ביומיים האחרונים עולם התרבות כמרקחה לאחר שדווח כי אודליה פרידמן, מי שהייתה מנכ"לית תיאטרון הבימה ושהוגשה נגדה ונגד נושאי משרה נוספים תביעה בגין חוב הענק שהשאירו בתיאטרון, התמקמה במשרדי מנכ"ל המדיטק בחולון - ומסתמן כי מונתה לתפקיד ממלאת מקום זמנית למנכ"ל. הרוחות סוערות סביב המינוי לכאורה, עם מחאות וביקורות מצד שחקנים ובמאים כנגד הצעד, אבל הדרמה מאחורי הקלעים של המינוי המסתמן מרתקת לא פחות - כשנכון לכתיבת שורות אלה כלל לא יצאה הודעה המאשרת כי פרידמן אכן מונתה.
3 צפייה בגלריה
דוברת הפועל ת"א לשעבר אודליה פרידמן
דוברת הפועל ת"א לשעבר אודליה פרידמן
אודליה פרידמן
(צילום: שמוליק דודפור)
על פי מקורות, דירקטוריון החברה העירונית החליט לכאורה בחמישי שעבר על המינוי המפתיע, אחרי פרישתו של דני וייס, שמונה למנכ"ל תיאטרון הבימה, ושמאז פרישתו ניהלו אותו שלושה ממלאי מקום זמניים. אלא שהודעה רשמית על כך טרם יצאה. "אודליה פתאום הגיעה למדיטק ונכנסה למשרד המנכ"ל", סיפרה אתמול אחת העובדות. "איתנו היא לא דיברה כמובן. היא שוחחה עם ההנהלה בחדר, ולנו אף אחד לא טרח להסביר, להרגיע. אני מקווה שראש העיר יתעשת ויבין לליבנו. התיאטרון והמפעלות של המדיטק יקרים לנו מאוד".
ראש האופוזיציה במועצת העיר חולון, מורן ישראל, פנה למנהל אגף בכיר לתאגידים עירוניים במשרד הפנים במכתב שבו הדגיש כי הליך המינוי של פרידמן היה רצוף ליקויים ולכן עליו לבטל את המינוי לאלתר.
הניסיונות לפנות ללשכת ראש עיריית חולון שעומד מאחורי המינוי על מנת שיעשה סדר בדברים לא צלחו עד כתיבת שורות אלה. כשמטעם ynet פנו למשרד יחסי הציבור של המדיטק, נאמר: "לא התקבלה שום הודעה בנושא. מבקשים שתפנו לעיריית חולון". טלפונים חוזרים ונשנים ללשכת ראש העיר ולמחלקת הדוברות לא נענו ב-48 השעות האחרונות. כשכתב מטעם ynet התקשר להנהלת המדיטק כדי למצוא פתרון לתעלומה ולנסות לשוחח עימה, ענתה מזכירתה וטענה כי מאחר ופרידמן חדשה במשרד - היא עוד לא יודעת עד איזו שעה האחרונה עובדת. פרידמן מצידה לא ענתה עד כה לטלפונים.
פרידמן (56) כיהנה כ-15 שנים כמנכ"לית התיאטרון הלאומי עד לקריסתו והכרזתו כארגון פושט רגל. באחרונה מתנהלת נגדה ונגד נושאי משרה נוספים תביעה אישית שהוגשה על ידי הנאמנים שמונו על ידי בית המשפט לנהל את פירוק הבימה. הטענות החמורות כוללות התנהלות פיננסית בעייתית במיוחד, שהשאירה הרבה נושים, בהם שחקנים וספקים, ללא חסכונות ועתיד כלכלי ברור, רשלנות ומחדלים אישיים. בתקופתה כמנכ"לית, נאמר בכתב התביעה, "התיאטרון לא הפריש את כספי הפנסיה לעובדיו, בניגוד מוחלט לחוק".
3 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
(צילום: יובל חן)
כאמור, מאז נודע על מינויה המסתמן הבעייתי של פרידמן, הרוחות סביבו סוערות. שחקנים, במאים ומחזאים התבטאו נגדו, והבטיחו לא לעבוד עם המדיטק אם המינוי אכן יהפוך לקבוע. גם ארגוני הבמאים והשחקנים הבטיחו לפעול כדי לסכל אותו בהקדם. "אנחנו מדינת עולם שלישי", אומר המחזאי והסטנדאפיסט רמי ורד, שהמחזה שלו "קח את אבא שלך" זכה להצלחה גדולה בשנות כהונתה האחרונות של פרידמן, "המדיטק הוא פנינה תרבותית מפוארת. לא רק שאודליה לא מבינה כלום בתיאטרון, נותנים פרס למי שגרמה לתיאטרון נזק והובילה אותו לחובות של יותר מ-100 מיליון שקלים... זה מינוי כל כך מופרך שקשה לי להעלות אותו על דעתי".
נועם סמל, המנכ"ל הפורש של התיאטרון הלאומי שנקרא על ידי ראש עיריית תל אביב ונאמני התיאטרון כדי להציל אותו מסגירה ועמד במשימה, משתדל לשמור על מתינות בכל מה שקשור למינוי. "אני לא מאשים את אודליה", הוא אומר, "אני רק יודע שהבימה היה על סף סגירה, והחובות של התיאטרון עמדו על יותר מ-100 מיליון שקלים. ליעקב כהן התיאטרון היה חייב יותר קרוב ל-500 אלף שקלים. ניצלתי את הניסיון שלי, והקדשתי יום ולילה כדי להציל את התיאטרון.
"אחד הדברים הכי קשים היה חרם של אמנים שלא רצו לעבוד עם הבימה. לקחתי את הספינה הרעועה ויחד עם הנאמנים של בית המשפט, ראש העיר רון חולדאי וחילי טרופר, התחלנו להניע את הספינה ממעמקים. הצלחתי לשכנע את חולדאי לקחת את הבימה תחת חסות העירייה, אחרת התיאטרון היה נסגר. התנאי שלו היה שהתיאטרון יהיה תאגיד עירוני. עשינו הסכמים קיבוציים לעובדים ולשחקנים וקיבלנו התחייבות מההמשלה שהבימה יישאר תיאטרון לאומי.
סמל הוסיף והתייחס למינויה החדש המסתמן של פרידמן: "אני לא מכיר את שי קינן, ראש העיר חולון", אמר, "אני רק יודע שלהיות בראש המדיטק זה להיות שר התרבות של חולון, שכן המדיטק כולל גם מוזיאונים וספריות, ואני לא חושב שאודליה מתאימה לתפקיד הזה, אלא לתפקיד אחר ראוי. שייקספיר אמר שאנחנו - בעולם התרבות - מציבים מראה מול החברה, ואנחנו צריכים להיות נקיים מכל רבב".
3 צפייה בגלריה
הספרייה העיקונית במדיטק חולון
הספרייה העיקונית במדיטק חולון
הספרייה העירונית במדיטק חולון
(צילום: שאול גולן)
ארגון שחקני ישראל, שח"ם, פנה היום במכתב לממונה על התאגידים העירוניים במשרד הפנים בקריאה לבטל את המינוי "המופקר", כדבריו, לתפקיד. "הארגון פנה במכתב התראה לדירקטוריון המדיטק שמתאר את רשלנותה ואת הפגיעה האדירה שחוו שחקנים ושחקניות מהתנהלותה השערורייתית של פרידמן ודרש לבטל את המינוי", אומר אבי בן הלל, מנכ"ל שח"ם.
"לא ייתכן שדווקא לתפקיד כל כך חשוב ומשפיע בתרבות הישראלית ובעיר חולון מחליט ראש העיר, שי קינן, למנות את מי שהוכח מעבר לכל ספק כי אין ביכולתה ובכישוריה למלא את התפקיד. אתמול בבוקר כבר הופיעה במשרדי המדיטק ונכנסה למשרד המנכ"ל מבלי שהעובדים ידעו דבר על מינויה, כאילו לא השאירה אדמה חרוכה בעולם התרבות.
"שח"ם, שבין חבריו וחברותיו נמנים שחקנים שנפגעו בצורה אנושה מהתנהלותה הרשלנית של פרידמן, וכמי שמייצג את ציבור השחקנים והשחקניות שעובדים בתיאטרון המדיטק, מתנגד נחרצות למינוי המופקר והבלתי סביר בעליל, ויעשה שימוש בכל האמצעים שעומדים לרשותו על מנת לסלק את החרפה שבמינויה".
נינה אופנהיים, מנכ"לית בת"י, איגוד הבמאים והבמאיות, אומרת: "אנחנו וכל היוצרים של עולם התיאטרון מתכוונים לצאת למאבק משפטי וציבורי. אנחנו גם מתכוונים לדרוש תשובות מראש העיר חולון כיצד מינוי פסול ומושחת כזה, יוצא תחת ידו. אם היא תהיה שם, אנחנו לא נהיה שם ולא נשתף איתה פעולה".
פרידמן, כמו גם עיריית חולון וראש העיר, כאמור, לא ענו לבקשות ynet להגיב לדברים.