מחאת הקולנוענים: נדב לפיד, חגי לוי, ערן קולירין, גיא נתיב, מאור זגורי, ארי פולמן, שירה גפן, יוסף סידר, הגר בן אשר, שמוליק מעוז, מיכל ויניק ורבים אחרים מבין הקולנוענים הבולטים בישראל הוציאו לאור הערב (ה') עצומה ובה הם יוצאים כנגד סעיף הנאמנות, שעליו מתחייבים היוצרים לחתום בהסכמי התמיכה עם קרן רבינוביץ לקולנוע - ואף קוראים להחרימה.
3 צפייה בגלריה
ארי פולמן, שירה גפן ונדב לפיד
ארי פולמן, שירה גפן ונדב לפיד
ארי פולמן, שירה גפן ונדב לפיד
(צילום: זהר שחר, דנה קופל ורפי דלויה)
"אנו מבקשים מכל אחיותינו ואחינו יוצרות ויוצרי הקולנוע והטלוויזיה, מכל גווני החברה ומכל המגזרים - להימנע מההגשה הקרובה לקרן רבינוביץ", נכתב בגילוי הדעת של היוצרים החתומים על העצומה, 57 בסך הכל.
"בשבוע הבא חל מועד הגשה לקרן רבינוביץ. כידוע, קרן רבינוביץ היא הקרן הראשונה והיחידה בישראל שהתנדבה מרצונה להכניס לחוזיה הצהרת נאמנות, ודורשת מכל המתקשר איתה להצהיר ולהתחייב בפומבי שהוא אזרח צייתן, כתנאי לקבלת תמיכה. רבים מאיתנו, כולל חלק מהחתומים על המכתב הזה, קיבלו תמיכה מקרן רבינוביץ בשנים האחרונות, ואף חתמו על סעיף הנאמנות הנ"ל. אין אנו באים להכפיש את שמם, או להטיל בהם דופי. עולם הקולנוע הוא קטן, אמצעי המימון בו דלים ויש אנשים שנאלצו להסכין עם התקדים המסוכן הזה", נכתב בגילוי הדעת.
היוצרים בחרו בצעד זה של התנגדות בין השאר כצעד מקדים לכוונות של שר התרבות מיקי זוהר לחייב את קרנות הקולנוע האחרות בהוספת הצהרת נאמנות, כחלק מתנאי קבלת התמיכה בהפקות חדשות.
3 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
מיקי זוהר
(צילום: עוז מועלם)
ב-2017 קרן רבינוביץ נעתרה לדרישת שרת התרבות דאז "להימנע מפגיעה בסמלי המדינה" והוסיפה להסכמיה סעיפים המתבססים על "חוק הנכבה". לפי חוק זה, גוף אשר מקבל תקציבים מהמדינה עשוי להיות נתון לסנקציות כלכליות במקרה שהוא מוציא הוצאה כספית שבמהותה יש שלילה של קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; הסתה לגזענות, אלימות או טרור, ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל ועוד.
בקיץ האחרון מספר קולנוענים ישראלים ביקשו מפסטיבל לוקרנו לשלוף מהתוכנית את הסרט הישראלי "השכן שלי אדולף" של לאון פרודובסקי בגלל תמיכת קרן רבינוביץ. "הסרט מומן בחלקו על ידי קרן רבינוביץ, אשר נלווים למימונו תנאים גזעניים ופוליטיים מפורשים", נכתב במכתב שנשלח לראשי הפסטיבל, עליו בין היתר היו חתומים הבמאים גיא דוידי ואייל סיון. "הקרן מחייבת חוזית יוצרי קולנוע להתחייב 'שאין ולא יהיה בסרט כל מצג, אמירה או מסר הקוראים להכחשת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית [או] לציון יום העצמאות או יום קום המדינה כיום אבל'".
"אנחנו במציאות חדשה - יש משטר חדש שנחוש, וגם מסוגל הפעם, לקדם פגיעה מהותית בתחומים קריטיים של זכויות אדם, משפט צדק, חופש דיבור ויצירה ותרבות ישראלית", כך ממשיך גילוי הדעת החדש של הקולנוענים, "שר התרבות החדש אף הצהיר, שילך בעקבות יוזמת קרן רבינוביץ וידרוש מיוצרים גם להצהיר שלא יפגעו ב'שמה הטוב' של המדינה. אם לא נאמר עכשיו ובפשטות 'לא', נחמיץ את המועד האחרון לשינוי.
"אנחנו לא מוכנים שיחתימו אותנו על התחייבות שלא לעבור על חוקי המדינה ביצירותינו. לא מפני שאנחנו מבקשים לעבור על החוק, אלא מפני שאנחנו לא מוכנים שפקידים יהפכו אנשים ל'חשודים מיידיים', רק מפני שאולי הם משתייכים למחנה פוליטי שונה משלהם. אנחנו מאמינים בזכויות אזרח ובחופש הביטוי, לכל המגזרים והדעות השונות בחברה. לפיכך, אנו מבקשים מכל אחיותינו ואחינו יוצרות ויוצרי הקולנוע והטלוויזיה, מכל גווני החברה ומכל המגזרים - להימנע מההגשה הקרובה לקרן רבינוביץ. אי-הגשה במועד הקרוב לקרן תשמש כתמרור אזהרה בפני מנהלי הקרן ופקידיה ותאפשר להם, כך אנחנו מקווים, להיכנס לדיאלוג מול היוצרים על מנת לבטל את הנספחים המבישים.
אם לא נעשה זאת כעת, לא ירחק היום בו הקולנוע הישראלי המצליח והפורה, זה שמגיע לקהלים רבים בארץ ובעולם, יהפוך מוקצה, יודר משיתופי פעולה עם מדינות אחרות, מפסטיבלים בינלאומיים, ומאירועי קולנוע מרכזיים. השקעות מבורכות של קרנות קולנוע בינלאומיות במשק הישראלי ייפסקו, ותעשייה פורחת ומשגשגת תאבד. החתומים על מכתב זה מבטיחים ומצהירים שיעמדו לצד כל יוצר צעיר, שימצא עצמו נפגע בדרך כלשהי מההימנעות ממהגשה הנוכחית, מבטיחים לפעול בסולידריות עם היוצרים האחרים ולסייע ככל האפשר בכל מקרה שבו יתגלעו חילוקי דעות בין יוצרים למפיקים בעניין הזה. אנחנו פונים בזאת גם לאיגודי היוצרים ובפרט לאיגוד המפיקים לעמוד לצידנו בפעולה זו ולצד דרישתנו הצודקת לקבל יחס מן הממסד של בני אדם שווי-זכויות ולא של עבריינים מועדים. הזמן לפעולה הוא עכשיו", כך מסתיים כתב העצומה.
"לקרן רבינוביץ יש חלק חשוב בחיי", מסר ל-ynet הבמאי נדב לפיד, אחד מיוזמי העצומה, שאחראי ל"הגננת" ו"הברך" וזכה בפרס דב הזהב בברלין על "מלים נרדפות". "הקרן תמכה בשלושה מארבעת הסרטים שלי, כולל ב'מילים נרדפות' שנעשה כבר תחת הצהרת הנאמנות שלא הייתי מודע לה אז. לקרן רבינוביץ יש זכויות גדולות בקולנוע הישראלי והיא מימנה כמה מהסרטים הטובים והנועזים ביותר שלו. אבל קרן רבינוביץ שכחה את יעודה.
3 צפייה בגלריה
נדב לפיד זוכה ב'דוב הזהב' בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין
נדב לפיד זוכה ב'דוב הזהב' בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין
נדב לפיד זוכה ב'דוב הזהב' בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין
(צילום: GettyImages)
"היא שכחה שקרן קולנוע צריכה לממן אמנות ולא לייצר הצהרות נאמנות. היא שכחה שקרן קולנוע צריכה לשרת אמנים ולא פוליטיקאים שחופש אומנותי שנוא עליהם. שקרן קולנוע צריכה לפעול מתוך תשוקת יצירה ולא תאוות כח. בימים כאלה החנופה של קרן רבינוביץ לשררה והבוז שלהם לחירות הופכת אותם למרבה הצער מתומכי הקולנוענים הישראלים ליריבים שחובה למחות נגדם, ולהזכיר להם על מה ולשם מה הם קיימים".
קרן ריבנוביץ הגיבה לפרסומים וקבעה כי מתוקף היותה גוף הנתמך על די המדינה היא כפופה לתיקון מספר 40 לחוק יסודות התקציב מ-2011 (מה שמכונה "חוקה הנכבה"), וכי הכנסת הסעיף להסכם לא הייתה מהלך פוליטי. "בעקבות הקולות המתייחסים להכללתם של סעיפי תיקון מס' 40 לחוק יסודות התקציב בהסכם ההשקעה של קרן רבינוביץ בהפקות סרטים, ברצוננו להבהיר עניין זה", נמסר בתגובתה הרשמית, "תיקון מס' 40 לחוק יסודות התקציב נחקק לפני 13 שנים, בשנת 2011. התיקון קובע סנקציות חריפות של מדינת ישראל כנגד גופים נתמכים על ידה שעוברים על אחד מסעיפים להלן: שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור; תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל; ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל; מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה.
"לפני שש שנים, בשנת 2017, במהלך עדכון שגרתי של הסכם ההשקעה של הקרן בהפקת סרטים, עלה עניין חוק זה, המחייב את כל הגופים הנתמכים על ידי המדינה, ובכלל זה את כל קרנות הקולנוע הישראליות. הסכם ההשקעה של הקרן מפרט מספר חוקים להם מחויבת הקרן, וכהגנה על הקרן מפני סנקציות ממלכתיות על הפרת החוק, מחייב גם את המפיקים שבסרטיהם משקיעה הקרן להוראות חוקים אלו.
"הכללת חוק בהסכם לא הייתה מהלך פוליטי, לקרן אין עמדה פוליטית ביחס לחוק או להוראותיו. החלטות הקרן מתקבלות על בסיס אמנותי, ותו לא. אך יחד עם זאת, יש לקרן מחויבות לקיים את חוקי מדינת ישראל, ומרגע שנחקק חוק זה הקרן מחויבת גם אליו, ולכן כללה התייחסות אליו בהסכמיה".
עוד הוסיפו בהצהרה כי "יש להדגיש: מאז הכללת ההתייחסות לחוק בהסכמי הקרן קיבלה הקרן אלפי בקשות לתמיכה, ומתוך אלפי בקשות אלו לא נפסל אף סרט על רקע סעיפי החוק. הקרן המשיכה, ותמשיך גם בעתיד, לבחון כל בקשת תמיכה באופן ענייני וללא משוא פנים, תוך שמירה על פתיחות לכל מגזר בחברה הישראלית. יתר על כן, חשוב להדגיש גם כי מאז שנכללו סעיפי חוק זה בהסכמי הקרן עברו מספר ממשלות שונות, בעלות עמדות פוליטיות וגישות פוליטיות שונות, ואף שר לא יזם את תיקון החוק או את ביטולו – ולמיטב ידיעתנו, אף אחד מהחתומים על המכתב לא יזם פעולה דומה לביטול החוק או לתיקונו.
"לאחרונה, ישנם יוצרים ישראלים, שמתוך עמדתם הפוליטית, או חלילה מתוך מניעים פסולים אחרים, הפכו את קרן רבינוביץ למטרה לתקיפה בהקשר להכללת התייחסות זו לתיקון מס' 40 לחוק יסודות התקציב בהסכמיה. חלק מיוצרים אלו הגיעו עד לכדי פניה לפסטיבלי קולנוע זרים בעולם, בדרישה שיחרימו סרטים של יוצרים ישראלים אחרים, יוצרים שכל חטאם שקיבלו תמיכה מהקרן - למרות שלסרטיהם לא היה כל קשר לנושאים שלדעת הפונים עומדים במחלוקת", את תגובת חתמו באמירה נרחצת: "אנו פוסלים מכל וכל גישה הרסנית ומזיקה זו, שעלולה להביא, בסופו של דבר, לנזקים עצומים לקולנוע הישראלי בכללותו, ולא רק לקרן או לסרטים שהופקו בתמיכתה. הקרן, כאמור, פועלת אך ורק משיקולים אמנותיים, תוך שמירה על חוקי המדינה. הסכם התמיכה של הקרן בהפקות משקף גישה זו".
פורסם לראשונה: 23:01, 26.01.23