ההודעה על כוונתן של השחקניות סופיה בוש, הילארי ברטון ובתאני ג'וי לנז להנחות פודקאסט בנושא "מגרש ביתי" בכיכובן הכניסה לכוננות ריגוש אופטימית את כל בני העשרים והשלושים שגדלו על דיאטת טלוויזיה המורכבת מסדרות נעורים של תחילת המילניום. תוך ימים ספורים הפרומו של הפודקאסט - שזכה לשם Drama Queens ולווה בשיר הנושא שלו שהלחינה ושרה לנז - עלה לראש המצעדים של ספוטיפיי ואפל. לא היה ספק שלמרות שהתוכנית שודרה לפני שני עשורים והסתיימה לפני כמעט עשור, עדיין היה סביבה עניין - אם לא בתוכנית עצמה, אז בטח בשלוש הנשים שעמדו במרכזה במשך כמה וכמה עונות.
7 צפייה בגלריה
מתוך "מגרש ביתי"
מתוך "מגרש ביתי"
מתוך "מגרש ביתי"
(צילום מסך)
הרעיון לפודקאסט, שיזמה בוש, היה דומה לפודקאסטי ריקאפ אחרים: השלוש צפו בפרקים לאחר שהודו שמעולם לא צפו בהם במלואם (ואת אלה שכן ראו לפני כעשור), סיפקו את נקודת מבטן על אחורי הקלעים ואירחו קולגות ואנשי צוות שירחיבו את היריעה. זאת לא הפעם הראשונה שהנשים התאחדו בהקשר של "מגרש ביתי" מאז שירדה מהמסך ב-2012, אלא שהפעם הקודמת הייתה טעונה בלא מעט משקעים. בשנת 2017, יחד עם 15 נשים נוספות, השלוש חתמו על הצהרה שהאשימה את השואו-ראנר בסדרה, מארק שוואן, בהטרדה מינית ויצירת סביבת עבודה רעילה. הפודקאסט היווה הזדמנות נוספת עבורן לדסקס על אירועי העבר, לרפא את הטראומות ולהשיב את הכוח אליהן, כפי שאמרה בוש בתחילת השידור.
7 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות yes)
על פניו, "מגרש ביתי" לא הייתה שונה מדרמות נעורים טלנובליות אחרות שעלו בתחילת שנות ה-2000 - "האו.סי.", "בנות גילמור", "דוסון קריק" ו"ורוניקה מארס". כמוהן, גם "מגרש ביתי" העניקה בית חם לנערים ונערות טובי מראה שלומדים בתיכון, מתמרנים בין מערכות יחסים סבוכות ורוב הזמן מנהלים שיחות נפש של מבוגרים. אבל בתוך אוקיינוס הסדרות האלו, "מגרש ביתי" השקיעה בהתמדה בקווי עלילה פשוטים מחד ובפיתוח דמויות עגולות ופגומות מאידך, ויצרה חווית צפייה קרובה ביותר למציאות.
אלוהי הטלוויזיה גמלו לה והיא האריכה חיים: תשע עונותיה צברו קהל מעריצים נאמן שמתעניין בה עד היום, בין היתר הודות לנוכחותה בשירות הסטרימינג הולו ובאדיבות גל הנוסטלגיה שהגיע עם הקורונה. מלבד כאוס עולמי, המגפה הביאה להתעצמות מספר סדרות העבר שזכו לתחייה מחודשת דרך איחודים, ריבוטים ופודקאסטים. את מלכות הדרמה היא החזירה אל העיירה הפיקטיבית Tree Hill, אל מערכת היחסים המורכבת של האחים למחצה, לוקאס סקוט (צ'אד מייקל מאריי) ונייתן סקוט (ג'יימס לאפרטי) - בינם לבין עצמם ועם הדמויות שהקיפו אותם.
דרכה של "מגרש ביתי" לא הייתה קלה עוד כשהייתה באוויר. אחרי שלוש עונות בערוץ The WB האמריקני היא עברה לרשת חדשה, WC, שאכלסה לא מעט מסדרות הנוער הפופולריות דאז והתעללה בשעות השידור שלה באופן שהקשה על המעריצים לעקוב אחריה. יותר מכך, לאחר שהסתיימו ארבע עונות התיכון החליטו היוצרים להתאים את התסריט לגיל השחקנים, לדלג על שנות הקולג' ולהקפיץ את הסדרה מהתיכון הישר לחיים שאחרי - עוד מרכיב שחלק מהצופים התקשו להסתגל אליו.
7 צפייה בגלריה
מתוך "מגרש ביתי"
מתוך "מגרש ביתי"
איימו שאם יתלוננו הסדרה תבוטל וחבריהן יישארו בלי עבודה. מתוך "מגרש ביתי"
(צילום: מתוך הסדרה)
מכה נוספת נחתה כשבסוף העונה השישית הודיעו על פרישתם שניים מכוכביה המובילים של הסדרה, צ'אד מייקל מאריי והילארי ברטון. על אף שסיפור האהבה שלהם היה אחד המרכזיים בה, ההפקה המשיכה בלעדיהם עד לעונה התשיעית והאחרונה, ששודרה בשנת 2012. אך בעוד השמועות גרסו שהשניים עזבו בגלל סכסוך כספי, הסיבה האמיתית התגלתה רק שנים אחר כך: שוואן הואשם על ידי מספר נשים בהפקה בכך שנגע בהן ללא רשותן, דיבר באופן מיני ובוטה, התעלל רגשית בשחקנים ובאנשי הפקה ויצר סביבת עבודה רעילה.
לכתבות נוספות במדור טלוויזיה:
המקרים נחשפו לראשונה כשהתסריטאית אודרי וואצ'ופ ("האקסית המטורפת") פרסמה בחשבון הטוויטר שלה ב-2017 על הטרדות שעברה בסט הראשון שעבדה בו - זה של "מגרש ביתי". בציוציה וואצ'ופ לא ציינה במפורש את שמו של שוואן, אבל כל מי שהכיר את הנפשות הפועלות ידע במי מדובר. לדבריה, היוצר נהג לדבר לנשים על הסט באופן מיני ובוטה, לגעת בה ובתסריטאית נוספת נגיעות אינטימיות, וגם הראה תמונות עירום של השחקנית שיצא איתה אז לכל מי שאיתרע מזלו להיתקל בו. הציוץ הזה, מתברר, הוביל את סופיה בוש והילארי ברטון ליזום הצהרה שעליה חתמו 18 נשות הפקה וקאסט של הסדרה, המאשימות במפורש את שוואן ביצירת סביבת עבודה רצופה בהטרדות מיניות.
"רבות מאיתנו סבלו בדרגות שונות ממניפולציות פסיכולוגיות ורגשיות, וכמה מאיתנו עדיין בטיפול בעקבות פוסט-טראומה", נכתב בהצהרה. "רבות מאיתנו הועמדו במצבים לא נוחים ונאלצו ללמוד במהירות להשיב מלחמה, לפעמים פיזית, כי הובהר לנו שהאחראים שנמצאים בחדר אינם המגינים שהם אמורים להיות", הן ציינו, והוסיפו שהתנהגותו של שוואן הייתה "סוד גלוי" על הסט.
7 צפייה בגלריה
מתוך "מגרש ביתי"
מתוך "מגרש ביתי"
חלק מהנשים בהפקה עדיין מטופלות בעקבות פוסט טראומה. מתוך "מגרש ביתי"
(TM & © 2009 Warner Bros. Entertainment Inc. All Rights reserved)
"הקו שמקשר בין כל אלה הוא התמיכה הבלתי מעורערת והאמון שלנו זו בזו. סמכנו אחת על השנייה, בנינו מרחבים בטוחים שבהם יכולנו לדבר על ההתנהגות שלו ואיך לטפל בה, הזהרנו נשים חדשות שהצטרפו לשורותינו", נכתב בהצהרה. בנוסף ציינו הנשים כי במהלך הצילומים נאמר להן: "'אם תדברו על זה, הסדרה תבוטל, ומאות אנשים יאבדו את העבודה שלהם'. זה לא לחץ סביר שנערות אמורות לעמוד בו. היו לנו מעריצים שאמרו שהסדרה הצילה את חייהם אבל במציאות לא היה לנו מרחב בטוח".
שוואן, שעבד באותה שנה על הסדרה The Royals בערוץ !E, לא הגיב להאשמות, אולם בערוץ הודיעו שהם "עוקבים בקפידה אחרי המידע ומחויבים לספק סביבת עבודה בטוחה לכולם". בהמשך הם הדיחו את שוואן, לאחר שקבוצה של 25 אנשי צוות ושחקנים בסדרה פרסמה מכתב משותף שבו לטענתם שוואן "החליט לנצל לרעה את הכוח וההשפעה שהיו לו על הנשים בסט. הדבר התבטא בהטרדות מיניות חוזרות ונשנות של כמה נשים בקאסט ובצוות".

"כל בחורה בתוכנית נכתבה כזונה עם לב זהב"

ב-2017 פרצה מהפכת MeToo, אבל כמה חודשים לפני שאליסה מילאנו העלתה את ההאשטאג שסחף את המערב, סופיה בוש נטשה את הסדרה "שיקגו PD", שהסט שלה נעשה רעיל בדומה לזה של "מגרש ביתי". "נלחמתי בקרב הזה כשעוד לא היה עליו שיח בתעשייה", אמרה בוש כשהתארחה בפודקאסט Pretty Big Deal של הדוגמנית אשלי גרהאם, "וחשבתי שזה מרתק שאם אני מדברת על מה שקרה לי - אני זו שמייצרת בעיות ולא האדם שגרם לי לעבור את זה".
7 צפייה בגלריה
"מגרש ביתי"
"מגרש ביתי"
"שוואן אמר לי 'את זו עם המחשוף העצום שכולם רוצים לראות'". "מגרש ביתי"
(צילום: באדיבות yes weekend)
כמו רבים מהשחקנים שמגלמים תלמידי תיכון בסדרות נוער, בוש הייתה בשנות ה-20 המוקדמות לחייה כשלוהקה - אומנם לא ילדה, אבל היא ושאר השחקניות והשחקנים עדיין היו הצעירים ביותר על הסט. היא סיפרה לגרהאם כיצד לעיתים קרובות נאלצה להיאבק עם שוואן ועם התסריטאים האחרים, רובם גברים, כשאלה הרבו לכתוב עבורה סצנות בהן היא לבושה בבגדים תחתונים. "לא הייתי מודעת לדינמיקת הכוח", היא נזכרת, "פשוט אמרתי 'אני לא עושה את זה, תפסיקו לכתוב לי סצנות כאלו'. בזמנו לא הבנתי כמה זה לא הולם, אבל הבנתי שאנחנו לא אמורים ללמד ילדות בנות 16 לחפש אישורים בדרך הזו".
התגובה של שוואן, לדבריה, הייתה מחרידה. "הוא פשוט אמר לי 'את זו עם המחשוף העצום שכולם רוצים לראות'". בוש המזועזעת הגיעה ליום הצילומים הבא עם צווארון גולף, והודיעה לשוואן שזה יהיה הלבוש שלה מעכשיו והלאה אם הסצנות החושפניות לא ייפסקו. את הגישה הסקסיסטית ניתן לראות בבירור גם בצילומי היח"צ של הסדרה בהם בוש לבושה בשמלה שחורה קטנטנה וברטון בתחתונים וחזייה, בעוד הגברים לבושים בחליפות מלאות. "כל בחורה בתוכנית נכתבה בתור זונה עם לב זהב", סיפרה ברטון בריאיון לקוסמופוליטן. "אני הייתי כזאת חנונית לאורך כל התיכון, אז כשחזרתי אליו בפעם השנייה עבור 'מגרש ביתי' והדמות שלי יצאה מהמקלחת עם החבר שלה, חשבתי 'מה? על מה אתם מדברים?!'". השחקנית, שכמו בוש גם לוהקה לתוכנית בגיל צעיר, הוסיפה כי "היה הרבה 'אקשן תחתונים' חסר טעם. כשכולם על הסט מבוגרים, הם נוטים לשכוח שהצופה בבית חושב שאנחנו בני 16-15, וזה מנרמל את הסיטואציה הזאת בעיני בן ה-15 האמיתי".
קו עלילה נוסף שהיא הייתה מעדיפה לשכוח הוא זה של "דרק הפסיכי", הסטוקר שתקף את הדמות שלה, פייטון, מספר פעמים. "הייתי בת 24", היא מספרת בספר הזיכרונות שהוציאה בשנת 2020, The Rural Diaries, "והמפיקים אמרו לי ש'הרייטינג ואחוזי הצפייה בקרב גברים עלו באופן משמעותי כשחטפתי אגרוף בפנים מגבר. בנים אוהבים לראות שמתאכזרים אלייך'. מאוד הרגיז אותי שזה משהו שהבוסים שלי חגגו". בספר היא מתארת בכנות את שנותיה בסדרה, את פרטי ההיכרות שלה עם השחקן ג'פרי דין מורגן ("המתים המהלכים"), כיום בעלה, ואת השנים הקשות שהעבירו בטיפולי פוריות, בניסיון להרות את בתם השנייה. על התקופה שבה עבדה בסט של סדרת הנעורים היא כותבת: "בסיפור האגדה הספציפי שלי היה נבל שהעמיד שחקניות זו מול זו, דחף אותנו לעשות סצנות סקס מיותרות שתמיד השאירו אותי עם תחושה של חולשה ובושה, אמר לשחקניות צעירות להבליט את החזה, הניח ידיים על כל הגוף שלי, דחף את עצמו עליי וכפה נשיקות לא רצויות".

"התייחסו כמו לגרסה של תחילת שנות ה-2000 לכלבלבים או ארנקים - היינו האביזרים של הבנים"

ההטרדות מצד שוואן לא היו המניפולציות היחידות שהופעלו כלפי השחקניות על הסט, ובהזדמנויות שונות הן משחזרות ניסיונות להסית אותן אחת נגד השנייה בסגנון הפרד ומשול. "הרבה אנשים רצו לגרום לנו להתעמת. הם היו אומרים, 'הילארי לא תעשה את זה אבל סופיה תסכים'", חשפה ברטון כשהתארחה בפודקאסט Chicks in the Office. "זה לא קל לנווט כאדם צעיר כשכל הזמן משווים בינך לבין מישהו אחר", בוש אמרה בריאיון לאותו פודקאסט, והוסיפה כי "היו מבוגרים שסמכנו עליהם על הסט, אבל עכשיו אנחנו מבינות שהם היו חולי שליטה ומניפולטיביים. הם לא רצו שנהיה קרובות כי הם חשבו שנתאגד ונבקש עוד כסף". אולם נשות הקאסט הצליחו לעמוד מול הבוס לשעבר שלהן בזכות העובדה שיצרו חזית מאוחדת וקשר הדוק, שממשיך להתקיים גם שנים מאוחר יותר. "כולנו אוהבים אחד את השני", אמרה ברטון בריאיון ל-Entertainment Tonight, "היו לנו בעיות עם יוצר הסדרה, זה לא סוד. אם נחזור זה יהיה רק ממקום טוב", הוסיפה בהתייחסה לתקוות המעריצים לריבוט.
החברות הקרובה בין סופיה בוש להילארי ברטון ובין הדמויות שגילמו - פייטון וברוק - הייתה לדברי האחרונה "סיפור האהבה האמיתי של הסדרה". "סיפורי האהבה עם כל הבנים היו מהנים וחשובים, אבל סופיה ואני היינו צריכות להילחם על החברות שלנו", היא ציינה אצל אשלי גראהם. השתיים, שנולדו בהפרש של שבעה ימים זו מזו, הגיעו שתיהן לסדרה בגיל 20 וחוו את הפריצה המקצועית הגדולה שלהן יחד.
7 צפייה בגלריה
מתוך "מגרש ביתי"
מתוך "מגרש ביתי"
אקלס הייתה מהשחקניות שהצטלמו ל"מקסים" בניגוד לרצונן. מתוך "מגרש ביתי"
(™ & © Warner Bros. Entertainment Inc.)
בחסות הדחף להפשיט את הכוכבות שלו יצר שוואן פרק בעונה הרביעית שבמהלכו הצטלמו ברטון, בוש ודניאל אקלס (שגילמה את רייצ'ל) לתמונת שער למגזין "מקסים". כשהן חוזרות לפרק הזה במסגרת "דרמה קווינז" הן משחזרות את ההתרחשויות מאחורי הקלעים. הפרק שודר ב-2006 וחודש לאחר מכן השלוש קיבלו שער במגזין האמיתי, וזאת בניגוד לרצונן ולאחר לחצים עצומים מצד ההפקה - כניסיון נוסף להביא לסדרה צופים ממין זכר. "ברוק הפכה יותר ויותר מינית עם הזמן ואני ניסיתי להיאבק בזה. אמרתי לשוואן 'אם האחרות רוצות להצטלם, בבקשה. אני לא רוצה לעשות את זה'". התשובה שקיבלה, לדבריה, הייתה ברורה: "אם לא תצטלמי לעולם לא נשחרר אותך לראיונות לעיתונות, לצילומים לסרט, לאירועים. נשאיר אותך פה לנצח".
שוואן זימן את ברטון למשרדו והמשיך במסכת ההשפלות. "כל השחקניות האחרות היו על שערי מגזינים אבל אותך אף אחד לא רוצה", הוא טען בפניה, "'עד שסוף סוף מישהו רוצה אותך את הולכת להרים את האף בקשר לזה?'. המסר היה - אם לא תתחילי לייצר קצת באזז ולמשוך צופים, האולפן יבטל את הסדרה וכל החברים שלך יאבדו את העבודה שלהם", היא סיפרה. לנז, שגילמה בסדרה את דמותה של היילי, שיתפה כי במסגרת הפרדת הכוחות נאמר לה שהשחקניות האחרות מצטלמות ל"מקסים" ואילו היא 'הוחלפה' באקלס. "הם אמרו שלא פנו אליי כי אני שמנה מדי", סיפרה. "כבר לא הייתי בחורה לוהטת בתוכנית". ברטון ובוש ההמומות סיפרו שלהן נאמר שלנז סירבה להצטלם איתן למגזין. "עשו ממך שעיר לעזאזל כדי להגיד לשלושתנו שאנחנו לא יכולות לסרב", אמרה בוש, "לא כעסנו עלייך אבל זה עצבן אותנו".
המקרה הזה הגיע לאחר שבאחד הפרקים מכנה רייצ'ל את היילי "ילדה שמנה עם ראש קטן". לנז משחזרת את תחושותיה כשקראה את התסריט, "זה היה כל כך רנדומלי", היא אמרה בפודקאסט, "ואני זוכרת שקראתי את זה וחשבתי 'זה בטח מה שמארק חושב עליי. ומאז בכל פעם שהסתכלתי במראה התחלתי לתהות אם אני שמנה ואם יש לי ראש קטן. מהנקודה הזו והלאה הכניסו אותי לקטגוריה של אמא בגיל העמידה, 'נעשה את הדברים הסקסיים עם האחרות כי לנז משעממת ושמנה'".
"לא נעלמה מעיננו העובדה שלדמויות הנשיות בסדרה לא היו הורים", הוסיפה בוש, "בניגוד לבנים שהיו דמויות עם נוכחות הורית מלאה. אלינו התייחסו כמו אל גרסה של תחילת שנות ה-2000 לכלבלבים או ארנקים - היינו האביזרים של הבנים". לדברי לנז, ההתבגרות המשותפת על הסט והחברות בחיים האמיתיים שיצרו הן שהצילו אותן: "היינו זקוקות לחברות נשית אמיתית ואותנטית, וזה הגיע במקום ובזמן הנכונים". הקשר ביניהן הוא גם מה שהפך את הפודקאסט לסיפור הצלחה: לאורך 187 הפרקים שהוקלטו הן כנות, מצחיקות, חושפות אנקדוטות וסודות מהסדרה, ומשחזרות את חוויות הצילומים על הטוב ועל הרע. עם הזמן הפורמט הפך לסוג של טריטוריה תרפויטית עבורן.

7 צפייה בגלריה
"מגרש ביתי"
"מגרש ביתי"
סיפור האהבה האמיתי הוא בין פייטון לברוק. מתוך "מגרש ביתי"
(צילום: באדיבות yes weekend)
החברות בין הנשים עמדה במבחן המציאות גם בטרגדיות שפקדו ועוד פוקדות חלק מהן. כשבווין פרינס (ששיחקה בסדרה דמות באותה השם) שכלה ביולי האחרון את בעלה בתאונת ברק בלב ים, ברטון נסעה נסיעת לילה ארוכה של למעלה מ-1,100 קילומטרים מהחווה שבה היא מתגוררת רק כדי להיות איתה. "כשהיא שמעה מה קרה היא פשוט נכנסה למכונית שלה", אמרה פרינס כשהתארחה בפודקאסט "אחד על אחד" עם ג'ו אוונס, "היא צצה בפתח הבית שלי ושאלה 'מה אני יכולה לעשות?', ישבה איתי ורק רצתה לעזור בכל דרך אפשרית. אני אסירת תודה לנצח".
"יש תחושה שהסדרה הראשונה שלנו לעולם לא תאבד את הקסם שלה בעיני המעריצים, זה נמשך, והצופים ממשיכים להגיע. אנשים אוהבים אותה ומתייחסים אליה, ויש לי ממנה מצד אחד זיכרונות נהדרים, אבל גם דברים שעברתי והיו פחות אידיאליים", אמרה בוש בריאיון לחדשות CBS. "מבחינתנו - כנשים בוגרות, כמפיקות, כבמאיות, כנשות קריאייטיב, אמרנו שיש כאן משהו יוצא דופן. אז נלך ונמצא אותו - נכרה את הזהב ונזרוק את השאר. המסר שקיבלנו במהלך הצילומים היה עד כמה אנחנו ניתנות להחלפה. ולפגוש את כל המעריצים האלה, 18 שנה מאוחר יותר, ולהבין שאי אפשר באמת להחליף אותך - זה נחמד".