביקורת המופנית כלפיו וסיפר כי "יש הבוחרים להאמין שפרויקט מסוג זה אינו מוצדק, וקוראים להשתיק מאמצים אמנותיים שנעשים על ידי יהודים ישראלים. אני לא יכול להצטרף לקריאה הזו: השתקה של יוצרי קולנוע/מוזיקאים/רקדנים ישראלים כשהם מציגים את עבודותיהם בחו"ל - במיוחד כשהיא מגיעה מחבריהם יוצרי/מוזיקאים/אמנים מערביים - מרגישה לי לא מתקדמת. בעיקר כשאנשים אלה הם החברים המתקדמים ביותר בכל חברה.
"אני אסיר תודה על כך שאני עובד עם המוזיקאים המדהימים שפגשתי בפרויקט הזה, כולם אמיצים הרבה יותר - ולוקחים סיכון עקרוני גבוה הרבה יותר - מאלה שמנסים להשתיק אותנו, או לייחס איזושהי מוטיבציה נסתרת ומרושעת לקיום של הלהקה. אין כזו. אנחנו מוזיקאים שעושים כבוד לתרבות משותפת, ואני חלק מזה כבר כמעט 20 שנה".
הגיטריסט הוסיף כי "בכל מקרה, אין אמנות 'חשובה' יותר מלעצור את כל המוות והסבל סביבנו. אבל לא לעשות כלום נראה כמו אופציה גרועה יותר, והשתקת אמנים על כך שנולדו יהודים בישראל לא נראית כמו דרך להגיע להבנה בין שני הצדדים של הסכסוך האינסופי הזה. בגלל זה אני עושה מוזיקה עם הלהקה הזו. אתם מוזמנים לא להסכים עם מה שאנחנו עושים, או להתעלם ממנו - אבל אני מקווה שעכשיו אתם מבינים מה המוטיבציה האמיתית מאחורי הדברים, ויכולים להגיב למוזיקה בלי לחשוד בה ובלי שנאה".
2 צפייה בגלריה
ההופעה של דודו טסה וג'וני גרינווד
ההופעה של דודו טסה וג'וני גרינווד
ההופעה של דודו טסה וג'וני גרינווד
(צילום: מוטי קמחי)
כאמור, הדברים מגיעים לאחר שה-BDS גינו את גרינווד בעקבות הופעתו בשבוע שעבר בתל אביב יחד עם טסה במסגרת הפרויקט המשותף של השניים, "ג'אראכ קריבכ" ("שכנך הוא קרובך"). הארגון טען כי הגיטריסט "מופיע בישראל בזמן שהיא שורפת פליטים פלסטינים", וקרא לנקוט בצעדים נגד להקתו רדיוהד: "אנו קוראים להפעיל לחץ על רדיוהד, כדי שהיא תרחיק את עצמה באופן מובהק משיתוף הפעולה הבוטה הזה עם פשע הפשעים הזה", נכתב מטעמם. מאז ברשתות החברתיות של הלהקה ניתן לראות תגובות פרו-פלסטיניות רבות המביעות את אכזבת המעריצים.
טסה הגיב אז לדברים ברשתות החברתיות וכתב: "המחרימים והמגנים, לא מקדמים שום דבר מלבד עוד שנאה. אני מאחל שההופעה של ג'וני ושלי תאחד ותחבר אנשים מרקעים שונים".