"סופטקס" (Xoftex), סרטו החזק והאנושי של הבמאי הישראלי נועז דשא, זכה הערב בציון לשבח מיוחד בפסטיבל קרלובי וארי ה-58. הפרס ניתן בידי חבר השופטים של הפסטיבל היוקרתי, האיכותי והנחשב, שכלל בין היתר את הכוכב עטור-האוסקר ג'פרי ראש ("ניצוצות", "שודדי הקאריביים").
נועז דשא זוכה בציון לשבח, פסטיבל קרלובי וארי
(צילום: אמיר קמינר)
דשא, החי ופועל בחו"ל, צילם את הסרט במחנה פליטים ביוון. העלילה עוקבת אחר מבקשי מקלט סורים, חלקם פלסטיניים, שממתינים בחרדה לחדשות בדבר מעמד הפליט שלהם. נאצר, גיבור הסרט, מחליט להעביר את הזמן בצילום מערכונים סאטיריים. נאצר וחבריו אף עושים הכנות לקראת צילומי סרט אימה של זומבים.
3 צפייה בגלריה
מתוך "המלכה השישית"
מתוך "המלכה השישית"
מתוך Xoftex
(צילום מסך, יוטיוב)
דשא, בעל המודעות והרגישות החברתית והפוליטית המפותחת, מכיר היטב את מחנות הפליטים מאחר והוא מתנדב בהם, ובסרט שיתף פליטים/שחקנים לא-מקצועיים. בטקס חלוקת הפרסים של הפסטיבל המתקיים בעיר הנופש והספא הצ'כית הציורית, הוא אמר בנאום התודה שלו: "הלב שלי פועם. הזכייה הזאת היא כמו זרקור באפלת הלילה, ומזכירה למה עשינו את הסרט הזה. עשינו סרט על מערכות ההגירה וגזילת צלם אנוש בתהליכים. אנחנו אסירי תודה. תודה לקהל בקרלובי וארי ואיחולים לשאר הזוכים".
ראוי לציין שדשא זכה בפרס "אריה העתיד" בפסטיבל ונציה 2013, בזכות סרטו "צל לבן" שעסק בהתעללות בלבקנים באפריקה.
לדשא יש שורשים חזקים בשואוביזנס הישראלי: הוא בנו של האמרגן המיתולוגי המנוח אברהם דשא פשנל. פשנל כידוע היה חתום על הצלחות גדולות ומיתולוגיות כמו הגשש החיוור, שוקולד מנטה מסטיק וכוורת.
3 צפייה בגלריה
נועז דשא
נועז דשא
נועז דשא
(צילום: Ian Gavan/Getty Images)
בפרס הגדול של פסטיבל קרלובי וארי, "קריסטל גלוב", זכה במפתיע הסרט התיעודי היפה A Sudden Glimpse to Deeper Things של הבמאי הסקוטי-אירי מארק קאזינס. הדוקומנטריסט המשובח, שמרבה לעסוק בתולדות הקולנוע, בחר הפעם לשחזר את סיפורה של הציירת וילהלמינה בארנס-גרהם - אמנית סקוטית שמתה לפני 20 שנה, שאבה השראה מנופים והרבתה לצייר ציורים מופשטים. בארנס-גרהם מפורסמת בעיקר בסדרת תמונות הקרחונים, בהשראת טיול שערכה בשווייץ. "אני בהלם", אמר קאזינס המופתע, שלבש חצאית כיאה למי שחי בסקוטלנד. "וילי חייה חיים שקטים והייתה אדם שקט. היא לא הצליחה לשנות את העולם, אבל חייתה חיים מלאים לחלוטין ועשתה מה שיכלה. בואו ננסה לעשות זאת גם".
אחד הסרטים הבולטים ברשימת הזוכים הוא LOVEABLE של הבמאית הנורווגית לילה אינגולפסדוטיר, שעוסק במשבר בחיי זוג – בעוד הבעל מרבה להיעדר מהבית בשל נסיעות עסקים, רעייתו מלהטטת בין קריירה לאימהות. כאשר הבעל רוצה להתגרש, רעייתו צריכה להתמודד עם הפחדים שלה. בהקרנת הבכורה בפסטיבל הסרט שבר את שיאי מחיאות הכפיים, וגם חבר השופטים התאהב בו והעניק לו את הפרס השני בחשיבותו – פרס מיוחד של חבר השופטים, וכן את פרס השחקנית (הלגה גורן). "הסרט נעשה עמוק מליבי", אמרה היוצרת הנורווגית. "זהו סרט אישי וריסקי. הייתי צריכה ללכת למקומות עמוקים. תודה לבעלי שצילם את הסרט והיה איתי לאורך כל התהליך. הוא לא יכל להגיע לכאן הערב, בגלל שהוא שומר על הילדים".
פרס מפעל חיים הוענק לכוכב הברטי-הוליוודי קלייב אואן ("זהות כפולה", "קרוב יותר", "רצח בקצה העולם"). למרות סופת הגשמים שהתרגשה על קרלובי וארי, מאות מעריצים ומעריצות המתינו לו חמושים במטריה, בתקווה לזכות בסלפי או בחתימה. אואן, שיחגוג השנה יום הולדת 60, אמר בנאומו הנרגש: "כשאתה מקבל פרס כזה, זה גורם לך להסתכל אחורה ולחשוב על הקריירה שלך ועל הבחירות שעשית. לא אחת התנגדתי להפקות מסחריות וגדולות-תקציב והעדפתי לעשות חומרים יותר פרובוקטיביים, מענייניים ורגישים. אני גאה בסרטים הקטנים שעשיתי, חלקם לא מוכרים כלל".
3 צפייה בגלריה
קלייב אואן בפסטיבל קרלובי וארי
קלייב אואן בפסטיבל קרלובי וארי
קלייב אואן בפסטיבל קרלובי וארי
(צילום: Gabriel Kuchta/Getty Images)
למרבה הצער, הסרט הישראלי "טרופיקנה" של הבמאי עומר טובי ובכיכובה של עירית שלג, שהתחרה ב"פרוקסימה", התחרות השנייה בחשיבותה, יצא מהטקס בידיים ריקות.
במחווה המרגשת לאושיות הקולנוע שמתו בשנה האחרונה לא נפקד מקומה של פנינה בלייר ז"ל – המנהלת האמנותית המיתולוגית של פסטיבל חיפה, שמתה בחודש שעבר. בלייר הייתה יקירת פסטיבל קרלובי וארי - אורחת קבועה ואהובה. במהלך השנים, בלייר נהגה לבחור סרטים איכותיים שהשתתפו בפסטיבל ולהביא אותם לחיפה.