רשת CBS, אחת מרשתות הטלוויזיה הגדולות והנחשבות בארצות הברית, הנחתה לאחרונה את עובדיה שלא לדווח על ירושלים כחלק מישראל, בטענה שהסטטוס של העיר שנוי במחלוקת בינלאומית. ההוראה, שניתנה כחלק ממדיניות שמטרתה ״לשמור על ניטרליות בסיקור המלחמה בעזה״, עוררה סערה בקרב עובדים יהודים וגורמים מדיניים ישראליים, שטוענים כי ההנחיה חותרת תחת ההכרה הרשמית של ארצות הברית בירושלים כבירת המדינה.
1 צפייה בגלריה
הכותל המערבי בירושלים, CBS
הכותל המערבי בירושלים, CBS
הכותל המערבי בירושלים, CBS
(צילום: רויטרס, AP)
ההוראה הגיעה באוגוסט האחרון, כאשר מארק ממוט, מנהל מחלקת האתיקה של חדשות CBS, שלח מייל לכל עובדי הרשת, שבו הנחה אותם "להיות זהירים עם כמה מונחים כאשר אנחנו מדברים או כותבים על החדשות”, בהתייחס למלחמת ישראל בחמאס. בין אותם ״מונחים״, ירושלים זכתה להתייחסות מיוחדת. ממוט כתב לעובדים: "אל תתייחסו לירושלים כחלק מישראל". הוא הוסיף: "כן, השגרירות האמריקנית שם, והממשל של טראמפ הכיר בה כבירת ישראל. אבל הסטטוס שלה שנוי במחלוקת. ירושלים היא סוגיה ליבה במחלוקת בין ישראל לפלסטינים". לדבריו, יש להתייחס לירושלים כעיר עם סטטוס שנוי במחלוקת, ולא כעיר ישראלית, מאחר והקהילה הבינלאומית לא מכירה באיחודה של העיר תחת ריבונות ישראלית, ובוודאי שלא בסיפוח מזרח ירושלים. ממוט הוסיף כי סוגיה זו נוגעת גם לקוראים ברחבי העולם, ולכן יש להקפיד על גישה מאוזנת ורגישה.
יש לציין כי כמה גופי תקשורת מובילים בעולם קיבלו בעבר החלטות להימנע מאזכור ירושלים כבירת ישראל בשל המחולקת הבינלאומית בנושא. רשת BBC השמיטה מספר פעמים את ציון ירושלים כבירת ישראל באתריה, ובאוקטובר שעבר דיווחנו ב-ynet על סדרת הנחיות שניתנו לכתבי סוכנות הידיעות הגדולה בעולם - AP. כשזה נוגע לירושלים, בסוכנות הנחו שלא להתייחס לעיר כאל בירת ישראל. "ישראל רואה את העיר כולה כבירתה. הפלסטינים רואים במזרח ירושלים המסופחת כבירת מדינתם העתידית", נכתב. "רוב הקהילה הבינלאומית אינה מכירה בסיפוח מזרח ירושלים על ידי ישראל ומאמין שגורלה צריך להיקבע בשיחות שלום".
עם זאת, הצעד של רשת CBS - ביתן של תוכניות עטורות פרסים ורייטינג כמו ״60 דקות״ - מרחיק לכת אף יותר ומבקש להימנע מאזכור העיר ירושלים ככלל כחלק מישראל. עבור עובדים רבים של החברה, ההנחיה הזו נתפסת כצעד קיצוני יותר מההכרה בסכסוך סביב הסטטוס של מזרח ירושלים. ״זה בכלל לא קשור להאם אזור מזרח ירושלים נכבש על ידי ישראל ואם היא בירת המדינה הפלסטינית העתידית״, אמרה כתבת חדשות יהודיה ברשת. ״ההחלטה של ההנהלה שלא להכיר כלל בירושלים כחלק מישראל - כולל חלקה המערבי - הכתה רבים מאיתנו בהלם״.
גם גורמי הסברה ישראלים רשמיים ששוחחו עם ynet אמרו כי ההנחיה של CBS מהווה ״פרשנויות מעוותות של החוק הבינלאומי״ וסטייה ממדיניות ארצות הברית, שהכירה בירושלים כבירת ישראל עוד בשנת 1995, עם העברת חוק העברת השגרירות, וקיבלה תוקף רשמי על ידי ממשלת טראמפ ב-2017. גולשים רבים ברשתות החברתיות תקפו את הרשת, וביניהם גם אנשי תקשורת פרו-ישראלים שטענו כי "למחלקת האתיקה של CBS יש סטנדרטים משלה, שנועדו להכחיש את המציאות". בין המקטרגים בלטו כותבים ישראלים ואמריקאים יהודיים שציינו שהקונגרס האמריקאי והבית הלבן כבר הכריזו בצורה ברורה על מעמדה של ירושלים, ומעורבותה של CBS בדיון הזה נראית להם פוליטית ולא עיתונאית.
מעבר לדיון על הסטנדרטים העיתונאיים, הפרשייה האחרונה מחדדת את המתחים הפנימיים בתוך הרשת עצמה. טוני דוקופיל, מגיש התוכנית CBS Mornings, התמודד לאחרונה עם ביקורת קשה מצד הנהלת הרשת לאחר שראיין את הסופר טה-נהסי קואטס, מחבר ספר אנטי-ישראלי חדש. קואטס נשאל על ידי המראיין היהודי שוב ושוב לגבי עמדותיו כלפי זכותה של ישראל להתקיים, ובעקבות הביקורת דוקופיל נדרש לפגישות חוזרות עם מחלקת ה"גזע והתרבות" של הרשת, בגלל מה שהוגדר כהתנהלות בלתי הולמת בראיון. מנכ״לית חברת-האם של הרשת, פרמאונט, דווקא גיבתה את דוקופיל ואמרה כי הנהגת הרשת שגתה בתגובתה לראיון המתוח. "אני חושבת שטוני עשה עבודה מצוינת עם הריאיון ההוא. אני חושבת שהוא התנהל בצורה מקצועית והראה דוגמא לאיך אמור להתנהל שיח תרבותי. הוא הראה שיש אחריות, שיש מערכת של בלמים ואיזונים, ולמען האמת, הייתי גאה מאוד בעבודה שהוא עשה", אמרה מנכ"לית פרמאונט שרי רדסטון, שיש לציין יהודיה ותומכת קולנית בישראל.
ב-CBS סירבו להגיב באופן רשמי לפניית ynet בנושא אבל גורם בכיר בחברה ששוחננו איתו דוחה את הטענות כאילו מדובר במהלך אנטי-ישראלי מכוון אלא בניסיון לשמור על אובייקטיביות חדשותית: ״אין לכך השפעה על הסיקור שלנו, אנחנו לא מוטים נגד ישראל וזה רק נועד להזכיר לכתבים שלנו לכלול הקשר לגבי הסכסוך המתמשך״.