לפני שמונה שנים יצא הסרט "מי מפחד מהזאב הרע" של הצמד הישראלי המצליח נבות פפושדו ואהרון קשלס. הסרט נחל הצלחה בזירה הבינלאומית, ואפילו קוונטין טרנטינו הכריז שמדובר בסרט הטוב ביותר של אותה השנה. עם המעמד החדש שלהם וההייפ החיובי שנוצר סביבם - היוצרים פנו לעבר הוליווד, ומאז כמעט בכל שנה דווח על פרויקט חדש שהצמד יביים - מערבון מקום המדינה, רימייק לסרט קוריאני מצליח או עיבוד לסיפור קצר על ערפדים. אבל מים רבים זרמו מאז בנהר, וחלק גדול מהפרויקטים נפל. ואם זה לא מספיק, במהלך העבודה על "מילקשייק אבק שריפה", עוד לפני שהם יצאו לצילומים, דרכי היוצרים נפרדו ופפושדו, שכתב את התסריט ביחד עם אהוד לבסקי, הוא היחיד שחתום על הסרט כבמאי.
מילקשייק אבק שריפה – טריילר
לרוב, דרמות מאחורי הקלעים משפיעות על התוצאה שרואים על המסך - אבל לא כך במקרה הנוכחי. "מילקשייק אבק שריפה", שיוצא היום (ה') לאקרנים, הוא מהסרטים המהנים והכיפיים שתראו על המסך הגדול בימים אלה. הוא גדוש בסצנות אקשן נהדרות ומדממות, ערב רב שמושפע מז'אנרים ובמאים רבים (בהם בעיקר הסרטים של קוונטין טרנטינו וקולנוע מהמזרח הרחוק) ועלילתו סוחפת ומהנה ביותר, מהסוג שישאיר אתכם מתוחים על הכיסא.
5 צפייה בגלריה
קארן גילאן
קארן גילאן
קארן גילאן
(צילום: AP)
בתפקיד הראשי ניצבת קארן גילאן, אחת השחקניות הצעירות המבטיחות בהוליווד, שכבר הספיקה לרשום הופעות בסרטי מארוול בתור נבולה ובסרטי "ג'ומנג'י". כעת היא מגלמת את סם, מתנקשת צעירה שננטשה על ידי אימה (מתנקשת אף היא) בגיל 12 ונאלצה לפלס את דרכה בעולם הקשוח והאכזרי. את תפקיד האם מגלמת לינה הידי, הלוא היא סרסיי מ"משחקי הכס", ומסביב ניתן למצוא שמות מכובדים כמו מישל יאו, קרלה גוג'ינו ופול ג'יאמטי.
"אני זוכרת כשקראתי את התסריט לראשונה בלונדון", מספרת גילאן בריאיון זום ל-ynet, "קראתי את הסצנה הראשונה ואמרתי 'וואו, זה די מגניב'. אחרי סצנת האקשן השנייה כבר התקשרתי לסוכנת שלי ואמרתי לה שאני חייבת להיות בסרט הזה. בחיים שלי לא ראיתי דבר כזה בעולם האקשן. נבות הגיע לפגוש אותי בלונדון והיה לי ברור שהוא הולך לעשות סרט יוצא דופן - הוא ממש אוהב קולנוע ויש לו המון ידע, אבל גם הרגשתי שיש לו את הקול שלו".
5 צפייה בגלריה
מתוך "מילקשייק אבק שריפה"
מתוך "מילקשייק אבק שריפה"
מתוך "מילקשייק אבק שריפה"
שמעת עליו לפני? "לא, אבל אחרי זה ראיתי את 'מי מפחד מהזאב הרע'. לא הצלחתי לשים כתוביות אז ראיתי את זה בעברית וזרמתי עם זה. הבנתי בגדול את הדינמיקה והיו לי כמה שאלות ששאלתי את נבות אחרי זה. כשהוא שמע שראיתי בלי כתוביות הוא אמר לי: 'מה??? למה לא צפית בזה כמו שצריך?'"
גילאן כאמור מגלמת מתנקשת בסרט, שבמרכזו שלושה דורות של נשים: אימה הקשוחה והמרוחקת, היא, וילדה שהיא אוספת תחת חסותה אחרי שמשימה שנשלחה אליה השתבשה. את שלוש הנשים האלה מקיפות נשים נוספות, חברות בארגון המתנקשות של אימה, שיבואו לעזרתה בתוכנית שלה להפיל ארגון פשע אכזרי.
5 צפייה בגלריה
מתוך "מילקשייק אבק שריפה"
מתוך "מילקשייק אבק שריפה"
מתוך "מילקשייק אבק שריפה"
כל כך הרבה נשים בסרט אקשן, זה לא משהו שאנחנו רואים בדרך כלל. איך הייתה העבודה על הסט? "זה היה נהדר והייתה אנרגיה מעולה. אני זוכרת שנבות ראה את כולנו עומדות יחד והוא אמר שאין לו סיכוי מולנו. לכולנו היה המון כבוד אחת לשנייה ובעיקר הייתי הלומה מכל מה שקרה - הנשים האלה הן אגדות וידעתי שאני צריכה ללמוד מהן ולספוג מהן כמה שיותר, אבל גם להיראות מגניבה מולן".
זה סיפור על שלושה דורות של נשים, מה לדעתך כל אחת מהן מייצגת? "מהנקודה שלי, הדמות שלי מתחילה כילדה, היא ננטשה על ידי אמה כשהייתה בת 12 והיא לא ממש התבגרה בגלל זה. היא אוכלת דגני בוקר בלילה ושותה מילקשייק, ואז היא נאלצת לשמור על ילדה קטנה, שמשקפת לה את עצמה כשהיא הייתה ילדה. הן עברו דברים דומים אז היא צריכה להסתכל על עצמה ולבחון את הטראומות שלה. ואז היא מתאחדת עם אמא שלה והיא חייבת להתעמת איתה ועם היחסים ביניהן. אז עבורי שתי הדמויות האלה מייצגות את האני הישן שלה ואת האני החדש שלה".
כאמור, זו לא הפעם הראשונה שגילאן נכנסת לתפקיד אקשן. את דרכה בעולם המשחק היא התחילה בסקוטלנד ולדבריה היא מעולם לא חשבה שהיא תגלם תפקידים כאלה. "לא חשבתי שזה אפשרי בכלל עבורי", היא אומרת כשאני שואלת אותה על הדרך שהיא עברה בקריירה ואם זה היה החלום שלה. "לא הייתי ילדה ספורטיבית יותר מדי, עשיתי קצת ג'ודו אבל שום דבר רציני. חשבתי שאהיה שחקנית דרמטית ושאשחק בתיאטרון ובסרטי דרמה".
אז איך התגלגלת לזה? "זה פשוט קרה מעצמו. הפריצה הגדולה שלי הייתה באנגליה, כששיחקתי ב'דוקטור הו'. זה פתח לי את הדלת לז'אנר הזה של פנטזיה ומדע בדיוני".
התפקיד אכן פתח לה דלתות רבות, וגילאן מצאה את עצמה נבחנת לתפקיד בסרט של מארוול, חלומו של כל שחקן בערך, בוודאי של מישהי שהגיעה ממקום קטן כמו סקוטלנד. "הסכמתי לתפקיד בלי שאפילו קראתי את התסריט", היא אומרת בהתלהבות כשהיא מתארת את הדרך שלה לדמות של נבולה ב"שומרי הגלקסיה", אחותה של גאמורה ובתו של תאנוס. "הם תיארו את הדמות ושאלו אם אני אהיה מוכנה לגלח את הראש. והייתי כזה: 'אם זה למארוול אני מוכנה לעשות הכול, רק קחו אותי'".
5 צפייה בגלריה
קארן גילאן כ"נבולה"
קארן גילאן כ"נבולה"
קארן גילאן כ"נבולה"
ומאז התפקיד שלך גדל וגדל, את הולכת להיות גם ב"ת'ור" הרביעי. "כן, לא ידעתי שהתפקיד ימשיך ככה. בהתחלה זה היה אמור להיות שמונה ימי צילום והייתי אמורה למות, אבל אז הם שינו את זה בזמן הצילומים ועכשיו, שמונה שנים אחרי, אני עדיין עושה את התפקיד הזה".
חוץ מנאבולה ממארוול וסם מהסרט הנוכחי, גילמת גם את מרתה ב"ג'ומנג'י". מלבד העובדה ששלושתן קשוחות, מה מושך אותך לתפקידים האלה? "באופן כללי אני אוהבת לצפות בתפקידים כאלה ולשמחתי זה משהו שאנחנו רואים יותר ויותר וזה מרגש מאוד. בתור שחקנית, אני תמיד מחפשת תפקידים מעניינים ואלה התפקידים שמגיע לנו לשחק - לא רק אשתו של הגיבור או אחותו. בעיניי זה כבוד גדול".
איך התכוננת לתפקיד? "הגעתי לצילומים ישר אחרי העבודה על 'ג'ומנג'י' אז כבר התאמנתי לסרט ההוא וחשבתי שזה מספיק. אבל אז הגעתי לסט וממש נבהלתי, כי זה היה הרבה יותר אקשן ממה שאני רגילה אליו והרמה ממש גבוהה. אז הייתי צריכה לעבוד מהתחלה עם פעלולנית ולהתאמן הרבה".
"ג'ומנג'י" וסרטי מארוול הם סרטים בקנה מידה גדול בהרבה מסרטו של נבות, אבל לדבריה ההבדל בין שני העולמות לא היה מאוד משמעותי עבורה. "הגודל של הסרט לא משנה לי כי בסופו של דבר העבודה היא אותה עבודה. מה שאהבתי ב'מילקשייק' זה שלנבות היה הרבה חופש אמנותי. הוא היה מאוד ספונטני ונלהב - פתאום הוא היה אומר 'יש לי רעיון! בואו נעשה את זה ככה'. בשבילי זה היה מגניב כי גילינו דברים חדשים תוך כדי תנועה, היה מרחב גדול לתמרון".
5 צפייה בגלריה
קארן גילאן
קארן גילאן
קארן גילאן
(צילום: AP)
איך הייתה העבודה איתו על הסט? זיהית את המנטליות הישראלית שלנו? "מהי המנטליות הישראלית?"
אנשים אומרים שאנחנו ישירים מאוד. "אהה, כן, כן! לגמרי יש לו את זה. הוא היה אומר בדיוק את מה שהוא חושב באופן אסרטיבי, שזה נהדר בעיניי. הייתה לו נוכחות מאוד אנרגטית על הסט והוא גם לא הסתיר את ההתלהבות שלו, וזה ממש כיף להיות ליד אנשים שמתלהבים ממה שהם עושים כי זה מידבק. הוא גם נתן לי גם חופש לעשות כל מיני בחירות על הדרך. הרגשתי שאני בידיים בטוחות ושיש לי מקום להגיד את כל הרעיונות שלי. הוא גם מאוד דואג לשחקניות שלו, הוא כל הזמן דאג לעדכן אותנו מה קורה עם הסרט. בעיניי זו מערכת יחסים נהדרת עם מישהו שאתה מחשיב כמנהיג שלך".
זה משהו שאת רגילה אליו? "ממש לא. זה ככה עם חלק מהבמאים אבל זה לא תמיד קורה. במקרה שלו הוא היה ממש יוצא דופן בדרך שבה הוא עובד ומתקשר עם השחקנים שלו".
מה התוכניות שלך לעתיד? "בדיוק סיימתי לצלם סרט חדש של ג'אד אפאטו. אני מעריצה שלו וכל כך שמחתי שיצא לי להיות בסרט שלו, ואחר כך אני חוזרת לצילומי 'שומרי הגלקסיה 3'".
ועכשיו הדמות שלך במארוול נחמדה. "כן! היא הופכת לאדם טוב".
אז עכשיו את מגלחת את הראש תמיד? "לא, עכשיו הם נותנים לי להשאיר את השיער, אני רק צריכה לקצר אותו קצת. הם מצאו איזו דרך לעשות את זה".
זה נראה שאת ממש חיה את החלום, את גם מרגישה ככה? "אני מחשיבה את עצמי כבת מזל. גדלתי בשום מקום בסקוטלנד והעובדה שאני בכלל עושה משהו מזה היא די מדהימה. זה ממש לא נשמע כמו הדבר הכי הגיוני שיקרה לי. אני מרגישה שיש לי המון מזל, לגלם את התפקידים האלה ולהיות עם האנשים האלה מהתעשייה".