פחות משלושה חודשים נותרו לבחירות ובינתיים משרד התקשורת יוזם הצעת חוק ובה מספר שינויים מהותיים הנוגעים לספקיות התוכן הישראליות והבינלאומיות.
2 צפייה בגלריה
נטפליקס ודיסני+
נטפליקס ודיסני+
יחויבו להשקיע ביצירה ישראלית. נטפליקס ודיסני+
(צילום: shutterstock)
בטיוטה, שפורסמה היום (ג') נכתבו עיקרי התוכנית, כשהסעיף המרכזי מתייחס לספקיות התוכן הבינלאומיות, דוגמת נטפליקס ודיסני+, שיחויבו להשקיע חלק מהכנסותיהן ביצירה ישראלית. למעשה, בין 4 ל-6.5 אחוזים מההכנסות של ספק התוכן יוקדשו ליצירה ישראלית.
במקביל, בשונה מהמצב הנהוג כיום בו ספקיות תכנים ישראליות כמו פרטנר tv וסלקום tv' המשדרות על גבי רשת האינטרנט לא מחויבות בהשקעה בהפקות מקור ישראליות, הרפורמה תחייב כל ספק תכנים ישראלי עם הכנסות של 300 מיליון שקל לפחות, להשקיע גם כן ביצירה ישראלית. ממשרד התקשורת נמסר: "הרגולציה תחול על כלל השחקנים המקומיים ותבטיח כי בפני הצופה הישראלי יעמוד היצע גדול ומגוון של תכנים איכותיים הנותנים ביטוי לשפה ולתרבות הישראלית על כל גווניה".
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
ניסיון לבצע רפורמה בתקשורת. יועז הנדל
(צילום: קובי קואנקס )
בנוסף, מתוכננת רגולציה בתחום שידורי הספורט, כשבין היתר תכנים בעלי ביקוש משמעותי בקרב הציבור או חשיבות תרבותית לאומית ישודרו למנויים ללא תשלום נוסף. כמו כן, תבוטל הבלעדיות על שידורי ספורט, כך שכל ספק תוכן יחויב להציע את כלל תכניו לשאר הספקים "במחירים הגונים ובלתי מפלים", לשון ההודעה.
הסעיף המרכזי השלישי נוגע לשידורי החדשות, ובו מפורט כי כל ספק תכנים יוכל לשדר חדשות בתנאי שעומד בתנאי סף, כשיצירת החדשות תיעשה על ידי תאגיד נפרד מהגוף המשדר.
עוד בתוכנית מבקש שר התקשורת שתכני תאגיד השידור כאן יוצעו לכולם ללא עלות. המשמעות היא שלא יתבקש תשלום על צפייה בתכנים אלו ב-VOD וכדומה.
"אנחנו מתקדמים שלב נוסף באסדרת שוק השידורים והתאמתו לעידן הנוכחי", אמר שר התקשורת יועז הנדל. "הרפורמה תחייב גופי שידור בינלאומיים וישראליים, בעלי מאות אלפי מנויים בשוק הישראלי, להשקיע ביצירה ישראלית".
על אף התוכנית השאפתנית של הנדל, מדובר בתהליך ארוך מאוד עד שהיא תצא לפועל, אם בכלל; כדי שהתוכנית תיכנס לתוקף נדרש הליך חקיקה שלוקח זמן כשלעצמו, בטח כשמדובר בתקופת בחירות.