בליל דצמבר קר בניו יורק של שנת 1999, הוזעקו שוטרים למועדון לילה בטיימס סקוור אחרי דיווח על יריות בהן מעורבים אחד האנשים הכי מפורסמים בארצות הברית וחברתו המפורסמת לא פחות: הראפר שון קומבס, שהיה ידוע אז כ"פאפי", ובת זוגו לרומן המתוקשר של התקופה - ג'ניפר לופז. איתם במועדון היו גם שומר ראשו של קומבס, אנתוני "וולף" ג'ונס, והראפר הצעיר ג'מאל "שיין" בארו.
7 צפייה בגלריה
שון קומבס וג'ניפר לופז, 2000
שון קומבס וג'ניפר לופז, 2000
שון קומבס וג'ניפר לופז, 2000
(צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)
בשתיים לפנות בוקר, כטוב ליבם באלכוהול, מישהו אמר משהו למישהו, אקדחים נשלפו, יריות נורו, שלושה אנשים רנדומליים נפצעו. דידי ולופז נמלטו מהמועדון והנהג שלהם עבר רמזורים אדומים לפני שנעצר. בלש משטרת ניו יורק אז, דריק פארקר, סיפר שנים אחר כך כי אמה של לופז הגיעה לתחנת המשטרה וצעקה על הכוכבת בספרדית: "אמרתי לך לא להסתבך איתו". לופז שוחררה אחרי 14 שעות מעצר בלי כתב אישום. קומבס, ג'ונס ושיין בארו עברו משפט מתוקשר מאוד שנמשך שבעה שבועות, בסיומו זוכו הראפר ושומר ראשו, ואילו בארו, אז בן 21, נידון לעשר שנות מאסר.
במשך שנים היו שמועות כי דידי גרם לשיין - היום הוא מוכר כמוזס מייקל לוי בארו, מנהיג האופוזיציה של בית הנבחרים בבליז, לא פחות - לקחת על עצמו את האשמה. נתניה רובן, אחת מהפצועים בירי, מתעקשת מאז אותו לילה כי קומבס הוא שירה בה בפנים: "ראיתי אותם שולפים את האקדחים, הייתה לי זווית ראיה ברורה. תיארתי את זה שוב ושוב לשוטרים ובמהלך המשפט".
כל זה היה יכול להישאר עוד סיפור מעורפל ולא פתור בעברו המסובך של שון קומבס, אבל לפני חודש הגיש מפיק וצלם בשם רודני ג'ונס ג'וניור תביעה אזרחית, שבה טען כי קומבס תקף אותו מינית שוב ושוב בין ספטמבר 2022 לנובמבר 2023. ג'ונס השווה בתביעה את קומבס לג'פרי אפשטיין, בכך שלא רק התעלל בו מינית, אלא גם חייב אותו לקיים יחסים עם חברים שלו. בתביעה של ג'ונס יש גם פרט מעניין נוסף - הוא טוען כי דידי התרברב בפניו ששיחד עדים ומושבעים בתיק הירי במועדון ב-1999: "הוא אמר לי שהוא אחראי לירי והתפאר בכך שהשתמש בלופז כדי להבריח את האקדח למועדון. היא נשאה את האקדח פנימה והעבירה לו אותו אחרי שנכנסו".
7 צפייה בגלריה
שון קומבס
שון קומבס
"כל דבר בעבר ובהווה של שון קומבס נמצא על השולחן כרגע". שון קומבס
(צילום: Willy Sanjuan/Invision/AP, File)
התביעה של ג'ונס היא אחת מרצף תביעות שהוגשו בחצי השנה האחרונה נגד קומבס ומציירות אותו כמפלצת. התביעות האלה הובילו לא רק לפשיטה הססגונית והמתוקשרת לבתים שלו במיאמי ובלוס אנג‘לס בשבוע שעבר, ולחקירה פדרלית מקיפה שקשורה גם בסחר במין, אלא גם לסקרנות מחודשת סביב חלקו באותה תקרית במועדון, ולא רק בה. או כפי שאמר מקור במשטרת ניו יורק ל"ניו יורק פוסט": "כל דבר בעבר ובהווה של שון קומבס נמצא על השולחן כרגע".
כשאומרים "כל דבר בעבר של קומבס", הרשימה ארוכה ומלאה במקרי אלימות והסתבכויות עם החוק שמהן יצא לכאורה. ב-1991 היה שותף לקידום משחק כדורסל של סלבריטאים בסיטי קולג' בניו יורק. לאולם הייתה קיבולת של 2,730 מקומות, אבל 5,000 איש התייצבו לאירוע שאבטחו מעט מדי אנשים וגם הם לא מנוסים. לאחר שהמארגנים סגרו את הדלתות, אנשים פרצו אותן ודהרו פנימה. זה נגמר עם תשעה הרוגים ו-29 פצועים. עיריית ניו יורק פרסמה דו"ח בן 67 עמודים והפילה חלק גדול מהאחריות על קומבס. לקח לראפר כמעט עשור ליישב את התביעות המשפטיות של משפחות הקורבנות.
ב-1998 תקפו קומבס ושני גברים נוספים את המנהל המוזיקלי סטיב סטאוט עם בקבוק שמפניה. קומבס הואשם בתקיפה מדרגה שנייה ונידון ליום אחד של סדנת ניהול כעסים. ב-2013 היה מעורב, לכאורה, בריב אלים עם ג'יי קול במסיבה. שנה אחר כך היכה, לכאורה, את דרייק בוויכוח מחוץ למועדון במיאמי - "לכאורה", כי כל הצדדים מכחישים. ב-2015 תקף קומבס את סאל אלוסי, אז עוזר מאמן נבחרת הכדורגל של אוניברסיטת UCLA, כי לא אהב שהמאמן אמר לבנו ג'סטין: "לא אכפת לי אם אבא שלך כאן, זה UCLA. אני אתייחס אליך בדיוק כמו שאני מתייחס לכולם".
7 צפייה בגלריה
שון קומבס ("פאף דאדי"), ב-1998
שון קומבס ("פאף דאדי"), ב-1998
תקיפה מדרגה שנייה ויום אחד של סדנת ניהול כעסים. שון קומבס ("פאף דאדי"), ב-1998
(צילום: AP Photo/Kevork Djansezian)
בנוסף, ב-2019 סיפרה האקסית של קומבס, ג'ינה הוין, לבלוגרית Tasha K, כי הוא היכה אותה במהלך חמש שנות מערכת היחסים שלהם. לטענתה, הוא דרך לה פעם על הבטן, גרם לה להיחנק והיכה בה באגרופים בראש. "הוא התעלל בי נפשית, רגשית ופיזית, וכל מי שנמצא במעגל שלו ידע ואפשר לזה לקרות". אז אלימות כנראה הייתה שם תמיד, אבל תיבת הפנדורה הזולגת של האשמות מחרידות בפשעי מין היא כבר סיפור שממנו יהיה לקומבס הרבה יותר קשה לשמן את דרכו החוצה.

עדויות על 30 שנה של תקיפות מיניות

לפני שנתיים העניק שון קומבס (54) ריאיון למגזין "ואניטי פייר", שבמהלכו החל ביוזמתו לדבר על תנועת Metoo. "התנועה הזו הייתה דוגמה לכך שלאנשים נמאס מהדרך שבה דברים נעשו", אמר, "האמת היא ש-Metoo נתנה לי השראה והראתה שאפשר להשיג מקסימום שינוי".
לפסיכולוגים יהיו בוודאי הסברים להחלטה של קומבס לומר את הדברים האלה, אבל סביר להניח שבטחון עצמי מוגזם יהיה אחד מהם. הוא לא חשב שהצד הזה בעברו ייחשף אי-פעם. אבל אז הגיע חוק זמני בניו יורק שפתח חלון זמן מוגבל להגשת תביעות אזרחיות על פשעי מין, גם אם חלפה תקופת ההתיישנות הפלילית. החוק הזה סלל, בין היתר, את הדרך לתביעה של הסופרת אי ג'ין קרול נגד דונלד טראמפ, שהסתיימה לפני חודשיים בהטלת קנס של 83.3 מיליון דולר על המעמד הרפובליקני לנשיאות. החלון נסגר בסוף 2023, אבל רגע לפני, בתוך שבוע אחד הגישו רודני ג'ונס ושלוש נשים שונות תביעות נפרדות נגד קומבס, עם תיאורים גרפיים מחרידים של התעללות מינית ופיזית בפרק זמן המתפרש על פני 30 שנה.
7 צפייה בגלריה
שון קומבס וקאסי
שון קומבס וקאסי
ג'פרי אפשטיין? שון קומבס וקאסי
(צילום: AP)
התביעה שפוצצה את הכול ברעש מחריש אוזניים הייתה של הזמרת קאסי, ששמה האמיתי הוא קסנדרה ונטורה, והתיאורים שלה מגיעים לדרגת הארווי וויינשטיין ויותר. היא וקומבס היו במערכת יחסים מתוקשרת במשך שנים והפרידה שלהם ב-2018 הייתה מעדן מדורי רכילות. כמו רודני ג'ונס, גם קאסי משתמשת בהשוואה לג'פרי אפשטיין וטוענת כי קומבס מנהל רשת מין שלמה שכוללת תקיפות, סחר וסחיטה של אנשים רבי פרסום ועוצמה.
הזמרת שהייתה רק בת 19 כשפגשה את מי שמבוגר ממנה בכמעט 20 שנה, טוענת שקומבס אנס אותה בביתה שלה לאחר שניסתה לעזוב אותו; היכה אותה ובעט בה לעתים קרובות; שאב אותה לאורח חיים של שימוש מופרז באלכוהול וסמים; ודרש ממנה לקנות בשבילו מרשמים לא חוקיים כדי לספק את ההתמכרויות שלו. התביעה של קאסי טוענת גם שקומבס פוצץ מכונית של ראפר אחר כי חשב שהוא מנסה להתחיל איתה, אילץ אותה לעסוק באקטים מיניים עם גברים אחרים וצילם אותם, ודרש ממנה "לשאת את הנשק שלו בארנקה". אם הסעיף האחרון נשמע לכם מוכר, זה כי קראתם אותו בתחילת הכתבה בהקשר של ג'ניפר לופז.
תובעת שנייה, ג'וי דיקרסון-ניל, טוענת שקומבס סימם אותה, אנס אותה, צילם ושיתף את הווידאו כשהיא הייתה סטודנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטת סירקיוז. לפי מסמכי בית המשפט, קומבס לקח אותה לארוחת ערב בניו יורק "אך הכניסה למכונית שלו באותו יום הייתה משהו שגברת דיקרסון תתחרט עליו לנצח", כתבו עורכי דינה, "במהלך הדייט שלהם, קומבס סימם בכוונה את דיקרסון, וכתוצאה מכך היא הייתה במצב פיזי שבו לא יכלה לעמוד או ללכת באופן עצמאי. הוא תקף אותו מינית באולפן מוזיקה וצילם ללא ידיעתה את האקט. ימים לאחר מכן, חבר גילה לה כי הוא צפה בקלטת עם גברים אחרים. כשהיא מבועתת, שאלה דיקרסון כמה אנשים אחרים ראו את זה, ועל כך השיב, 'כולם'". לפי התביעה, חייה של דיקרסון נכנסו לסחרור, היא סבלה מדיכאון חמור ומחשבות אובדניות ונשרה מהלימודים.
7 צפייה בגלריה
שון קומבס וקאסי
שון קומבס וקאסי
מיהר לסגור את התביעה יום אחרי שהוגשה. שון קומבס וקאסי
(צילום: AP)
בתביעה שלישית טוענת אישה אנונימית כי ב-2003, כשהייתה בת 17, נאנסה על ידי שלושה אנשים, בהם קומבס, באולפני Combs' Daddy's House בניו יורק. בתביעה נטען כי הנערה מדטרויט פגשה חבר של קומבס וזה הזמין אותה למסיבה עם הראפר, אז באחד משיאי תהילתו. היא הוטסה לניו יורק במטוס פרטי, ולפי התביעה, שלושת הגברים מילאו את תלמידת התיכון ב"כמויות גדולות של סמים ואלכוהול". היא מספרת כי הדברים החלו "להיטשטש" כאשר הותקפה על ידי השלושה בחדר האמבטיה, למרות שהתקשתה לנשום והתחננה שיפסיקו. קומבס, טוענת האישה, תקף אותה ראשון ולאחר מכן התבונן בשני הגברים האחרים עושים זאת. אחרי שהתאוששה מעט נלקחה לשדה תעופה והוטסה חזרה לדטרויט.
קומבס הגדיר את כל הטענות כ"ניסיון סחיטה", אבל מיהר לסגור את התביעה של קאסי יום אחרי שהוגשה. הסכום לא ידוע, אבל אפשר להניח שהיו בו אפסים רבים, שמצטרפים להפסדים שלו עד כה מאובדן חסויות וביטול תכנית ריאליטי מתכוננת בערוץ Hulu.

מ"גטסבי של ימינו" ועד הנפילה הגדולה

בשנות ה-90 וה-2000, היה האיש שנודע לאורך השנים כפאף - או פאף דדי, או פי דידי, או דידי - אחד האנשים החזקים בתעשיית הבידור האמריקאית. הוא הגדיר מחדש את את ההיפ-הופ כמותג עסקי וכולם רצו להצטלם איתו, שמחים להביט לצד השני בכל פעם שהסתבך. כשקומבס החל לארח את האליטות של ניו יורק במסיבות של לבוש לבן מלא בהמפטונס, פריס הילטון תיארה אותו כ"גטסבי של ימינו". הוא הצטלם ל"ווג" והעורכת המיתולגית אנה וינטור תרמה קטע מדובר לאלבום שלו. הוא גם היה חבר טוב של דונלד טראמפ וב-2016 הביע תמיכה פומבית בו.
7 צפייה בגלריה
שון וקינג קומבס
שון וקינג קומבס
"גטסבי של ימינו"?. שון וקינג קומבס
(צילום: REUTERS/Andrew Kelly)
קומבס ייסד את הלייבל Bad Boy Records בניו יורק ב-1993, כשהיה בשנות ה-20 המוקדמות לחייו, והחתים בין היתר את Notorious B.I.G. החברה גדלה לעסק של מיליוני דולרים. כש-Notorious B.I.G נרצח ב-1997, קומבס הוציא את המחווה זוכת הגראמי, I'll Be Missing You, שהיה ללהיט כל כך גדול עד שהוא הביא לבום מסחרי בהיפ-הופ שנמשך עד סוף שנות ה-90.
קומבס היה גם אחד הראשונים למזג את עולמות ההיפ-הופ, העסקים והיוקרה. תווית האופנה שלו, שון ג'ון, שנוסדה ב-1998, כיוונה לבגדי גברים יוקרתיים, והוא קידם מותגים של וודקה וטקילה. למרות שהוא כבר מזמן לא דמות מרכזית כמו בשנות ה-90, קומבס נותר סלבריטאי עשיר ומקושר היטב, והוא שווה היום 800 מיליון דולר - סיפור הצלחה של ילד שנולד בהארלם ואביו נרצח כשהיה בן שלוש.
כעת, קומבס מכחיש את כל ההאשמות נגדו, ומנסה לייצר רושם של עסקים כרגיל. הוא נראה בסוף השבוע בפלורידה, וביום ראשון גם חזר לאינסטגרם ואיחל לבתו חג פסחא שמח. "הדבר שאני אוהבת בפאף זה שהוא תמיד חוזר", אמרה עוזרת של קומבס ל"ניו יורקר" ב-2002, "בכל פעם שחשבו שהוא גמור, הוא חזר עם אלבום מספר אחד או מותג אופנה או חברת אוכל. הוא כמו הטבע, הוא תמיד יחזור".
7 צפייה בגלריה
שון קומבס
שון קומבס
שון קומבס
(צילום: Gareth Cattermole/Getty Images)
אבל לא בטוח שהוא יחזור גם הפעם. הפשיטות המתוקשרות של סוכנים פדרליים על הבתים שלו מביאות איתן גם ראייה אחרת של דברים שקומבס עשה ואמר בעבר הרחוק והפחות רחוק. למשל, האינטרנט הציף קליפ ישן בו הוא נראה עם ג'סטין ביבר בן ה-15. קומבס, אז בן 40, אומר בקליפ: "יש לו 48 שעות עם דידי ואנחנו הולכים להשתגע. אנחנו לא יכולים לחשוף איפה אנחנו מבלים ומה אנחנו עושים, אבל זה בהחלט חלומו של ילד בן 15". קליפ אחר שקם לתחייה הוא ריאיון שהעניק הזמר אשר להווארד סטרן ב-2016, בו סיפר על החודשים בהם גר בביתו של קומבס בניו יורק כשהיה בן 13. "הלכתי לשם כדי לראות את אורח החיים שלו", אמר אשר, "וראיתי אותו. אני לא יודע אם יכולתי להבין על מה בכלל הסתכלתי. זה היה פרוע". באותה תקופה היה ביתו של קומבס מלא כל הזמן וזכה לכינוי Puffy camp. כשסטרן שאל אותו האם ישלח את ילדיו למחנה פאפי כזה, ענה אשר: "לעזאזל, לא".