ג'מאלה, הזוכה האוקראינית באירוויזיון 2016, הוכנסה לרשימת המבוקשים של רוסיה - כך על פי דיווחים מקומיים.
1 צפייה בגלריה
ג'מאלה
ג'מאלה
ג'מאלה
(צילום: רויטרס)
הידיעה פורסמה אמש (ב') באתר החדשות הרוסי Mediazona, לפיה ההחלטה התקבלה במשרד הפנים במדינה מפני שג'מאלה הפיצה חדשות מזויפות על הצבא הרוסי. לפי הדיווח אף הוצא נגדה צו מעצר בהיעדרה מוקדם יותר החודש, אך ב-BBC נכתב שהזמרת עזבה את אוקראינה מאז הפלישה ונמצאת כעת באוסטרליה.
ג'מאלה, שנולדה בשם סוסנה ג'מאלדינובה, זכתה באירוויזיון עם השיר "1944", שהיה בעל משקל פוליטי רב. הוא עסק בסיפור של חצי האי קרים, שבו במהלך מלחמת העולם השנייה הואשמו טטארים רבים בשיתוף פעולה עם הנאצים, וגורשו על ידי הצבא האדום מבתיהם. בשנה שעל שמה נקרא השיר גירש סטאלין כרבע מיליון טטארים מחצי האי קרים, כחלק ממדיניות יצירתה של האומה הסובייטית. סבתה של ג'מאלה מתה באחת מהמשאיות הללו, ולדבריה "נזרקה מהמשאית כמו זבל".
השיר ספג ביקורות בעיקר מצידה של רוסיה בשל הפוליטיקה שבו, המנוגדת לחוקי האירוויזיון - זאת במיוחד לאור ההקשרים הפוליטיים האקטואליים שלו באותן שנים, שכן הוא יצא שנתיים אחרי שרוסיה השיבה לעצמה את השליטה בחצי האי קרים והתייצבה לצידם של המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה.
זכייתה של ג'מאלה הייתה הראשונה מבין שתיים של אוקראינה בעשור האחרון. השנייה הייתה ב-2022, אז זכתה הלהקה קאלוש אורקסטרה, חודשים ספורים לאחר שהחלה הפלישה הרוסית למדינה. רוסיה, מאידך, לא השתתפה באירוויזיון באותה השנה, וזאת בעקבות קריאת איגוד השידור הציבורי האוקראיני להסיר את מועמדותה, כמו גם מחאה מצד חלק ממדינות אירופה, שהובילו את איגוד השידור האירופי (EBU) להכריז לבסוף כי המדינה לא תיקח חלק בתחרות.