לאחר שנחשפו הסרטים הישראליים שישתתפו בפסטיבל הקולנוע ירושלים במהדורתו ה-41, וכן פורסם כי אורחת הכבוד שלו תהיה השחקנית ג'ניפר ג'ייסון לי - הבוקר (א') נחשפה רשימת הסרטים הבינלאומיים שישתתפו בו. הסרטים, שיוקרנו בארבעת האולמות של סינמטק ירושלים ובקולנוע לב סמדר - כוללים מבחר בולט מהשנה החולפת, עם יצירות שזכו בפסטיבלים הבינלאומיים הבולטים בעולם כמו ברלין, קאן, ונציה וסאנדנס.
"תלמה" - טריילר
(באדיבות Magnolia Pictures & Magnet Releasing)
הפסטיבל, שייערך בתאריכים 27-18 ביולי, ייפתח בבריכת הסולטן עם הקרנת הבכורה של "תלמה", סרט הביכורים של ג'וש מרגולין בכיכובה של המועמדת לאוסקר ג'וּן סקוויב ("נברסקה", "הקול בראש 2") בת ה-94. במרכז העלילה עומדת תלמה כמובן, שנעקצה על ידי נוכל טלפונית, ומחליטה לצאת למסע להשיב את שנלקח ממנה.
סרט נוסף שיוקרן הוא "טאטאמי" של זוכה האוסקר גיא נתיב ("סקין" ו"גולדה") וזוכת פסטיבל קאן זאר אמיר איברהימי ("עכביש קדוש"). מדובר במותחן פוליטי, שמתרחש על רקע עולם הג'ודו ומזכיר את סיפורו של הג'ודוקא האיראני הגולה סעיד מולאי, שהיה אמור לפגוש את הישראלי שגיא מוקי, אך לפי נתיב מבוסס על סיפורן של עשרות ספורטאיות איראניות. באמצע אליפות העולם בג'ודו, המשתתפת האיראנית ליילה (אריאן מנדי) והמאמנת שלה מריאם (אמיר איברהימי), מקבלות אולטימטום מהמשטר האיסלאמי – שלטונות טהרן מורים לליילה לזייף פציעה ולהפסיד כדי לא להתמודד בגמר מול יריבה ישראלית, שמא תסומן כבוגדת המדינה. ליילה עומדת בפני בחירה בלתי אפשרית: האם לציית למשטר האיראני, כפי שהמאמנת שלה מפצירת בה לעשות, או להילחם על הזהב ולסכן את עצמה ואת משפחתה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "טאטאמי"
מתוך "טאטאמי"
מתוך "טאטאמי"
(באדיבות פסטיבל הקולנוע ירושלים)
במקביל יוקרן גם "כל מה שאנחנו מדמיינים כאור", בכורת הבימוי של פיאל קפדיה, שזכה בפרס הגדול של פסטיבל קאן השנה (גרנד פרי) ועוסק ביחסי שלוש נשים הודיות שמתומרנות אחת נגד השנייה. גם "כלב שחור", שזכה בקטגוריה של מבט מסוים בפסטיבל, יוקרן בירושלים.
עוד אפשר יהיה לראות את "הצרפתייה" - סרטו החדש של היוצר הקוריאני הונג סאנג-סו ("נכון לעכשיו, טעינו אז", "האישה שברחה"), זוכה הפרס הגדול של חבר השופטים בפסטיבל ברלין; "דברים קטנים כאלה", בכיכובם של קיליאן מרפי ואמילי ווטסון שפתח את פסטיבל ברלין; "דור רומנטי" של ג'יה ז'אנג-קה ("מגע של חטא"); "סוחו" שזכה בפרס בפסטיבל סאנדנס; "התכריכים", סרטו החדש של דייויד קרוננברג; "לה קוצ'ינה" בכיכובם של רוני מארה ועודד פהר; "הסיפור של סולימאן", שזכה בשני פרסים במסגרת מבט מסוים של פסטיבל קאן, כולל השחקן הטוב ביותר; "סינג סינג", זוכה פרס בחירת הקהל של פסטיבל SXSW בכיכובו של קולמן דומינגו; "עם הזרם", סרט אנימציה שהוקרן בתחרות מבט מסוים של פסטיבל קאן וזכה בארבעה פרסים בפסטיבל אנסי ונוספים.
3 צפייה בגלריה
מתוך "סינג סינג"
מתוך "סינג סינג"
מתוך "סינג סינג"
(באדיבות פסטיבל הקולנוע ירושלים)
הסרטים הבינלאומיים יתחרו במספר מסגרות, בהן התחרות הבינלאומית (התחרות המרכזית של הפסטיבל), ביכורים, ברוח החופש (ליצירות העוסקות בחתירה של האדם לחופש ולצדק), תחרות שנטל אקרמן שמתמקדת בסיפורים אמיתיים המוצגים באמצעים חדשניים וניסיוניים, מאסטריות ומאסטרים וקלאסיקות (עותקים חדשים ומשוחזרים של יצירות).
במהלך ימי הפסטיבל יוקרנו גם הקלאסיקות: "שוגרלנד אקספרס" - סרט הביכורים של סטיבן ספילברג מ-1974, זוכה פרס התסריט של פסטיבל קאן; "דו קרב בשמיים" – סרטו של קרלוס רייגאדס מ-2005; המיוזיקל "שנות השמונים המוזהבות" של שנטל אקרמן מ-1986; "מפלת בית אשר" של רוג'ר קורמן ("חנות קטנה ומטריפה") שהלך לעולמו לפני כחודשיים; הסרט התיעודי "חוק וסדר" ו"חיוך הגדי" – סרטו של שמעון דותן מ-1986 על פי ספרו של דויד גרוסמן.
כזכור, ההקרנות הבינלאומית יתרחשו לצד הקרנות ישראליות שיכללו בין השאר את סרט הביכורים של תום נשר, "קרוב אליי", שעלילתו מתארת את התמודדותה של עדן עם אובדנו הפתאומי של אחיה שנהרג; "על כלבים ואנשים" - סרטו של הבמאי דני רוזנברג שעוקב אחר דמותה של צעירה שיוצאת חזרה אל ביתה בניר עוז כדי לחפש את כלבתה, והסרט "כביש הסרגל", בכיכובם של עידן עמדי, טלי שרון, שרה פון שוורצה, דיקלה ונוספים.
3 צפייה בגלריה
ג'ניפר ג'ייסון לי
ג'ניפר ג'ייסון לי
ג'ניפר ג'ייסון לי
(צילום: AP Photo/Chris Pizzello)
לפני ימים אחדים פורסם כי אורחת הכבוד של הפסטיבל השנה תהיה השחקנית האמריקנית ג'ניפר ג'ייסון לי, שמנהלת קריירה מצליחה כבר יותר מארבעה עשורים. לי החלה את דרכה בתחילת שנות ה-80, ופרצה בסרטים "ברוקלין תחנה אחרונה" (1990) ו"דרושה שותפה רווקה" (1992). במהלך העשור כיכבה ב"תמונות קצרות" (1993) של רוברט אלטמן, "הקפיצה הגדולה" (1994) של האחים כהן, "גברת פארקר והחוג המרושע" (1994) שם גילמה את הסופרת דורותי פארקר ו"אקזיסטנז" (1999) של הבמאי דייויד קרוננברג.