מערכון הפתיחה ששודר בסוף השבוע האחרון בתוכנית הסאטירה האמריקנית המצליחה, "סאטרדיי נייט לייב", ביקר את השימוע בקונגרס בדבר האנטישמיות העולה האוניברסיטאות במדינה - ועורר את זעם הצופים.
הדיון שעליו התבסס המערכון, ושאף הוביל להתנצלותה של נשיאת הרווארד ולהתפטרותה של נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה (UPenn), כלל כזכור את נשיאות האוניברסיטאות המובילות בארצות הברית - הרווארד, UPenn ו-MIT. אלו עלו על המוקד במהלך שימוע בבית הנבחרים האמריקני בנושא התגובה שלהם כלפי העלייה בפשעי השנאה והאנטישמיות בקמפוסים מאז תחילת המלחמה בעזה. במשך כחמש שעות התבקשו נשיאות האוניברסיטאות לספק תשובות לשאלות המחוקקים על הפעולות שהם נוקטים נגד תלמידים שמעורבים במעשי אנטישמיות, כיצד נהלי הגיוס של המוסדות מבטיחים שהסגל ייצג נקודות מבט מגוונות וכיצד הם מבטיחים בטיחות בקמפוס. הסערה הגדולה התעוררה כשחברת הקונגרס, אליס סטפניק, שאלה: "האם קריאות לרצח עם של יהודים הם בריונות והטרדה?", והתשובה שקיבלה היא שזה "תלוי בהקשר".
המערכון עורר הדים רבים, כשרבים טוענים שהתוכנית בחרה לסמן את חברת הקונגרס כמושא ללעג, ואת נציגי ליגת הקיסוס כרגועים יותר. "אנטישמיות: כן או לא?", צרחה דמותה של סטפניק במערכון בתוכנית של NBC, והמשיכה: "האם קריאה לרצח עם של יהודים נוגדת את קוד ההתנהגות של הרווארד? אם לא תענו 'כן', תגרמו לי להיראות טוב, וזה ממש ממש קשה לעשות", הוסיפה כשהחיקוי של נשיאת MIT ענתה: "האם אוכל להגיש תשובה בכתב במועד מאוחר יותר?".
2 צפייה בגלריה
מתוך מערכון הפתיחה של "סאטרדיי נייט לייב"
מתוך מערכון הפתיחה של "סאטרדיי נייט לייב"
מתוך מערכון הפתיחה של "סאטרדיי נייט לייב"
(צילום מסך)
בהמשך אמרה גם סטפניק במערכון: "לדברי שטנה אין מקום בקמפוסים בקולג'. דברי שטנה שייכים לקונגרס, לטוויטר של אילון מאסק, לארוחות ערב פרטיות עם התורמים שלי, ולנאומים פומביים של 'בעלי בעבודה' - דונלד טראמפ".
לאחר שידור המערכון, אישיות התקשורת השמרנית מייגן מקיין כתבה: "יש עלייה של 400% בפשעי שנאה אנטישמיים מאז 7 באוקטובר ו-SNL חושב שזה מצחיק... זה מגעיל". "זה באמת מזעזע", הוסיפה הפרופסור ללימודי ישראל שרה יעל הירשהורן, "NBC, האם לדעתכם אנטישמיות יכולה להיות פאנץ' של בדיחה על החברה האמריקנית? זה צריך להיחקר על ידי רשות התקשורת הפדרלית".
גם עורך ה-Jewish Chronicle, ג'ייק ווליס סימונס, אמר: "אני לא מאמין ש-SNL החליטה ללעוג לאלו שדורשים לנקוט פעולה נוקשה יותר נגד שנאת יהודים בקמפוס, במקום לאלה המתרצים קריאות לרצח עם".
במקביל, נודע אמש (ב'), כי כוכבת SNL לשעבר, ססילי סטרונג, הייתה אמורה לשוב לתוכנית לראשונה מאז עזיבתה בדצמבר 2022 ולגלם בה את הנציגה סטפניק, אולם הרגישה "לא בנוח עם המערכון" - כך אמר מקור ל"ניו יורק פוסט".
2 צפייה בגלריה
ססילי סטרונג
ססילי סטרונג
ססילי סטרונג
(צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
סטרונג, שהופיעה כאורחת בפרק, שינתה את דעתה "ברגע האחרון" בנוגע לתפקיד, ולכן החליפה אותה השחקנית קלואי טרוסט. מערכון הפתיחה של התוכנית הוא האחרון שנכתב - ובשבת האחרונה הוא אף נעשה במהירות יתרה, לפי המקורות. כמו כן, בשידור החי אף היה בלבול בשמות על הלוחיות במערכון בשל הדחיפות, וזאת תוקן במערכון שעלה לרשתות.