מאחורי כל שיר מצליח עומדת סוללה של אנשים שגרמה לשיר הזה לקרות, חוץ מהזמר עצמו: הכותב, המלחין, הנגנים, המפיק המוזיקלי, וגם, הזמר או הזמרת ששרים את הסקיצה הראשונית של השיר. אחד מהם הוא יובל בן דוד בן ה-27 מאזור. עומר אדם, אייל גולן, מירי מסיקה, הראל סקעת, שרית חדד, שלומי שבת, אמיר דדון ועברי לידר הם רק חלק מהרשימה הארוכה של האמנים איתם הוא עובד.
האיש ששר ראשון את "שני משוגעים": יובל בן דוד הוא זמר סקיצות
"נניח שיוצר רוצה שעומר אדם ישיר שיר שלו. אז הוא כותב מילים ולחן ומגיע אליי כדי שאני אייצר לו איזושהי גרסה שאפשר יהיה לשלוח לזמר, בכדי שהוא יחליט אם זה מתאים לו", מסביר בן דוד אך מדגיש כי לא לכל שיר מקליטים סקיצה, יש אמנים שכותבים ומלחינים בעצמם, "לצורך העניין, סביר להניח ששלמה ארצי שר בסקיצות של עצמו".
בן דוד עובד עם כל תעשיית המוזיקה בארץ, אבל יש אמן אחד מצליח במיוחד שאיתו הוא עובד באופן קבוע. "האמן שיצא לי לעשות הכי הרבה סקיצות לשירים שלו זה עומר אדם. המון שירים. גם שרתי לו סקיצות, גם מנגן בהרבה מהשירים, וגם עובד איתו אישית באולפן על הרבה דברים", הוא מספר. "הוא מאוד מפרגן ומבקש ספציפית אותי, שאשלח סקיצות שאני שר בהן. אני חושב שבגלל שהצבע קול שלנו הוא די קרוב, אז הוא שומע אותי וכבר מצליח לדמיין איך זה יישמע עליו".
4 צפייה בגלריה
יובל בן דוד
יובל בן דוד
יובל בן דוד
(צילום: ירון ברנר)
כשאתה מקליט סקיצה ולא יודעים למי השיר מיועד, אתה חושב כבר למי זה מתאים? "אני חושב שהיום באופן כללי, אין באמת הגדרות. אני לא חושב שהיום שירים שונים במהות שלהם. נגיד שיר של אייל גולן לא שונה במהות שלו משיר של רביב כנר. בסוף כולם כותבים על אהבה. אז אחד יעשה את זה בצורה יותר מזרחית ואחד יעשה את זה יותר פופ. אני פשוט מקשיב לשיר ומנסה להביא אותו בצורה הכי פשוטה, כזו שתעבור לזמר או לזמרת שאמורים לקבל את השיר. הרבה פעמים, זה יוצר דברים יפים".
בן דוד הקליט סקיצות לשירים רבים של עומר אדם, בהם "בחורים טובים" ו"המלכה של השכונה". אבל הבולט מכולם הוא הלהיט "שני משוגעים", שעבר תהליך מאוד ארוך עד ליציאתו, מסתבר. "לפני 7 שנים בערך, כשהייתי חייל, קרא לי סתיו בגר - המפיק שכתב את 'שני משוגעים' ביחד עם אליה רוסיליו. הגעתי לאולפן, הקלטנו את הסקיצה לשיר, ולא קרה איתו כלום", משחזר בן דוד.
4 צפייה בגלריה
עומר אדם
עומר אדם
עבד איתו המון. עומר אדם
(צילום: יאיר שגיא)
"עברו כמעט שנתיים עד שקיבלתי טלפון מסתיו באיזשהו יום, והוא אמר לי: 'אני חייב שתבוא דחוף, עומר אדם לוקח את השיר'. וזו הייתה הפתעה גמורה, כי הרבה זמרים הרבה פחות מצליחים מעומר אדם בכלל לא התייחסו לשיר הזה, כשהוא הוצע להם. הגעתי באותו יום, שרתי קולות בשיר המקורי, ואני חושב ששלושה ימים אחר כך השיר כבר היה ביוטיוב. לדעתי זה השיר הכי מושמע של עומר אדם בכל הזמנים. זה גם השיר הראשון שעבורו הקלטתי סקיצה לעומר. עד היום עומר זוכר לי את השיר הזה, והוא גם אפילו אמר לי שחבל שלא אני הוצאתי את זה. הוא זיהה את זה כשזה עוד היה סקיצה. שזה משהו מיוחד".
אז יש סיכוי ש"שני משוגעים" יכול היה להיות שלך? "לא, ואני אגיד לך למה לא", משתהה בן דוד, "זה קרה לי עם הרבה שירים, דרך אגב. היו שירים ששרתי עבורם את הסקיצה, ואמרתי: 'בוא'נה, אולי אני אוציא את השיר הזה'. לזכותם של היוצרים ייאמר שכמעט תמיד הם מציעים לי לקחת ולבצע בעצמי, ואני הרבה פעמים ויתרתי על שירים שהצליחו. אבל חלק מזה שזה הצליח זה גם עומר אדם, חלק גדול. אם הייתי מוציא את 'שני משוגעים' יכול להיות שזה היה להיט ענק ויכול להיות שזה היה נכשל. אז אין מקריות, מה שצריך לקרות קורה. אבל השיר הזה, מה שקרה איתו, ליוצרים במיוחד - ואפילו לי - הוא שינה את החיים. הבנתי שזה מקצוע וצריך לקחת את זה ברצינות ולהתייחס לזה כאל דבר ראוי".
"שיר שני משוגעים" - עומר אדם
מאז שסתיו בגר קרא לו לאולפן - עוד כשהיה חייל בלהקה צבאית בחיל החינוך, והופיע בארץ ובעולם - בן דוד מקליט סקיצות ובמקביל כותב, מלחין ומפיק חומרים לעצמו ולאחרים. אבל החלום נשאר לפרוץ בעצמו לקדמת הבמה, ויש לו דוגמה חיה - איתי לוי. "איתי לוי היה זמר סקיצות של אבי אוחיון, שגם אני עובד איתו. היום איתי לוי הוא אחד הזמרים הכי מצליחים בישראל".
התעשייה מפחידה אותך? מפחיד אותך להיות אחד מאלה שמנסים לפרוץ? "לא מפחיד אותי להיות עוד אחד כי אני מתעסק בזה, אני רואה את הכמות, כמה אנשים רוצים להיות זמרים לעומת כמה באמת מצליחים בסוף. קול יפה זה לא מספיק, להיות בן אדם נחמד זה לא מספיק, גם שירים טובים זה לא מספיק, צריך הכל ביחד ופשוט להתמיד".
4 צפייה בגלריה
איתי לוי
איתי לוי
גם הוא היה פעם זמר סקיצות. איתי לוי
(צילום: אלי סגל)
אתה רואה את עצמך על במות גדולות? "כן, לגמרי. בשלב הזה אני עוד חושב לטווח קצר, שזה להתחיל להוציא שירים לרדיו. עשיתי את זה ממש מעט ולפני הרבה שנים, ואני רוצה לחזור לזה בצורה יותר עקבית".
כיום בן דוד נהנה מהאנונימיות ומכך שאין לו אחריות על הצלחה או כישלון של שירים שהוא היה חלק מהם. "יש הבדל בין לשיר סקיצה ובין להיות זה שמוציא את השיר בפרונט", מסביר בן דוד. "כשהזמר מוציא שיר והשיר לא מצליח, הוא מרגיש שזה באחריותו. אם זמר מוציא שירים אחד אחרי השני ולא פוגע, והשירים לא עובדים, זה גם קצת פוגע לו בכמות האנשים שמגיעים להופעות, ומכירת אלבומים. מצד שני, כשאתה שר את הסקיצה והשיר פחות מצליח, לא קורה כלום. אתה ממשיך הלאה לשיר הבא".
4 צפייה בגלריה
יובל בן דוד
יובל בן דוד
להיות בפרונט מגיע עם יותר סיכונים. יובל בן דוד
(צילום: ירון ברנר)
וכששיר כן מצליח? יש תחושת גאווה? "כששיר מצליח אז אני אני שמח. בשביל היוצרים ובשבילי, זה כנראה אומר שגם אני איפשהו בדרך עשיתי את העבודה שלי בצורה טובה. אין צביטה בלב על הזמר שהצליח. לשם זה התכנסנו. אם הייתי יכול לגרום לזה שכל השירים שאני מקליט להם סקיצות יצליחו - הייתי עושה את זה".