קריס קריסטופרסון, שנחשב לאגדה במוזיקת הקאנטרי ושזכה להצלחה גם כשחקן בקולנוע ובטלוויזיה, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון (שבת), בביתו שבמאווי, והוא בן 88 - כך אישרו הלילה מקורביו.
4 צפייה בגלריה
קריס קריסטופרסון
קריס קריסטופרסון
קריס קריסטופרסון
(צילום: Ian Gavan/Getty Images)
"בלב כבד אנו חולקים את החדשות שהבעל/אב/סב שלנו, קריס קריסטופרסון, נפטר בשלווה בשבת, 28 בספטמבר, בביתו", מסרה המשפחה בהצהרה. "כולנו מרגישים מבורכים על הזמן שהיה לנו איתו. תודה שאהבתם אותו למשך כל השנים הרבות האלה, וכשאתם רואים קשת בענן - דעו שהוא מחייך אלינו". על פי הצהרה מטעם נציגו, הוא נפטר בשלווה מוקף במשפחתו, אולם לא נמסרה סיבת מוות רשמית. ההצהרה תיארה את קריסטופרסון כ"איש שלום, מהפכן, שחקן, כוכב על, סמל מין ואיש משפחה".
ברברה סטרייסנד, שכיכבה לצידו בסרט "כוכב נולד", ספדה לו בעמוד האינסטגרם שלה: "בפעם הראשונה שראיתי את קריס מופיע במועדון הטרובדור בלוס אנג'לס, ידעתי שהוא משהו מיוחד. בעודו מנגן יחף על הגיטרה, הוא נראה כמו הבחירה המושלמת לתסריט שפיתחתי, שהפך לבסוף ל'כוכב נולד'. בסרט, קריס ואני שרנו את השיר שכתבתי כשיר הנושא המרכזי בסרט, Evergreen. בהופעה האחרונה שלי בהייד פארק בלונדון בשנת 2019, ביקשתי מקריס להצטרף אליי לבמה לשיר דואט אחר שלנו מהסרט, Lost Inside Of You. הוא היה מקסים מתמיד, והקהל הרעיף עליו מחיאות כפיים. זה היה תענוג לראות אותו מקבל את ההכרה והאהבה שכל כך הגיעו לו. מחשבותיי עם אשתו ליסה, שאני יודעת שתמכה בו בכל דרך אפשרית".
4 צפייה בגלריה
קריס קריסטופרסון וברברה סטרייסנד מתוך "כוכב נולד" 1978
קריס קריסטופרסון וברברה סטרייסנד מתוך "כוכב נולד" 1978
קריס קריסטופרסון וברברה סטרייסנד מתוך "כוכב נולד" 1978
(צילום: A Warner Bros. Entertainment )
קייל יאנג, מנכ"ל היכל התהילה והמוזיאון של מוזיקת ​​הקאנטרי בארצות הברית, ספד למוזיקאי: "קריס קריסטופרסון האמין בכל ליבו שהיצירתיות ניתנת מאלוהים, ושמי שמתעלם או דוחה מתנה קדושה שכזו נידון לכישלון ולאומללות. הוא הטיף שחיי רוח נותנים קול לנשמה, ויצר גוף עבודה שנותן קול לא רק לנשמתו - אלא גם לנשמה שלנו. גיבוריו כללו את הלוחם מוחמד עלי, המשורר הגדול וויליאם בלייק, ומי שכונה 'שייקספיר ההילבילי', האנק וויליאמס. הוא חי את חייו בצורה שכיבדה והדגימה את ערכיו של כל אחד מאותם גברים, והוא מותיר אחריו מורשת הגונה ואמיצה המהדהדת את מורשתם".
קריסטופרסון נודע בין היתר בשל כתיבת שירים, ובמסגרת זו עבד עם מוזיקאים כמו ג'וני קאש, שלו כתב את Sunday Morning Coming Down; או ג'ניס ג'ופלין, שלה העניק את הלהיט Me and Bobby McGee. פועלו המוזיקלי זיכה אותו בשלושה פרסי גראמי לאורך הקריירה, הכניס אותו להיכל התהילה של מוזיקת הקאנטרי, וב-2015 אף זכה לפרס הוקרה למפעל חיים מטעם האקדמיה הלאומית לאמנויות ולמדעי ההקלטה. פרט לכך כיכב גם בכמה סרטי קולנוע בהם, "כוכב נולד" (1976) ו"בלייד" (1998).
4 צפייה בגלריה
קריס קריסטופרסון וריטה קולידג'
קריס קריסטופרסון וריטה קולידג'
קריס קריסטופרסון וריטה קולידג'
(צילום: Jones/Evening Standard/Hulton Archive/Getty Images)
קריסטופרסון, שנולד בטקסס ב-1936, הפך לאחת הדמויות הבולטות במוזיקת ​​הקאנטרי. "כשהתחלתי, הייתי אחד מהאנשים שקיוו להביא כבוד לז'אנר", אמר. "חלק מהשירים שלי שהיו ללהיטים עשו זאת. אני מתאר לעצמי שבגלל זה מישהו החליט להכניס אותי להיכל התהילה. אני יודע שזה לא בגלל גרון הזהב שלי".
המוזיקאי למד כתיבה בקולג' בקליפורניה ולאחר מכן למד באוקספורד. הוא קיבל תואר מאסטר מאוקספורד ב-1960, ואז שב לארצות הברית והתגייס לצבא. ב-1965 הוא ביקר בנאשוויל, וכעבור שבועיים התפטר מתפקידו בצבא, עבר להתגורר שם והחל לפתח את הקריירה המוזיקלית שלו. ב-1985 חבר קריסטופרסון לג'וני קאש, ווילון ג'נינגס ו-ווילי נלסון והקים את הסופר-גרופ The Highwaymen.
בשנת 1971 ערך את הופעת הבכורה שלו כשחקן, ובהמשך הדרך כיכב כאמור גם בסרט "כוכב נולד" כג'ון נורמן הווארד לצדה של ברברה סטרייסנד - בתפקיד שזיכה אותו בפרס גלובוס הזהב. עוד שיחק בסרטים "פט גארט ובילי הנער", Lone Star ובפרנצ'ייז "בלייד".
4 צפייה בגלריה
קריס קריסטופרסון. מתוך "בלייד"
קריס קריסטופרסון. מתוך "בלייד"
קריס קריסטופרסון. מתוך "בלייד"
(צילום מסך)
בשנים המאוחרות של חייו סבל קריסטופרסון מאובדן זיכרון, אך אובחן בצורה שגויה במשך שנים רבות. נאמר לו שהוא סובל מדמנציה שמקורה באלצהיימר, או בעקבות מכות בראש שספג כשחקן כדורגל ורוגבי בצעירותו. אבל בשנת 2016, רופא אבחן אותו עם מחלת ליים. על אף בעיות הזיכרון, הוא המשיך להופיע עד תחילת מגפת הקורונה ב-2020. בשנה שעברה נרשמה אחת מהופעותיו הפומביות האחרונות, כשלקח חלק בחגיגות יום ההולדת ה-90 של ווילי נלסון ב-Hollywood Bowl, שם ביצע דואטים עם רוזאן קאש ונורה ג'ונס.
קריסטופרסון הותיר אחריו את אשתו ליסה; שמונת ילדיו - טרייסי, קריס ג'וניור, קייסי, ג'סי, ג'ודי, ג'ון, קלי ובלייק, ושבעה נכדים.