אירוויזיון 2024: תחרות השירה האירופית במאלמו, שבדיה, הגיעה אמש (שבת) לסיומה עם זוכה אחת - שווייץ, שקיבלה 591 נקודות לשיר של נמו, The Code, ובכך העפילה על הטוענת לכתר - קרואטיה, שהסתפקה במקום השני. את המקום השלישי תפסה אוקראינה, אחריה צרפת - ועל אף התחזיות בימים האחרונים, שניבאו לה מקום שני, ישראל התמקמה במקום החמישי עם 375 נקודות - 52 נקודות מהשופטים ו-323 נקודות מהקהל. בגמר הביצוע של "הוריקן", עדן גולן, נציגת ישראל, ירדה מהבמה בדמעות ואמרה: "וואו. אני לא מאמינה שזה נגמר".
רגע ההכרזה על שווייץ כזוכה בגמר אירוויזיון 2024
(קרדיט: באדיבות כאן ו EBU)
12 צפייה בגלריה
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
עדן גולן בחזרה לקראת גמר אירוויזיון 2024
(צילום: גיל נחושתן)
בשלב ניקוד השופטים, ולמרות תחזיות סוכנויות ההימורים לתחרות, מרבית מדינות אירופה - 25 במספר - בחרו להתעלם מנציגת ישראל.

ניקוד השופטים לישראל:

לטביה - 2 נקודות מלטה, גיאורגיה, מולדובה וצרפת - 3 נקודות כל אחת ליטא - 4 נקודות אסטוניה ובלגיה - 5 נקודות כל אחת נורבגיה, גרמניה וקפריסין - 8 נקודות כל אחת
עדן גולן מבצעת את "הוריקן" בגמר אירוויזיון 2024
(צילום: באדיבות כאן ו EBU)
סך הכול ישראל קיבלה 52 נקודות מ-11 מדינות. כל מדינה שהעניקה נקודות לישראל זכתה לקריאות בוז באולם בעת חשיפת הדירוג. ישראל, מאידך, העניקה את 12 הנקודות שלה לטלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג.
על אף התעלמות כמעט גורפת מהשופטים, היא זכתה לדוז פואה מהצופים בסן מרינו, שבדיה, פורטוגל, הולנד, לוקסמבורג, איטליה, בריטניה, פינלנד, שווייץ, אוסטרליה, גרמניה, בלגיה, צרפת - ומההצבעות מטעם שאר העולם (של המדינות שאינן משתתפות בתחרות). בנוסף נודע הלילה כי ישראל הגיעה למקום הראשון בחצי הגמר השני.
שר התרבות והספורט מיקי זוהר הגיב ואמר: "ישראל במקום החמישי באירוויזיון, ובמקום השני בהצבעות הקהל. למרות הצעקות האנטישמיות באולם, הקהל בבית אוהב אותנו. תודה עדן על ביצוע חזק ומרגש שייזכר לעד בתולדות האירוויזיון".
צפו בביצוע המלא של "הוריקן":
את משדר הגמר הנחו פייטרה מיידה, המנחה המיתולוגית ואושיית האירוויזיון, והשחקנית והדוגמנית מולין אקרמן. האירוע נפתח במצעד הדגלים המסורתי, כשבעת העלייה לבמה של עדן גולן, הנציגה הישראלית, נשמעו באולם קריאות בוז.
את התחרות פתחה שבדיה. "תסמונת המדינה המארחת" היא תופעה מוכרת במחוזות האירוויזיון - מדינות שצריכות להשקיע אינסוף אנרגיה בלהפיק את התחרות, פעמים רבות זונחות את הנאמבר שלהן ומתנחמות בעובדה שחוקי התחרות מעלים אותן אוטומטית לגמר. ובכל זאת, כמעצמת האירוויזיון הגדולה ביותר - שבדיה שלחה את התאומים הזהים מרקוס & מרטינוס (M&M, אם תרצו), עם השיר Unforgettable ששולח אותנו כמה עשורים אחורה בזמן הישר אל מחוזות הדאנס-פופ והסינתיסייזר.
הבאה בתור, אוקראינה - שסיימה כאמור במקום השלישי - שלחה השנה את השיר Teresa & Maria של שתיים מהאמניות הבולטות במדינה, ג'רי הייל ואליונה אליונה - השנייה אף הופיעה לפני כשנה בישראל. מדובר בנאמבר שבוצע בשפה האוקראינית, מחבר בין ראפ למוזיקה אתנית, משלב אלמנטים נוצריים - ואגב, יש בו גם שמלה אחת שמזכירה מאוד את השמלה של עדן גולן.
12 צפייה בגלריה
אוקראינה: אליונה אליונה וג'רי הייל - Teresa & Maria בגמר אירווזיון 2024
אוקראינה: אליונה אליונה וג'רי הייל - Teresa & Maria בגמר אירווזיון 2024
נציגות אוקראינה, אליונה אליונה וג'רי הייל, מבצעות את Teresa & Maria בגמר אירוויזיון 2024
(צילום מסך: באדיבות כאן)
הזמר הגרמני אייזק העניק ביצוע ווקאלי מצוין שירו Always on the Run מגובה באש פנימית לצד אש ממשית שבערה על רחבי הבמה, ואחריו הופיעה טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג וילידת ירושלים עם השיר Fighter, שיש לה מקום חם בלב שלנו וקיבלה כאמור מישראל את הדוז פואה. במקור, בינה לבין ישראל הערב היה אמור להפריד נציג הולנד, אבל לאחר התגלגלות הדברים, טלי וגולן זכו להופיע אחת אחרי השנייה.
12 צפייה בגלריה
גמר אירוויזיון 2024 לוקסמבורג: טלי - Fighter
גמר אירוויזיון 2024 לוקסמבורג: טלי - Fighter
טלי מבצעת את Fighter בגמר אירוויזיון 2024
(צילום מסך: באדיבות כאן)
ומה עם ה"הוריקן" הישראלי? אחרי ההכנות הרבות, וכשברקע קריאות בוז אדירות, עדן גולן סיפקה ביצוע עוצמתי, מרגש ומדויק על במת הגמר. על אף ההתרגשות האדירה ומול קהל של מיליונים, עם כוריאוגרפיה מדהימה שמתאימה ברגישות להלך הרוח המורכב בישראל וגם זריחה צהובה - אין ספק שגולן היא מקור השראה וגאווה לכל אזרח בארץ.
כבר במצעד הדגלים שהתקיים בפתיחת הגמר ספגה גולן שריקות בוז ממושכות, אבל הפעם גם היו ישראלים בקהל שנתנו פייט ונופפו בדגלי ישראל כשהזמרת עלתה לבמה. אבל את גולן כל זה לא עניין. היא עלתה לבמה ונתנה ביצוע מלוטש, מוקפד ומדויק, מול כל השנאה והתיעוב שבעולם. מחיאות הכפיים בסוף השתוו בעוצמתן לבוז והעידו שהקהל באולם, בסופו של דבר, נכבש על ידיה.
אחריה עלה לבמה סילבסטר בלט הליטאי עם Luktelk - בהחלט אחד השירים היותר חמודים, פשוטים וקליטים בתחרות השנה. הצמד הבלונדיני מספרד, Nebulossa, אולי נראו מחויכים וטובי-לב בעת הביצוע הקצבי שלהם בגמר לשירם ZORRA, אבל בתחרות הם לא הגיעו רחוק.
בוז אדיר בקהל כשעדן גולן עולה, הישראלים נותנים קונטרה משלהם
(צילום: ניר הראל)
5MIINUST x Puuluup האסטונים עלו על הבמה בבגדים שחורים ובליווי כלי נגינה מיוחדים. למרות שהשיר לא נחשב לפייבוריט, אין ספק שהקהל באולם אהב את הקצב והאנרגיה שהוא הביא לבמה.
שירה של במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד, Doomsday Blue, עוד כנראה ירדוף אותנו בסיוטי הלילה - ובכל זאת, מדובר באחד השירים הכי מיוחדים וטובים של השנה, כשהוא שילב בין רוק אלטרנטיבי-מטאליסטי לפופ מתקתק, עם הפקה מושקעת ומרשימה. אך כל אלו התגמדו בימים האחרונים לאור העובדה שבמבי ת'אג נחשב.ת לאחד.ת המתנגדים.ות הגדולים.ות לישראל בתחרות ("בכיתי כשגיליתי שישראל עלתה לגמר"), התעמת.ה עם איתי בצלאלי הסטייליסט של עדן גולן, ונעדר.ה מהבמה בחזרה היום בצהריים. Dons הנציג הלטבי, לעומתה של במבי ת'אג, העניק ביצוע חלש יחסית לשירו Hollow.
12 צפייה בגלריה
במבי ת'אג, נציגת אירלנד, בגמר האירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציגת אירלנד, בגמר האירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציגת אירלנד, בגמר האירוויזיון 2024
(צילום: באדיבות EBU)
ZARI של מרינה סאטי, נציגת יוון שהביעה כבר את מורת רוחה מהשתתפותה של ישראל בתחרות השנה, היה ניסיון צבעוני וילדותי למדי לדבר אל דור הטיקטוק. ההשראות ניכרות מז'אנר הפופ הלטיני. אולי אלכסנדר, שאולי מוכר לחלק כסולן להקת Years & Years, ייצג השנה את בריטניה עם השיר Dizzy - שיר פופ רדיופוני קלאסי. השיר עצמו קצת חסר אדג' כשמדובר בנאמבר שצריך לבלוט בין שלל שירי אירוויזיון, וניסה להותיר רושם בזכות רקדנים במכנסונים אדומים צמודים למדי. התוצאה - בעיקר קרינג' ואפס נקודות מהקהל בבית.
12 צפייה בגלריה
מרינה סאטי  על בימת גמר אירוויזיון 2024
מרינה סאטי  על בימת גמר אירוויזיון 2024
מרינה סאטי על במת גמר אירוויזיון 2024
(צילום מסך: באדיבות כאן ו-EBU)
אל תתנו ללוק העדין של Gåte, נציגת נורבגיה, לתעתע בכם - בלדת הרוק Ulveham הזכירה שיר מעולמות הפופ-רוק האפל של תחילת המילניום בואכה אוונאסנס, וגם בגמר הזמרת הוכיחה מנעד קולי מרשים ועוצמות יוצאות דופן.
אנג'לינה מנגו עם השיר La Noia ("שיעמום", בתרגום מאיטלקית) סומנה מיד עם בחירתה כמועמדת רצינית לזכייה, עם איכויות פופיות שמזכירות את רוסליה. אבל מאז שהחלו להפיץ סרטונים שלה מהחזרות, מנגו החלה לצנוח אט-אט באתרי ההימורים כשההופעה שלה חשפה איכויות שירה לא מספקות - שניכר שהשתפרו בביצוע שלה על במת גמר.
טיה דורה מסרביה ושירה Ramonda היו אחת ההפתעות שעלו ממשדר חצי הגמר הראשון של האירוויזיון. למרות שיש לה לא מעט צפיות בסטרימינג, וגם עם הסלע הענק שהיא הביאה לבמה - בתמהיל הכללי היא לא מותירה יותר מדי חותם. לעומתה, נציגי פינלנד Windows95man! ללא ספק התגלו כסוס השחור בתחרות, עם נאמבר מטורף, מצחיק ומטריד שלא עצר לרגע. כשם השיר שמייצג את מדינתם - No Rules - הבימוי הפרוע הוכיח שאין להם חוקים, או גבולות, נגיד.
12 צפייה בגלריה
יולנדה, נציגת פורטוגל באירוויזיון 2024
יולנדה, נציגת פורטוגל באירוויזיון 2024
יולנדה, נציגת פורטוגל באירוויזיון 2024 עם עיצוב של כאפייה לציפורניה
(צילום: REUTERS/Leonhard Foeger)
אם אי-אפשר לעלות עם סממנים לאומיים לבמת התחרות - ליולנדה, הנציגה הפורטוגלית, היו כמה פתרונות יצירתיים: הזמרת עלתה בשמלה של המעצב הפלסטיני טראשי קלוזינג, המותג האהוב על משפחת חדיד, ובעיצוב של כאפיות על ציפורניה. האם יופעלו עליה סנקציות? ה-EBU טרם סיפקו תשובה לשאלה.
אחריה הגיע שיר שמח וכיפי בארמנית, מלא באתניות שורשית - LADANIVA ושירה Jako שהזכיר לנו את האירוויזיון של פעם, כשכל מדינה ייצגה את התרבות שלה על הבמה. האמת? התגעגענו. בדומה לנציגה אחרת מקפריסין, גם סיליה קפסיס אהבה כנראה את אחד השירים הכי זכירים שהמדינה שלחה לתחרות, אחרת קשה להסביר מדוע הביצוע מזכיר כל כך את Fuego של אלני פוריירה.
12 צפייה בגלריה
סיליה קפסיס, נציגת קפריסין באירוויזיון 2024
סיליה קפסיס, נציגת קפריסין באירוויזיון 2024
סיליה קפסיס, נציגת קפריסין באירוויזיון 2024
(צילום: Alma Bengtsson, באדיבות EBU )
כשהוא משלב בין פופ-רוק, ראפ, נגיעות אופראיות וסיפור אישי בקצב קליט - השיר The Code, הזוכה הגדול של הערב של נציג.ת שווייץ נמו, היה מהנאמברים היותר מעניינים השנה בתחרות - בזכות במה מסתובבת וזזה וביצוע בלתי נשכח המשימה בהחלט הושלמה.
Raiven מסלובניה היא מתמודדת נוספת ששילבה אלמנטים מכשפים בהופעתה. אומנם שירה Veronika לא נחשב לשיר חזק בערב עמוס להיטים כמו זה, אבל קשה שלא להעריך את יכולותיה הווקאליות.
12 צפייה בגלריה
נמו, נציג.ת שווייץ, בגמר האירוויזיון 2024
נמו, נציג.ת שווייץ, בגמר האירוויזיון 2024
נמו, נציג.ת שווייץ והזוכה הגדול.ה, בגמר האירוויזיון 2024
(צילום: באדיבות EBU)
אחריה עלה לבמה בייבי לזניה - שנחשב למועמד מוביל לזכייה אך סיים במקום השני והמכובד, כשהוא מרפרר בסגנונו המוזיקלי - רוק כבד עם נגיעות משעשעות - ל"צ'ה צ'ה צ'ה" המוכר של הזמר הפיני קארייה. בדומה ל"יוניקורן" של נועה קירל מהשנה שעברה, נציגת גיאורגיה Nutsa Buzaladze, עלתה בנאמבר Firefighter ששילב דאנס-ברייק.
בדומה לישראל, גם צרפת שלחה בלדת קול גדול עם נגיעות מלנכוליות, אבל כהרגלה היא עשתה זאת בשפת המקור עם השיר Mon Amour בביצוע סלימאן. המוזיקאי זוכה "דה ווייס" צרפת, שסביו הגיעו במקור מאלג'יריה, כתב את השיר יחד עם יעקב ומאיר סלאח, וזה בהחלט שיר אהבה מרגש, גם אם קצת בנאלי.
12 צפייה בגלריה
בייבי לזניה, נציגי קרואטיה באירוויזיון 2024
בייבי לזניה, נציגי קרואטיה באירוויזיון 2024
בייבי לזניה, נציג קרואטיה באירוויזיון 2024
(צילום: Alma Bengtsson, באדיבות EBU)
השיר האחרון לערב זה היה We Will Rave של קאלין האוסטרית. מלאת אנרגיה, עם בגד נוצץ ושיר שנלקח ישר מהמועדון הקרוב - ברור למה הפקת התחרות בחרה לסיים את התחרות עם השיר המרים הזה. אך ההרמות לא נגמרו כאן: בעת ההמתנה לתוצאות התחרות, על הבמה הופיעו אוואטרים בדמותם של חברי אבבא, בציון 50 שנייה לזכיית Waterloo באירוויזיון 1974, כשבהמשך גם קונצ'יטה, קרולה ושארלוט פרלי - שלוש זוכות עבר של תחרות השירה - תרמו את קולן לביצוע.
על אף שתחרות השירה האירופית מתיימרת להיות מנותקת מפוליטיקה - המציאות המורכבת חלחלה ליקום המוזיקלי המנצנץ של האירוויזיון - אם בדמות הפגנות ברחובות העיר המארחת, בניסיונות להביע מחאה על הבמה בארנה, או בשלל מחוות שליליות מצד גופי שידור ואמנים שאת מורת רוחם מהשתתפותה של ישראל. גם נועה קירל - שסיימה במקום השלישי בתחרות שהתקיימה בשנה שעברה בליברפול - הגיבה לאירועי השעה והעלתה סטורי עם תמונות משותפות שלה עם מתמודדי אירוויזיון 2023 שהגיבו נגד ישראל - לורין, קארייה ואלסנדרה. "כשמוזיקה הייתה רק מוזיקה", כתבה, "אין מקום לאנטישמיות!".
12 צפייה בגלריה
אירוויזיון 2024 נועה קירל בסטורי על מתמודדי עבר באירוויזיון שהגיבו נגד ישראל
אירוויזיון 2024 נועה קירל בסטורי על מתמודדי עבר באירוויזיון שהגיבו נגד ישראל
הסטורי של נועה קירל עם פתיחת גמר אירוויזיון 2024
(צילום מסך: מתוך אינסטגרם)
שעות אחדות לפני התחרות, צעדו אלפי מפגינים במאלמו במחאה על השתתפות ישראל בתחרות. המפגינים קראו שלל קריאות נגד ישראל ובעד הפלסטינים, ובין היתר דרשו "הפסקת אש עכשיו" וצעקו: "הו פלסטין, לא נשאיר אותך לבד! מאלמו תומכת בך". כמה מהמפגינים נשמעו גם צועקים "אינתיפאדה!", ו"יאללה יאללה ישראל ברא! ('החוצה' בערבית)". הכניסה לארנה הוגדרה כשטח סטרילי מבחינה ביטחונית, בעוד הליקופטרים חגו בשמיים. בהפגנות שהתקיימו מחוץ למקום, המוחים נראו מכים שוטרות ולמקום הגיעו שוטרים עם אמצעיי פיזור הפגנות, בהם אלות וקסדות.
12 צפייה בגלריה
מחאה פרו-פלסטינית ברחובות מאלמו
מחאה פרו-פלסטינית ברחובות מאלמו
מחאה פרו-פלסטינית ברחובות מאלמו
(צילום: גיל נחושתן)
העימותים והמהומות נמשכו במהלך כל התחרות מחוץ לארנה במאלמו - המפגינים התעמתו עם השוטרים שהוצבו במקום, ועשרות מהם תועדו נעצרים או נגררים בכוח, אך המשטרה לא נקבה במספרים מדויקים. בתמונות משם נראו שני שוטרים גוררים גם את פעילת הסביבה גרטה טונברג, כשכאפייה גדולה כרוכה סביב צווארה.
12 צפייה בגלריה
מחאות נגד ישראל במאלמו, שבדיה
מחאות נגד ישראל במאלמו, שבדיה
גרטה טורנברג במחאות נגד ישראל במאלמו, שבדיה
(צילום: Johan NILSSON / TT NEWS AGENCY / AFP)
המחאה מצאה את דרכה גם לבמה המרכזית, כשבמהלך משדר חצי הגמר הראשון ששודר ביום שלישי, עלה לבמה אריק סעדה השבדי, שייצג את מדינתו ב-2011, כשעל ידו קשורה כאפייה בניגוד לחוקי התחרות.
השנה כאמור השתתפו בתחרות 25 ולא 26 מדינות בשל ההדחה הלא צפויה של נציג הולנד, יוסט קליין, בשל מה שהוגדר כ"תקרית אלימה" בינו לבין עובדת הפקה. "אנו שומרים על מדיניות אפס סובלנות כלפי התנהגות בלתי הולמת באירוע האירוויזיון ומחויבים לספק סביבת עבודה בטוחה", מסרו מטעם ה-EBU. קליין הודח למרות לחץ כבד שהפעילו בכירים בטלוויזיה ההולנדית - והתערבות ממדינות נוספות שאיימו לעזוב את התחרות. בשל הדחתו, נוצר רצף הופעות בין טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג הישראלית (ביצוע מספר 4), לבין גולן (ביצוע מספר 6).
פורסם לראשונה: 21:13, 11.05.24