פוליטיקאים, רבנים ואנשי תרבות הגיבו בצער לדבר מותו של הרב אורי זוהר, שהלך לעולמו היום (ה') כשהוא בן 86. בנו, איתמר זוהר, סיפר זמן קצר לאחר מותו ל-ynet: "אני חסר מילים. האדם הזה היה כל עולמי, כל מה שיש לי ברוח זה רק ממנו... הוא מילא את העולם בהבנה וברוח, ובאמת שמילים רק מקלקלות את זה. אני מזועזע ואני עצוב כל כך... הוא לא סבל את המושג 'מישהו'. הוא קלט והבין את החארטה, הקשקוש הזה שנקרא להיות 'מישהו'... מי שראה בו דברים אחרים עיוור".
2 צפייה בגלריה
אורי זוהר
אורי זוהר
אורי זוהר
(צילום: גל דרן)
ראש הממשלה נפתלי בנט ספד לזוהר: "אורי היה חלק בלתי נפרד מהישראליות על כל גווניה, צבר שורשי וקוצני עם עולם רוח ענק ולב יהודי פועם. גדול במשחק, גדול בתרבות וגדול בתורה. תלמיד חכם שקירב לבבות בדרכי נועם. יהי זכרו ברוך".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "יוצר גדול, ממעצבי הקולנוע הישראלי, שתרם תרומה חשובה לנכסיה התרבותיים והרוחניים של מדינת ישראל, שלא תשכח".
"הרב אורי זוהר היה מגדולי היוצרים בישראל ואבן יסוד בתרבות הישראלית", אמר שר התרבות והספורט חילי טרופר, "לאורך השנים היה זוהר ממעצבי הקולנוע הישראלי וסרטיו הפכו לנכסי צאן ברזל אשר נכנסו לכל בית ובית. היו בו שנינות, הומור ויצירתיות יוצאי דופן, ויצירותיו ומורשתו יישארו איתנו. תנחומים למשפחתו, אשתו וילדיו, יהי זכרו ברוך".
מתוך: "צבי אומר- שיסל ואיינשטיין"
(באדיבות HOT8, האחים רוגובין ונו דרמה)
הבמאי אבי נשר אמר ל-ynet: "תכננתי להגיע להיפרד אבל לא הספקתי. ההיכרות שלי עם אורי זוהר היא מפריזמה מאוד אוהבת. פגשתי אותי כשהייתי בן 19, הייתי אמור להעביר איתו חצי שעה ובסוף ישבנו שמונה שעות על תיאוריות קולנועיות. הוא אמר לי 'יום יבוא ותעשה סרט ואני אשחק בו'. לימים הוא התקשר אליי כי הוא זכר את ההבטחה. הוא אמר לי, 'חשוב מאוד לתת לך את ברכת הדרך'. הוא בא לתת לבמאי צעיר ואלמוני את ברכת הדרך וזה מעשה אצילי. זה האורי זוהר שאני מכיר באופן אישי. אורי זוהר הקולנוען מאבות הקולנוע הישראלי, הוא ממציאי הזהות הישראלית יחד אפרים קישון".
מוטי ארבל, שגילם את "אלטמן הקטן" בסרט המיתולוגי "מציצים", אמר ל-ynet: "זו אבדה גדולה, אני מאוד עצוב. הוא שם את חותמו על התרבות שלנו. אומנם לאחרונה פחות היינו בקשר, אבל יש לנו קשר ארוך שנים. אני הייתי בן טיפוחיו. הייתי הצעיר בחבורה, כל השאר היו בני 30 פלוס. הוא פרש את כנפיו עליי ודאג לי בכל התקופה שעבדנו ביחד עד הרגע שאני החלטתי לפרוש מתחום הקולנוע, ובאותה התקופה הוא חזר בתשובה גם".
"התעצבתי מאוד לשמוע על פטירתו של אורי", מסרה ג'וזי כץ, שעבדה לצד זוהר. "אהבתי אותו מאוד. הוא היה בן אדם מוכשר עם נשמה טובה". הזמר והיוצר אביב גפן פרסם בטוויטר: "אורי זוהר היה ארכיטקט של הומור ושפה, נפש מורכבת ומיוסרת. תנוח על משכבך בשלום ושלווה".
הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו ספד לזוהר גם הוא: "יחד עם כל עם ישראל אני כואב בבוקר זה את הסתלקותו לבית עולמו של האי גברא רבה, ידידי האהוב הרב הצדיק אורי זהר זצ"ל. מי שהיווה דמות מופת בדורנו, סלל את הדרך אל שורשי העם ורבים השיב מעוון. זכה לחיות חיים משמעותיים של תורה, בצניעות ובענווה, מתוך דביקות בבורא יתברך. חבל על דאבדין, מי ייתן לנו תמורתו".
משה ליאון, ראש עיריית ירושלים, שבה התגורר זוהר, מסר: "יחד עם כל עם ישראל מבכה את לכתו של ידידי הטוב הרב אורי זוהר זצ"ל, שהיה דוגמה ומופת לאהבת ישראל ולקירוב לבבות. הרב אורי היה מגדלור של אמונה ושמחה בעיר ירושלים, שבה גידל את משפחתו הנפלאה הממשיכה את דרכו. תנחומים לבנו דוד, חבר הנהלת העיר ולכל בני המשפחה האהובה. יהי זכרו ברוך".
באיגוד אמני ישראל מסרו עם היוודע דבר מותו של זוהר כי "קשה לדמיין את התרבות הישראלית בלי תרומתו ודמותו של זוהר, אמן פורץ דרך, יחיד מסוגו, שהגדיר והיווה במידה רבה את קולו של דור שלם. יצירתו תחיה לנצח, ונזכור אותו תמיד. יהי זכרו ברוך".
2 צפייה בגלריה
אורי זוהר
אורי זוהר
אורי זוהר
(צילום מסך, הערוץ הראשון)
שרת הפנים, איילת שקד, סיפרה כי "לכל אדם בישראל יש את אורי זוהר שלו. אצלי הוא אורי מחבורת לול ואופרה לה מרמור. אורי זוהר שלי הוא גם אורי זוהר שחזר בתשובה, הלך ללמוד בישיבה ומצא שם עולם ומלואו. כאישיות גדולה מהחיים, הוא הכיל ניגודים שונים בשלבים שונים בחייו המלאים. תודה לך על מה שהיית לישראלים רבים. יהי זכרך ברוך".
גם יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, ספד לזוהר ואמר "אורי היה מגדולי היוצרים הישראלים - שחקן, תסריטאי ובמאי שעיצב את עולם הקולנוע שלנו. תרומתו הגדולה לתרבות הישראלית תיזכר לדורות. באופן אישי אני לעולם לא אשכח את הופעותיו בפני חיילי סיירת מטכ"ל בשנות ה-60, כשבידר אותנו יחד עם שייקה אופיר ז"ל ויהורם גאון שייבדל לחיים ארוכים. בישיבה על מזרנים, בהאנגר ביחידה, זכינו ליהנות מהכישרונות העצומים ביותר שצמחו במדינת ישראל. אורי קרע אותנו מצחוק. אהבנו אותו מאוד. יהי זכרו ברוך".