פרנסואז ארדי, שהייתה זמרת, שחקנית ואייקון אופנה בצרפת, הלכה לעולמה בגיל 80, לאחר מאבק של שני עשורים במחלת הסרטן. "אמא איננה", כתב בנה, הזמר תומס דיטרון, ברשתות החברתיות אמש (ג').
3 צפייה בגלריה
פרנסואז ארדי
פרנסואז ארדי
פרנסואז ארדי
(צילום: Ronald Dumont/Daily Express/Getty Images)
ארדי, שנולדה בפריז בשנת 1944, פרצה בעולם המוזיקה בשנות ה-60, ונחשבה לאייקון תרבותי שהיווה השראה למוזיקאים מובילים כמו מיק ג'אגר ובוב דילן. היא הייתה ידועה בבלדות המלנכוליות שלה, והיא נחשבת לאחד הסמלים הגדולים של ז'אנר מוזיקת הפופ האירופית Yé-yé. בין שיריה המפורסמים נמנים: Dans le monde entie, Tous les garçons et les filles, Goodbye Comment te dire adieu, ו- Mon amie la rose.
בילדותה, גדלה ארדי על מוזיקאים כמו אלביס פרסלי וקליף ריצ'רד והיא חתמה על חוזה התקליטים הראשון שלה בגיל 17. שירה הבולט הראשון היה Tous les garçons et les filles, שדיבר על תחושת בדידות והפך במהרה ללהיט בצרפת ובבריטניה. בהמשך הוציאה כאמור להיטים רבים נוספים, והיא נחשבת עד היום לאחת הזמרות הנמכרות ביותר בצרפת, כשב-2023 מגזין "רולינג סטון" דירג אותה במקום ה-162 ברשימת 200 הזמרים הגדולים בכל הזמנים. אלבומה האחרון, Personne D'Autre (בתרגום חופשי: "אף אחד אחר"), יצא ב-2018.
3 צפייה בגלריה
פרנסואז ארדי
פרנסואז ארדי
פרנסואז ארדי
(צילום: Keystone Features/Getty Images)
מלבד הקריירה המוזיקלית, ארדי גם שיחקה במספר סרטים כדוגמת "הפרס הגדול" (1966) ו"גברי, נשי" (1966) של ז'אן-לוק גודאר. כמו כן היא פרסמה מספר ספרים, בהם ספרי אסטרולוגיה והרומן L'amour fou ב-2014.
ארדי נודעה גם בסגנונה כמי שתפסה את תשומת ליבם של מעצבי אופנה רבים, ואף הייתה לדוגמנית של איב סן-לורן ופאקו רבאן - שעיצב לה את שמלת הזהב האייקונית עימה הייתה מזוהה. בעבר, סולן להקת הרולינג סטונס, מיק ג'אגר, כינה אותה "האישה האידיאלית", ובוב דילן כתב לה כמה מכתבי אהבה. הוא אף התייחס אליה בשיר שפרסם על גב אלבומו Another Side of Bob Dylan ב-1964.
3 צפייה בגלריה
פרנסואז ארדי
פרנסואז ארדי
פרנסואז ארדי
(צילום: Francois Durand/Getty Images)
בסוף שנות ה-60 היא החלה במערכת יחסים עם הזמר הצרפתי ז'אק דיטרון, והם התחתנו בשנות ה-80. הם נפרדו מספר שנים לאחר מכן, אך לאורך השנים דווח כי הם נותרו תמיד קרובים. בשנת 2004 היא חשפה שאובחנה עם לימפומה, ובשנת 2015 היא אף הוכנסה לתרדמת יזומה. בשנת 2021, היא אף הודתה כי היא מרגישה קרובה לסוף חייה.