היוצרת והזמרת רונה קינן משתפת בסודות המשפחתיים שצפו לאחר מות אביה, עמוס קינן, בעקבות הביוגרפיה שכתבה עליו אמה נורית גרץ. "תמיד סיפרו לי שסבא שלי נפל מפיגום ואחר כך מת מדלקת ריאות", היא מספרת בריאיון שיתפרסם בסוף השבוע ב"7 לילות" וב-ynet+, "אבל התברר שהוא אושפז בכפייה כשאבא שלי היה ילד, ובמשפחה לא ראו אותו מאז. הוא מת בגהה כסכיזופרן, ואף אחד אפילו לא טרח להודיע למשפחה שהוא מת. אסור היה לבקר אותו. היה טאבו מוחלט בעניין הזה. היו לא מעט עניינים לא פשוטים בספר הזה ששפכו אור על הדמות של אבא שלי, שהייתה עבורי מסתורית גם ככה.
1 צפייה בגלריה
רונה קינן
רונה קינן
רונה קינן
(צילום: אסף עיני)
"לי לא היו יותר מדי שיחות רגשיות איתו. אבא שלי היה שייך לדור שלא דיברו בו על רגשות. בכל זאת, הצלחתי להבין למה הבן אדם מתעורר וצועק לאמא שלו כל לילה, או למה הוא שותה".
עוד המוזיקאית משתפת בריאיון על הרגע שבו יצאה מהארון באופן פומבי. "כשהתחלתי לעבוד עם יזהר אשדות על האלבום הראשון, השמעתי לו שירים שלי. הוא התלהב מהשיר 'מבול', אבל ביקש שאתרגם אותו לעברית. אני התנגדתי. באותה תקופה כתבתי הרבה באנגלית. חלק מהעניין היה מגדרי: בעברית אי-אפשר להימלט מהבחירה 'את' או 'אתה'. עמדו בפניי שתי אפשרויות - לכתוב באנגלית או לכתוב בעברית לאישה. בעברית זה חרק לי בפה, היה לא נעים, מביך, אבל זה נתן סוג של פומביות לדברים, נתן תוקף, ממשות".
מאותו רגע, קינן לא ברחה ולא הסתירה עוד את זהותה המינית, ובמהלך הריאיון עימה היא מספרת גם על שירה המצליח "עיניים זרות", שנכתב בעקבות סיפור האהבה הנכזב שלה עם יהודית רביץ. "זה היה רומן שלא הפך למערכת היחסים שרציתי, והשאיר אותי בחסך. עברתי תקופה מאוד מטלטלת", היא מודה כעת. "האהבה הזו לא יכלה להתממש, אבל היא הייתה מאוד משמעותית בחיים שלי, ולקח לי הרבה זמן להתגבר על זה".
עוד מספרת המוזיקאית על הדואט עם גידי גוב, "הריקוד המוזר", שעד היום נחשב לאחד השירים הכי מושמעים שלה. "הוא נעשה להיט של ריקודי עם. כל הזמן אני מקבלת סרטונים של אנשים שרוקדים את השיר הזה. לריקוד יש כמה גרסאות, ויש ממש מאבק של זכויות יוצרים סביבו".
קינן מדברת גם על המצב היום בארץ ועל ההזדהות שלה עם המאבק להשבת החטופים. "יש נושא שאמור להוציא את כולם החוצה. זה חיי אדם, זו המטרה הכי קדושה. כל פעם שאני מופיעה בעצרת למען החטופים, אני נדהמת מכך שלא כל האזרחים נמצאים שם. הצליחו להפוך את הנושא לפוליטי ואת בני המשפחות לאויבים, וזה נורא".
רונה קינן תציין 20 שנות יצירה בהופעה חגיגית שתיערך ב־18 בספטמבר בזאפה בפארק, תל אביב, ושבה יתארחו יזהר אשדות ואסף אמדורסקי.