"לאה צמל, עורכת דין" (ADVOCATE), סרטם של רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, מועמד לשני פרסי אמי בתחרות המוקדשת לחדשות ולתכנים תיעודיים.
2 צפייה בגלריה
לאה צמל
לאה צמל
לאה צמל
(צילום: פיליפ בלאיש)
המועמדויות שקיבל הסרט ושפורסמו הלילה (ד'), הן לסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר, שבו הוא מתחרה בין היתר בסרט הדוקו המדובר מבית נטפליקס, Athlete A, שעסק בפרשת הרופא המתעלל לארי נסאר, שהתעלל בספורטאיות אמריקאיות. כמו כן, הסרט מועמד לפרס הסרט הדוקומנטרי הפוליטי-מדיני הטוב ביותר.
עם מועמדותם, יוצרי הסרט ג'ונס ובלאיש אמרו: "כבוד גדול לנו כיוצרים בינלאומיים, לקבל הכרה שכזו מצד הקולגות שלנו בארצות הברית, בעקבות השידור של הגרסה האמריקאית של הסרט במסגרת הרצועה הדוקומנטרית המובילה של תאגיד השידור הציבורי (PBS). בזכותם הסרט, ובעיקר תכניו, הגיעו לכ-200 מיליון מסכים ברחבי צפון אמריקה".
הזוכים יוכרזו בטקס שיחולק לשני ערבים - הראשון הוא בתחום החדשות וייערך ב-28 בספטמבר, בעוד שהשני, שיתמקד בתחום הדוקו, ייערך ב-29 בספטמבר.
"לאה צמל, עורכת דין" (שניתן לצפייה ב-HOT8) הוא פרופיל תיעודי של עורכת הדין הוותיקה לאה צמל, שלאורך השנים ייצגה מחבלים פלסטינים רבים מול מערכת המשפט הישראלית. אחרי הבכורה של הסרט בפסטיבל סאנדנס בינואר 2019, חגגו ג'ונס ובלאיש זכייה בפרס הראשון בפסטיבל דוקאביב ובהמשך הוא אף נכנס לרשימה הקצרה לאוסקר - אולם לא לחמישייה הסופית.
2 צפייה בגלריה
לאה צמל עורכת דין
לאה צמל עורכת דין
לאה צמל עורכת דין
(צילום: Tsemel Private Collection, unknown photographe)
מחאה ציבורית נגד הסרט והדמות השנויה במחלוקת שבמרכזו, הביאה למחאה ציבורית וגרמה לספונסר דוקאביב מפעל הפיס להתכחש אליו ולחזור בו מהפרס הכספי שהובטח לו מתוקף זכייתו. בסופו של דבר, חזרו בהם ראשי מפעל הפיס מהחלטתם ותמכו בקמפיין האוסקר שלכל הפחות השיג את היעד הראשון ונכנס לרשימה הקצרה, גם אם לא המשיך הלאה.