העדות האחרונה: סרט מיוחד שמופק בימים אלו חושף את המרוץ נגד הזמן לתיעוד הסיפורים הנדירים של הדיפלומטים שהצליחו להציל מאות אלפי יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה.
2 צפייה בגלריה
מפגש בין צאצאי הדיפלומטים לנציגי הניצולים
מפגש בין צאצאי הדיפלומטים לנציגי הניצולים
מפגש בין צאצאי הדיפלומטים לנציגי הניצולים
(צילום: יניב שחף)
מדובר ביצירת המשך לסרט בשם The Rescuers, שיצא לפני עשר שנים וחשף את סיפורם של 15 דיפלומטים, בהם חסיד אומות העולם השוודי ראול ולנברג. בסרט החדש, שנקרא The rescuers last chance project, מתמקד הבמאי מייקל קינג, זוכה פרס האמי, בסיפורם של 30 דיפלומטים נוספים, שחיו בין היתר בברזיל, צרפת, הונגריה ואיטליה, והוצבו באירופה ובמקומות שונים בזמן המלחמה והצליחו להציל יהודים.
מכיוון שעברו שנים רבות מאז האירועים, ורבים מהעדים כבר אינם בין החיים, מרבית הסרט מתמקד בצאצאים של המצילים והניצולים. לדברי הבמאי קינג, זהו "מרוץ נגד הזמן. זאת ההזדמנות האחרונה שלנו לתעד עדויות מקוריות של ניצולים ואנשים שהיו מעורבים בפעולות ההצלה. יש לנו צוות שלם של חוקרים אשר מנסה לאתר ניצולים וצאצאים של הדיפלומטים, ואנחנו נעזרים גם בגורמים מקצועיים כמו הפרופסורית ההיסטוריונית אלקסה פוטר".
2 צפייה בגלריה
צילומי הסרט באתר "יד ושם"
צילומי הסרט באתר "יד ושם"
צילומי הסרט באתר "יד ושם"
(צילום: יניב שחף)
הפרויקט כולו, שצולם בכמה מדינות שונות, הוא יוזמה של קינג ושל הפילנטרופית ג'ויס מנדל, כאשר כל העדויות גם תועדו ונשמרו בארכיון דיגיטלי. בהפקת הסרט לוקחים חלק גם אולפני y studios (המהווים חלק מקבוצת "ידיעות אחרונות").
לפי המפיק הראשי, יניב שחף, הרגעים המרגשים ביותר בהפקת הסרט התרחשו בעת שצאצאי הדיפלומטים ומשפחות הניצולים נפגשו על הסט. "לראות אנשים נפגשים לראשונה, כשאתה יודע שהם בחיים רק בזכות פעולות אמיצות של אנשים ספציפיים, זה מדהים. זאת הייתה ממש סגירת מעגל עבור חלק מהניצולים וכבוד עצום לצאצאי המצילים". לדבריו, הסרט צפוי לצאת בשנה הבאה.