הגלריה לאמנות באום אל-פחם עתידה להפוך למוזיאון - כך אישר היום (ג') משרד התרבות והספורט. הגלריה, שפעילה מזה כ-30 שנה, צפויה להפוך למוזיאון הראשון לאמנות עכשווית בחברה הערבית - וזאת בכפוף לאישור מועצת המוזיאונים.
2 צפייה בגלריה
הגלריה לאמנות באום אל פחם
הגלריה לאמנות באום אל פחם
הגלריה לאמנות באום אל פחם
(צילום: יגאל פרדו)
"תמיד האמנתי שהחזון שלי מלפני 30 שנה להקמתו של מוזיאון יתממש", מסר האמן יליד העיר סעיד אבו-שקרה, אשר הוביל את הקמת הגלריה, "אני גאה מאוד ברגע הזה. לא הייתי מגיע אליו לולא העזרה של חברים יהודים וערבים שתמכו בכל צעד ובכל עשייה אומנותית. לאמנות, מעבר לאסתטיקה וליצירה, יש תפקיד תרבותי משמעותי וכוח לחולל שינוי מהותי בחברה שלנו".
הגלריה לאמנות באום אל-פחם, ע"ש האמן המנוח השייח' וליד אבו-שקרה, נוסדה ב-1994 על ידי סעיד, מבני משפחת אבו-שקרה, שלמעט סעיד הצמיחה עוד ארבעה אמנים גדולים וחשובים - וליד, עאסם, פריד וכרים. מאז הקמתה הוצגו בה מאות תערוכות של אמנים מכל העולם - והוקם בה אוסף לאמנות פלסטינית וישראלית, לבד מהארכיון ההיסטורי של אום אל פחם.
2 צפייה בגלריה
סעיד אבו-שקרה
סעיד אבו-שקרה
סעיד אבו-שקרה
(צילום: יגאל פרדו)
בשנים הקרובות צפוי המוזיאון החדש לעבור לבניין קבע, בעוד שמשכנה הנוכחי של הגלריה יעבור שיפוץ. ההכרה בגלריה לאומנות באום אל-פחם כמוזיאון התקבלה במסגרת זכייה במכרז של תכנית החומש לקידום מוסדות תרבות בחברה הערבית, ובהחלטת הממשלה 550 "תקאדום" בשיתוף משרד התרבות והספורט והרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית במשרד לשיוויון חברתי. עמותת אלסבאר אשר החלה להפעיל את הגלריה 1996, זכתה במכרז להקמת המוזיאון בסכום של כ-10 מיליון שקלים לשנתיים הראשונות.
בריאיון ל-ynet מינואר 2023, סיפר אבו-שקרה שכל חייו רצה שיתייחסו אליו כאל שווה-ערך. "אני לא יכול לצפות שיתייחסו אליי כשווה אם אהיה חלש ומוקטן. רציתי להיות מקצוען ברמה הגבוהה ביותר. זו אמירה חשובה מבחינתי - אני לא רוצה להיות קורבן, אני לא רוצה להיות חלש. אני לא רוצה שהקורבנות שלי תניע אותי. מה שיניע אותי זה היכולת שלי לייצר שינוי. אם באים לכאן אנשים כי אני קורבן וחלש - הם לא יחזרו. אני רוצה שהם יתרשמו, שיחזרו כי יעניין אותם מה שקורה פה.
"אנחנו רוצים לראות גם את דור ההמשך", מסביר אבו-שקרה ומספר על השינויים שחלו באמנות בחברה הערבית בשנות הפעילות של הגלריה. "היא השפיעה על הרבה אנשים, גרמה להם להבין שאמנות היא מקצוע מכבד, ושיש להם מקום. הגלריה גם עזרה להורים להבין שזה מקצוע שמכבד את הילדים שלהם. היום אני לא רואה הבדל בין הילד באום אל-פחם והילד בתל אביב - כולם מחוברים לאותו מחשב, לאותו מידע - והמידע עצום. ילד הוא לא רק הילד של ההורים שלו, אלא של החברה בכלל".