בצל המלחמה, ולראשונה אי פעם, סדרות טלוויזיה ישראליות לא ישתתפו בפסטיבל הטלוויזיה סירייס מאניה שנערך בצרפת. בהפקת הפסטיבל טענו כי לא נשלחו מספיק מועמדויות מישראל בגלל המלחמה, ואילו גופי השידור כופרים בטענה. חלקם מציינים בשיחות עם ynet: "לא רק שלא הגשנו פחות - הגשנו יותר סדרות מבשנה שעברה".
2 צפייה בגלריה
רותם סלע וגל מלכה, פסטיבל סירייס מאניה
רותם סלע וגל מלכה, פסטיבל סירייס מאניה
רותם סלע וגל מלכה, זוכות פרס הפנרומה בפסטיבל סירייס מאניה 2023
(צילום: Gettyimages / Sylvain Lefevre)
פסטיבל סירייס מאניה, שהאיר פנים לסדרות ישראליות בעבר, הודיע אתמול (ד') בהודעה חריגה על היעדרן של סדרות ישראליות השנה. המנכ"לית לורנס הרשברג והנשיאה אן בוברו אמרו בהצהרה שפורסמה באתר "וראייטי" כי "השנה הזו כללה מספר משברים בינלאומיים, ועל כן ענף הטלוויזיה - וכתוצאה מכך, גם הפסטיבל - הושפעו. מלחמת רוסיה-אוקראינה הנוכחית ומלחמת ישראל-חמאס הפחיתו באופן דרסטי את מספר המועמדויות שהוגשו מאזורים אלו. בישראל הושבתו פרויקטים רבים, דבר שלא מאפשר לסירייס מאניה לכלול הפקה ישראלית השנה, לראשונה אי פעם".
גורמים בגופי השידור הישראליים קיבלו את ההצהרה בתדהמה. "הם לא אומרים אמת. הוגשו מגוף השידור שלנו לא פחות סדרות מאשר בשנה שעברה", מסר גורם ישראלי בכיר. גורם אחר אישר את הטענה בנוגע לגוף השידור שלו: "הטענה של הפסטיבל לא נכונה גם לגבינו. אנחנו הגשנו סדרות גם בצל המלחמה - והמספר לא מופחת מהשנה שעברה".
עוד לפחות שני גופי שידור ישראליים יצאו נגד הטענה: "הם מפחדים מדעת הקהל בעולם הערבי ולכן הדירו השנה את הסדרות הישראליות. לא הוגשו פחות מועמדויות גם מטעם גוף השידור שלנו", מסר ל-ynet גורם נוסף.
יש לציין כי בהודעת הפסטיבל התייחסו גם למלחמת רוסיה-אוקראינה, וגם סדרות מהאזור הזה לא ישתתפו. בעבר ישראל נחשבה למשתתפת בולטת בפסטיבל, כששחקנים וסדרות אף זכו בפרסים. כך, לדוגמה, רותם סלע וגל מלכה זכו בשנה שעברה בפרס הפנורמה על משחקן ב"גוף שלישי", ו"שמים אדומים" הגיעה למעמד אחת מעשר הסדרות הטובות ביותר בפסטיבל.
2 צפייה בגלריה
מתוך "שמיים אדומים"
מתוך "שמיים אדומים"
מתוך "שמיים אדומים"
(צילום: אייל צרפתי, באדיבות רשת)
לפני שנתיים זכה יהודה לוי בפרס השחקן על משחקו בסדרה "ריקוד האש", והסדרה "בלאדי מורי" זכתה בפרס הקומדיה. ב-2019 זכתה הסדרה הישראלית "רק להיום", שיצר הבמאי ניר ברגמן, בפרס חבר השופטים בפסטיבל הצרפתי. שנה לפני כן זכתה בפסטיבל הסדרה "על הספקטרום" בפרס הסדרה הטובה ביותר, וגם הסדרה הישראלית "כבודו" זכתה בפרס מטעם חבר השופטים בטקס הפרסים הבינלאומי ב-2017.