16 נשים האשימו את הקוסם האמריקני דייוויד קופרפילד בהתנהגות מינית בלתי הולמת לאורך עשרות שנים, כאשר יותר ממחצית מהן העידו כי היו נערות באותה תקופה, כך פורסם היום (ד') בתחקיר של "הגרדיאן" האמריקאי.
2 צפייה בגלריה
דייויד קופרפילד
דייויד קופרפילד
דייויד קופרפילד
(צילום: Christian Alminana/Getty Images)
יותר ממחצית מההאשמות הן מנשים שאמרו שהיו מתחת לגיל 18 בזמן האירועים שהתרחשו לכאורה, חלקן העידו כי היו בנות 15 בלבד, אך טענו שייתכן כי קופרפילד לא ידע את גילן. ההאשמות נגדו כוללות טענות שסימם שלוש נשים לפני שקיים איתן יחסי מין, כך שהן לא יכלו לתת את הסכמתן. הנשים פגשו את קופרפילד דרך עבודתו כאחד הבדרנים המצליחים בעולם, וחלקן אמרו ל"גרדיאן" שרק בעקבות תנועת MeToo הן הרגישו שהן מסוגלות לדבר על חוויותיהן.
קופרפילד (67) הכחיש את הטענות נגדו, שמתפרסות על פני עשורים - משנות ה-80 ועד 2014. עורכי דינו מסרו ל"גרדיאן" כי הוא "מעולם לא פעל בצורה בלתי הולמת כלפי אף אחד, שלא לדבר על קטינות". הם אמרו שתיאור אמיתי של קופרפילד יתאר את "חביבותו, ביישנותו ויחסו לגברים ולנשים בכבוד". עוד הם ציינו כי "כמה טענות שווא" שהועלו נגדו בעבר - הופרכו.
קופרפילד כבר הואשם בעבר בהתנהגות בלתי הולמת. אחת מ-16 הנשים בתחקיר החדש, בריטני לואיס, פרסמה כבר ב-2018 כי סימם ותקף אותה מינית לכאורה ב-1988, כשהייתה דוגמנית בת 17. הקוסם הכחיש את הטענות, שפורסמו ב-The Wrap בזמנו. אישה נוספת סיפרה ל"גרדיאן" שחוותה חוויה דומה, בטענה שהיא וחברה היו מסוממות וששתיהן לא היו מסוגלות להסכים לפני שקיים יחסי מין עם שתיהן.
בארבעה מקרים אחרים נשים טענו שקופרפילד מישש אותן או גרם להן לגעת בו בצורה מינית במהלך הופעות חיות על הבמה. שלוש מהן היו נערות בעת האירועים. בני משפחה של בת 15 שישבו בקהל טוענים שראו אותו ממשש את שדיה. עורכי הדין של קופרפילד אמרו כי הטענות שהבדרן נגע בנשים בצורה לא הולמת הן "לא רק שקריות לחלוטין אלא גם בלתי סבירות לחלוטין".
אחת ההאשמות העדכניות ביותר מגיעה מפאלון תורנטון, בת ה-38, שסיפרה ל"גרדיאן" שקופרפילד חפן את שדיה לאחר שהעלה אותה לבמה במהלך הופעה בינואר 2014 במלון הקזינו MGM Grand. היא דיווחה על ההאשמה ל-MGM ולמשטרת המטרופולין של לאס וגאס, אך הרגישה שהטענה שלה לא נלקחה ברצינות. משטרת לאס וגאס אמרה ל"גרדיאן" כי סגרה את התיק בגלל "ראיות לא מספקות". עורכי הדין של קופרפילד טענו שרשויות אכיפת החוק באותה תקופה אמרו לצוותו שצילומי וידאו של ההופעה שבה השתתפה תורנטון לא הראו אותו נוגע ב"אזור החזה" של אף משתתפת - למרות בקשת "הגרדיאן" הסרטונים לא נמסרו לתחקיר.
התחקיר של "הגרדיאן" הדגיש כמה מאפיינים החוזרים בין הטענות: כמה נשים אמרו שקופרפילד הבטיח לעזור להן בקריירה שלהן בדוגמנות או בתעשיית הבידור וכי הוא ניסה לשמור על קשר איתן ועם הוריהן. אישה אחת, טענה שאחרי שפגשה את קופרפילד באחת מההופעותיו ב-1991, כשהייתה בת 15, הוא התחיל להתקשר אליה בשעות הלילה. היא אמרה שהיא מרגישה ש"טופחה" על ידו וכי הוא שלח לה מתנות וכרטיסים להופעות שלו. לאחר שמלאו לה 18, לטענתה, הם קיימו יחסי מין בהסכמה. היא אמרה שזו הייתה הפעם הראשונה שלה.
עורכי הדין של קופרפילד לא חלקו על כך שהקוסם הכיר את הנערה, ואמרו שהייתה להם מערכת יחסים חוקית ובהסכמה מוחלטת שנמשכה ארבע שנים. עורכי הדין אמרו שהוא "מכחיש בתוקף כל הצעה לטיפוח או כל חוסר נאות אחר".
ללא קשר לתחקיר הנוכחי, קופרפילד עמד לאחרונה בפני ביקורת ציבורית בגלל הקשר שלו עם המיליונר הפדופיל ג'פרי אפשטיין. קופרפילד היה בין האנשים שהופיעו במסמכי בית המשפט הקשורים לאפשטיין שנפתחו לקהל בינואר האחרון. יש לציין כי הכללת שמו של קופרפילד לא אומרת שהוא ביצע פשע. על פי המסמכים הקוסם שאל אישה, שלאחר מכן התברר שהיא אחת מקורבנותיו של אפשטיין, אם היא "מודעת לכך שבנות מקבלות תשלום כדי למצוא בנות אחרות" עבור המיליונר.
2 צפייה בגלריה
ג'פרי אפשטיין
ג'פרי אפשטיין
ג'פרי אפשטיין
(צילום: AP)
עורכי דינו אמרו ל"הגרדיאן" שקופרפילד שמע "שמועה" על כך, אך לא היו לו "ידע או אמונה שמשהו לא תקין מתרחש". עוד הוסיפו כי הוא "לא ראה שום סיבה לפנות לרשויות אכיפת החוק או להעלות את הנושא עם אחרים", לאחר שהאישה ששאל לא הביעה כל דאגה. אפשטיין, אמרו עורכי הדין, לא היה מישהו שקופרפילד מתרועע איתו באופן קבוע. "מרשינו לא ידע על הפשעים הנוראיים של אפשטיין. כמו שאר העולם, הוא למד על זה מהתקשורת".
קופרפילד, ששמו האמיתי הוא דייויד סת קוטקין, נחשב לאחד הקוסמים המצליחים בעולם, הוא זכה לפרסום בשנות ה-80 ביצע כמה מופעי אשליות בפרופיל גבוה - גרם לפסל החירות להיעלם, ריחף מעל הגרנד קניון וחצה את החומה הסינית ועוד. לאורך הקריירה שלו שמתפרסת על פני עשורים רבים, זכה ב-21 פרסי אמי ואף הוענק לו כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד.