בחדר הישיבות במשרדי ערוץ רשת 13 בתל אביב, ישבו כמה עובדים לצפייה ראשונה בעונה החדשה של "הישרדות", לקראת עלייתה לשידור. "הרגשנו שיש לנו את זה", אמר אחד מאותם צופים ראשונים, "יש כאן חידוש וטוויסט מעניין! בני משפחה יצטרכו לבחור בין הקרובים שלהם - לבין האסטרטגיה". בסופו של דבר, בני המשפחה בחרו במשהו אחר. לא המשפחות שכיכבו על המסך, אלא אלה שמולו - בזו אחר זו הן נטשו את העונה והובילו אותה לנתוני הצפייה הנמוכים ביותר שידע הפורמט מאז שהפציע בטלוויזיה הישראלית, ושיח זניח עד בלתי קיים ברשת. ברגע האמת, השבט אמר את דברו, הצביע בשלט - והדיח את "הישרדות".
נהוג לומר שלהצלחות אבות רבים, אך הכישלון הוא יתום. אולם במקרה של "הישרדות", לא חסרים הורים פוטנציאליים להתרסקות: החילופים התדירים בהנהלת הערוץ (כל אחת מהעונות האחרונות שודרה תחת מנכ"ל אחר), הפורמט שנתפס כחסר רגישות בטיימינג הנוכחי, הקושי בליהוק - נראה שכל הגורמים האפשריים התלכדו והנחיתו על 13 מכה מיתוגית וכלכלית. בניסיון לפענח את הקריסה הקיצונית הזו, שוחחנו עם בכירי רשת בשנים האחרונות - ובכירים נוספים בענף הטלוויזיה, שחלקם עבדו בעבר על הפורמט.
באותו חדר ברחוב הברזל בתל אביב, זה שבו צפו עובדי התוכנית בפרק הבכורה, נולד גם סיפור העונה הנוכחית של "הישרדות", כמה חודשים קודם לכן. במסגרת סיעור המוחות לקראת העונה, אחד מאנשי התוכן הוותיקים שעוד נשארו בהפקת "הישרדות" הגיע עם הרעיון לפורמט - "הישרדות" משפחות. הרעיון היה פשוט: ליהוק של בני משפחה - שיצטרכו להכריע בין קרבת הדם, למשחק האסטרטגי.
"ישבנו בחדר והציגו לנו את הרעיון. לכמה מהאנשים הוא נשמע מבטיח, ולכמה מהאחרים ממש לא. הבנו שבארצות הברית הוא הצליח ובאוסטרליה לא", סיפר ל-ynet אחד הנוכחים בחדר. "ההחלטה לא הייתה פה אחד, היו התנגדויות אבל הרצון לחדש הכריע. רצו לעשות משהו טיפה אחר".
לפי מה שאתה יודע, נעשו בדיקות האם הפורמט הזה יכול לעבוד בישראל?
"כן, התהליך היה מדוקדק. בדקנו שיווקית עם אנשים נוספים אם הרעיון הזה של משפחות מול אסטרטגיה יכול לעבוד כאן, והתרשמנו שכן".
לאורך העונות של "הישרדות" בישראל עבדו אנשי תוכן רבים. אחד מהם, שנחשב לבכיר בהפקה במשך השנים, כופר ברעיון המשפחות ומצביע עליו כסיבה המרכזית לכישלון. "להפריד משפחות ולשדר אותו בפריים טיים בזמן מלחמה ואחרי הטבח של 7 באוקטובר? אנשים באים לאסקפיזם, ולא לשבירת לב. הקהל הישראלי לא בנוי לראות אמא שצריכה לבחור בין המשחק לבין הבן שלה. זה קשה מדי".
אדם שעובד היום ברשת מנסה להסביר את ההחלטה: "הלכנו למהלך של המשפחות וריענון של פורמט, כי רצינו לחדש. לוקח זמן להתחבר לשינוי. אין פה הרבה תוכניות שהן חדשות - פה הבאנו בשורה אחרת, ולוקח זמן לעכל אותה".
גורם בכיר בתעשייה הטלוויזיה שעבד בעבר ברשת טוען שהבעיה מורכבת יותר: "פעם היה את מבחן ארבעת הפרקים בארצות הברית - כלומר מצלמים סדרה חדשה, ואחרי ארבעה פרקים מחליטים אם היא טובה או לא. היום אין לך אפילו עשר דקות של חסד מהצופה. אם אתה לא טוב בהתחלה - אף אחד לא יישאר איתך. אני אישית שמעתי ש'הישרדות' מתחילה להיות טובה יותר בפרק 14. אתה יודע מה קרה עד אז? הפורמט נשחק, 'הכוכב הבא' שמשודרת במקביל צברה את הקהל שלה - ולך תיצור הרגלי צפייה באמצע העונה".
ד"ש מהבן בעזה
כדי לנסות ולהבין האם באמת יש ממש בטענה שהקהל יצטרף לאט לאט לעונה החדשה של "הישרדות" - ניתן להעיף מבט אל נתוני הרייטינג של כלל הפרקים ששודרו העונה. התמונה שעולה מהם היא שלא רק שהקהל לא מצטרף - אפילו נרשמה ירידה משמעותית מפרק הפתיחה ועד לפרק האחרון ששודר עד מועד הכנת הכתבה. הפרק הראשון ששודר הגיע ל-12.9 אחוזי צפייה; הפרק האחרון - ל-8.9 אחוזים. הממוצע של כל העונה עד כה עומד על 9.1 אחוזים.
ברשת מנסים להסביר שבצפייה נדחית (שכוללת חלון זמן של 24 שעות), הנתון עומד על 11%. זה נכון, אבל גם זה לא המספר ש"הישרדות" אמורה להביא, ולא המספר להתגאות בו - "הכוכב הבא" של קשת עולה מ-18.7% ל-24.7% לדוגמה, ואפילו "קופה ראשית" של כאן מסיימת עם 20% כעבור 24 שעות. כך שהעלייה של "הישרדות" מינורית ביותר.
עובד הפקה לשעבר: "בגלל המלחמה אנשים לא מעוניינים לראות אנשים שרבים על תנאים שיאפשרו להם לשרוד במשחק, בזמן שבמציאות אנשים אשכרה נלחמים כדי לשרוד בחיים"
סיבה נוספת לכישלון של העונה, כך עולה מהשיחות עם האנשים שהתראיינו לכתבה, היא העיתוי: שידור "הישרדות" בזמן המלחמה. איפה ש"המירוץ למיליון" ו"האח הגדול" הצליחו - "הישרדות" כשלה.
"אני חושב שהאווירה הכללית לוחצת מדי ואולי הפורמט הזה הוא לא אסקפיזם", אמר עובד לשעבר בהפקת "הישרדות", "מתברר שזו לא בדיוק מנת אסקפיזם כמו 'הכוכב הבא'. יש שם מריבות על אוכל ואינטריגות". "האקלים מאוד משפיע", מסכים איש טלוויזיה ששימש בתפקיד בכיר בהפקה בעבר. "לא דחוף לאף אחד כרגע לראות את 'הישרדות'. בגלל המלחמה אנשים לא מעוניינים לראות אנשים שרבים על תנאים שיאפשרו להם לשרוד במשחק, בזמן שבמציאות אנשים אשכרה נלחמים כדי לשרוד בחיים".
אבל גם על "האח הגדול" אמרו שהאקלים השפיע - והיא הצליחה להביא נתונים טובים יחסית. מה ההבדל?
"המילה 'הישרדות' היא הסיפור כולו. אם שמת לב, בפרק הראשון היה כתוב בענק על חוף הים SOS".
שמתי לב וגם אני הרגשתי אי נוחות עם זה.
"אז זה אומר הכול. נראה לך שכשמדינה שלמה בטראומה, עם חטופים בשבי, חיילים שנלחמים בכל הגזרות, הגיוני שתראה כיתוב של זעקה לעזרה בתוכנית ריאליטי? למה שמישהו ירצה לצפות בזה בעיתוי הזה?".
ההחלטה לצאת לצילומים בזמן המלחמה לא הייתה קלה, גם ברמה ההפקתית: כך למשל, מתמודדת אחת היא אמא לבן שלחם באותה העת בעזה. היא התלבטה רבות האם לצאת לצילומים, ובהפקה החליטו לבוא לקראתה ולמעשה חרגו מכללי הפורמט, באישור: היה לה סימן מוסכם עם אנשי ההפקה - ברגע שהם מסמנים לה תנועה מסוימת עם היד, היא יודעת שבבית הכול בסדר. "לכל מתמודד ריאליטי יש הסכם עם ההפקה שהוא מבקש לדעת על מצבם של המשפחה הקרובה אם קורה משהו", מספרים בהפקה, "במקרה הזה, פשוט עדכנו אותה שלא קורה כלום, ואנחנו שמחים שלא קרה שום דבר".
עוד קושי שעמו התמודדו בהפקה עם ההחלטה לצילומים בזמן המלחמה היה אבטחת אתר הצילומים בפלוואן שבפיליפינים. "היה מאוד קשה לצאת לצילומים בגלל המסוכנות והתקופה", אמר גורם בכיר בהפקה.
איך התמודדתם עם זה?
"שכרנו אבטחה. הבעיה הגדולה הייתה שלא יכולת באמת להביא אבטחה מהבית, כי אסור להם להיות עם נשק, אז למעשה העסקנו חברה ישראלית שתבדוק את כל השטח ואת המשימות, ומקומיים שאבטחו אותנו. צריך לזכור שפלוואן הוא אזור מאוד מתוייר, ולכן היה קשה שבעתיים לאבטח מאה ומשהו ישראלים שמצלמים תוכנית טלוויזיה".
בכמה האבטחה ייקרה את העלויות שלכם?
"בחישוב גס? 400-300 אלף שקל".
גם ברשת יש מי שמודה שעיתוי העלייה בזמן המלחמה לא עשה טוב לתוכנית. "היינו בטוחים שעד שהעונה תעלה לשידור החטופים יחזרו הביתה והמלחמה תיגמר", אמר גורם בערוץ.
אז למה לא חיכיתם עם העונה כשהמלחמה תיגמר?
"אין לנו שפע של תכנים שמחכים לשידור כמו קשת. לא הייתה לנו ברירה".
"ב'הישרדות' צריך לטרוף, לא להיות נחמד"
עיתוי הצילום והשידור, דווקא בגלל המלחמה, גרם לעונה הנוכחית של "הישרדות" להיות פחות "מטונפת" מבחינת התנהגות המתמודדים. לרוב מדובר בהחלטה עריכתית, שכן אם עורך התוכנית ידחוף להתנהגות קיצונית יותר, כך ינהגו המתמודדים - וברגע שלא תהיה דרישה לקיצוניות, המתמודדים יתנהגו בהתאם. את העונה הזאת של "הישרדות" עורכת הלית לוי, מהעורכות המנוסות והמוכשרות בטלוויזיה - שברזומה שלה "בואו לאכול איתי", מהתוכניות האהובות של תאגיד השידור כאן.
"מראש בערוץ הלכו לכיוון של טלוויזיה שעושה טוב, אבל כשאתה עושה 'הישרדות', מאוד קשה לעשות את זה באווירה טובה", אמר בכיר לשעבר ברשת, "ב'הישרדות' צריך לטרוף, ולא להיות נחמד. בעונה הזאת נחמדים. גם בעונה שעברה היו נחמדים וגם היא הצליחה פחות מהמצופה".
גורם ברשת: "אנשים מגיעים לסוף היום ורוצים משהו קליל, גוד וייבס. כשיצאנו לצילומים לכולנו הייתה תקווה שהמלחמה תיגמר ויהיה ב'הישרדות' משהו מאחד"
גורם אחר שעבד בהפקת "הישרדות" בעבר מנתח את זה אחרת: "יש תפיסה מאוד מוטעית בקרב אנשים שחווים את 'הישרדות' ששודרה בארצות הברית ואוהבים וחושבים שיש משהו מאוד מעניין בבריתות ואסטרטגיה. אבל אנחנו כישראלים, פחות מעניין אותנו המשחק. אנחנו אוהבים מערכות יחסים רגשיות. צריך לייצר עבורם נראטיב של אנשים שרוצים להדיח מישהו כי הוא קילל, העליב, פגע - ולא בגלל אסטרטגיה. ובעיניי בעונה הזו, זה קצת מונח בצד - ויותר מתמקד באסטרטגיות".
גורם ברשת מסביר כי ההחלטה להפיק עונה נחמדה הייתה מכוונת מלמעלה: "אנשים מגיעים לסוף היום ורוצים משהו קליל, גוד וייבס. וחלק מזה הן אסטרטגיה ופוליטיקות. יש לזה משמעות. כשיצאנו לצילומים לכולנו הייתה תקווה שהמלחמה תיגמר ויהיה ב'הישרדות' משהו מאחד".
עובד אחר בערוץ מסביר: "עונת המשפחות אמורה הייתה לתת טוויסט אחר, כזה שיספר סיפור אנושי של משפחה ישראלית. בסוף זה הסיפור שרצינו לספר - כמה רחוק אנשים ירצו ללכת בשביל המשפחה שלהם, או נגד המשפחה שלהם אל מול המשחק. בפועל זה לא קרה".
בנוסף לבעיות השונות שצפו כאן - קשה שלא לשים לב לאחד הגורמים המרכזיים להצלחה או כישלון של כל תוכנית ריאליטי: ליהוק המתמודדים. גורם בכיר שעבד בהפקת התוכנית מספר כי בגלל העונה המיוחדת של המשפחות - הם נתקלו בקשיים גדולים מאוד בתהליך הליהוק, מה שהשפיע גם על הבאזז ברשתות החברתיות, שאמור להיות מתורגם לרייטינג.
ואכן, הבאזז לא הגיע: לפני שנתיים, מספר האזכורים של המתמודדים ברשתות החברתיות היה גדול כמעט פי שלושה בהשוואה לעונה הנוכחית - כך עולה מניטור הנתונים של חברת Scooper. למעשה מדובר בירידה הדרגתית בין העונות - לפני שתי עונות היו כ-11 אלף אזכורים ברשתות למתמודדים ולתוכנית, בעונה הקודמת 6,200 אזכורים, ובעונה הזאת עד כה רק 3,400 אזכורים. עם זאת, יש לציין כי העונה הזאת עדיין לא הגיעה לסיומה.
הקושי ללהק, לדברי גורם בהפקה, הוביל ללא מעט פשרות. "זה שונה מאוד מ'המירוץ למיליון' לדוגמה, שבו אפשר להרכיב צמדים", אומר הגורם, "כאן אתה חייב שהם יהיו בני משפחה, כלומר יש לך מישהו אחד שהוא תותח ואתה מתלהב ממנו מאוד, אבל האדם השני לא מתאים. היה מאוד קשה למצוא את האנשים שיוכלו להתאים".
לפי גורם נוסף שנכח בישיבות הליהוק - הן לא היו קלות. "היה יוצא מהחדר לפעמים עשן לבן, והיו לא מעט אי הסכמות על אנשים. אל תשכח שבנוסף לבעיה המרכזית של הזוגות, יש לך גם את הבעיות הרגילות של הריאליטי, כמו מבחני התאמה נפשיים, בריאותיים וכדומה. לכן, בתוספת כל אלה, יכול להיות שזה באמת היה המקסימום האפשרי".
"הכול מיושן, שום דבר לא מספיק טוב"
אחת השאלות שעלתה מול כלל המרואיינים נוגעת לפורמט הבסיסי - האם ייתכן שהציבור בישראל שבע מתוכנית הריאליטי "הישרדות" - כלומר, מהמותג האהוב נשחק, ועדיף אולי להכניס אותו לבוידעם לתקופה. "אלה דברים שנבחנים", אמר גורם ברשת, "יש הסכמים משפטיים עם בעלי הפורמט וצריך לראות אם עושים את זה ואיך, אבל בשלב הזה אנחנו לא יודעים לשים את האצבע ולהגיד בוודאות אם מדובר בשחיקה מותגית".
אדם בעל היכרות מעמיקה עם הפורמט הישראלי, שעבד בו שנים ארוכות, מתנגד לאפשרות זו: "זו אמירה חסרת שחר - כי 'האח הגדול' גם יורד. שחיקה זו בעיה בכל הריאליטי, אבל 'הישרדות' תמיד החזירה לעצמה את הרלוונטיות, למרות העלות שלה והגדלת מספר הפרקים. גם בערוץ 10 הקטן 'הישרדות' תמיד החזירה עלויות ולא הגיעה למצב שרשת הגיעה אליו עכשיו"
המצב הזה, כמובן, משמעותי יותר מ"הישרדות" לבדה. רשת נמצאת כרגע במצב הקשה ביותר שבו הייתה מאז פיצול הערוץ השני. כזכיינית, היא הייתה החברה השנייה בחוזקה בטלוויזיה בישראל - עם מותגי ריאליטי מצליחים כמו 'האח הגדול', 'אקס פקטור', 'הישרדות', 'דה וויס' ו'המירוץ למיליון'. מכל אלו, למעשה רק אחד נותר רלוונטי ויכול להצליח בערוץ - והוא 'האח הגדול', אבל גם שם נרשמת ירידה, שכן ברור כי מדובר באיבוד מכוחו של אפיק 13, ושל רשת כחברת טלוויזיה מובילה.
ב-2022 "האח הגדול" סיים עם ממוצע של 17.4%, שנה מאוחר יותר ירד לממוצע עונתי של 14.4% והעונה האחרונה שלו כבר הסתיימה עם ממוצע של 13.6%. באופן יחסי ל"הישרדות" מדובר במספרים מצויינים - אבל הירידה הזאת אומרת לא מעט. הצופים באים, אבל פחות. "אתה יודע מה זה לגרום לבן אדם להעביר ערוץ במיוחד לתוכנית שלך? אתה חייב כל הזמן להזכיר לו שהוא צריך לבוא אליך, ואת זה עושים עם שיווק, פרסום, תוכניות אסטרטגיות. וברשת כל הדברים האלה כמעט ולא קיימים. החדשות שלהם סובלות מרייטינג נמוך מאוד, ומאבדות את אמון הציבור. תוסיף לזה את ההתחזקות של ערוץ 14, וממילא קשת תמיד היו חזקים - אפשר להניח שרשת תמשיך לרדת. מותגי הענק האלה לא יוכלו להחזיק את עצמם כלכלית בגלל הרייטינג הנמוך", כך אומרת בכירה לשעבר בערוץ. "לבי איתם. אבל אם אני, שעבדתי שם וחייתי את המקום הזה, לא ידעתי ש'הישרדות' עולה לאוויר - איך אמור לדעת את זה הצופה הסביר?".
"ראיתי שעשו שלטי חוצות", אמר בכיר שעד לא מזמן עבד בערוץ, "לא היה לי נעים, התקשרתי לחבר'ה שעוד נותרו לי שם, ושאלתי: 'תגידו, יכול להיות שהשתמשתם בשלטים מהמחסן מלפני שלוש שנים? הכול נראה מיושן, התאריך בקטן, שום דבר לא מספיק טוב".
מה שמחזיר אותנו לסיפור ההנהלה. הרבה מאוד בכירים עברו ברשת בשנים האחרונות, אבל איש אחד נשאר שם כבר שנים, בעמדת השפעה קריטית, מאז מיזוג ערוץ 10 וערוץ 13 - נדב טופולסקי, נציגו של הבעלים לן בלווטניק בישראל. חלק מהמרואיינים לכתבה תלו בו את האשמה בפגיעה המותגית בערוץ 13, שמובילה למשבר הגדול של הערוץ בכלל ושל "הישרדות" בפרט. "הוא לא יתערב לך בליהוקים", אמר גורם שעבד עמו בעבר, "אבל הוא מאמן של יום ראשון. אתה יודע מה זה? כמו האוהד שבא אליך אחרי משחק ואומר לך בדיעבד מה עשית לא בסדר. בזה הוא אלוף. אבל לתת פתרונות? בחיים לא. הוא רק מקשה ומפריע לעבוד. שאלו אותי פעם איך הצלחתי בתפקיד שעשיתי ברשת - אמרתי: לא נגעתי במה שאני לא מבין, ונתתי לאנשים שמבינים לעשות. נדב לא פועל ככה".
גורם אחר שהיה מעורב בהפקת "הישרדות" אמר כי טופולסקי כלל לא היה מעורב בהפקת העונה, אולם כן שאל שאלות. "התפקיד שלו לשאול שאלות והוא עשה את זה. אם זה עזר במשהו? לא. אבל קשה לבוא בטענות ש'הישרדות' נכשלה בגללו. האם הערוץ נכשל בגללו? זאת כבר שאלה אחרת".
אז מה בכל זאת אפשר לעשות, אם בכלל, כדי לשפר את העונה של "הישרדות"? לדברי בכיר בטלוויזיה עדיף פשוט להוריד אותה מהאוויר: "הם יפסידו פחות כסף אם יורידו אותה לגמרי. המקרה אבוד, אין אפשרות לשפר". אדם שעבד בעבר בערוץ אמר: "אני הייתי עושה ישיבות חירום על נתונים כאלה. היום, המנכ"ל אמיליאנו מתעסק באיך לא לתכנן כלום קדימה כי הם מתכוננים למכירת הערוץ לניר צוק (איש עסקים, ממייסדי חברת הסייבר פאלו אלטו נטוורקס - ר.ב)".
מרשת 13 נמסר בתגובה: "בניגוד לטענות הכתב, התכנית 'הישרדות' לא מפסידה כסף. צוותי התוכן וההפקה שערכו והפיקו את העונה הנוכחית, מלווים את המותג שנים רבות במקצועיות הגבוהה ביותר. מבחינת ליהוק, הוחלט השנה לרענן את הפורמט במטרה להביא לצופה טלוויזיה חדשנית ונועזת. ליהוק זוגות הוא אתגר, אבל לשלב הליהוקים הגיעו הרבה מאוד צמדים, והמתמודדים בעונה נותנים ביטוי לכלל הקשת החברתית בישראל. אין לנו כוונות להקפיא את התוכנית ואנחנו בוחנים את ההתאמות הנדרשות לעונה הבאה. הטענות הנוגעות למנכ"ל הערוץ ולנדב טופולסקי אינן נכונות".
פורסם לראשונה: 15:47, 26.12.24