ב-15 באוקטובר הקרוב ייפתח פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, שיימשך עד ה-26 לחודש. מדובר במהדורה ה-40 של הפסטיבל האהוב, שמגיע הפעם אחרי שנה קשה במיוחד - פסטיבל חיפה ה-39 אמור היה להינעל ב-7 באוקטובר.
היום (ג') פורסמה רשימת הסרטים שיתחרו השנה במסגרת תחרות הקולנוע הישראלי של הפסטיבל - ועם הרשימה, מגיעה גם בשורה: לראשונה, תוסר ההפרדה בין קולנוע עלילתי ותיעודי. בכך מצטרף פסטיבל הסרטים חיפה לשלל פסטיבלים בינלאומיים שכבר עשו זאת, בהם הפסטיבלים בקאן, ברלין, לוקרנו ועוד.
במסגרת התחרות השנה יתחרו ביניהם 13 סרטים ישראליים - שבעה עלילתיים ושישה תיעודיים - כשאחד המצופים שבהם הוא "הנכס" - סרטן של האחיות דנה ורותו מודן (שתיהן כתבו, דנה גם ביימה), שעוסק בסבתא ונכדתה שנוסעות יחד לפולין כדי להשיב אליהן נכס משפחתי. אחרי מספר סיבוכים, מתאהבת הנכדה במדריך תיירים - בעוד שהמשימה האמיתית של סבתה נחשפת: למצוא את אהוב נעוריה שממנו הופרדה 70 שנה לפני כן. בסרט, דובר העברית, הפולנית והאנגלית, מככבים רבקה מיכאלי, אנדג'ה סאווארין, שרון סטרימבן ופיוטר פאצ'ק.
הסרט התיעודי "הבורג שחסר לי", מאת ניצן טל, מלווה את רפאל - שוהה לשעבר במכון פסיכיאטרי, עם מספר ניסיונות התאבדות בעברו - בטיול מסביב לעולם. אלא שרפאל לא מטייל לבד: הוא חמוש בבורג באורך 3.5 מטר, הבורג שהיה חסר לו, לדבריו, ומגיע איתו בין היתר לניו יורק, להודו ולמחנה הריכוז דכאו. ובינתיים, בנו הצעיר שנותר בארץ מתגעגע לאביו. האם ימשיך רפאל לטייל עם הבורג הגדול שלו, או שמא ישוב להיות אב לבנו?
"המשפט האחרון של קפקא", מאת הבמאי אלירן פלד ("המנצחים"), הוא דוקו מעניין אחר שיתחרה בחיפה השנה. הסרט מתחקה אחר סיפור חייו של פרנץ קפקא, דרך מעשה "הבגידה" של חברו הטוב מקס ברוד שסירב לשרוף את כתביו למרות שקפקא הורה לו לעשות כך (ובכך העניקם לעולם), ועד כתבי היד שנותרו בביתה של מזכירתו האגדית של ברוד ברחוב שפינוזה שבתל אביב.
"נדל"ן", סרט הבכורה של ענת מלץ, מתאים מאין כמותו לפסטיבל חיפה מאחר שהוא מתרחש כולו בעיר, במהלך יום אחד כאוטי בחייהם של זוג תל אביבי, תמרה ואדם. השניים הצפינו כדי לחפש בעיר דירה מחמת המחירים המאמירים בתל אביב, והעובדה שתמרה בהיריון. אלא שאדם, סטלן פרוע עם נטייה להרס עצמי, הופך את המשימה לתובענית במיוחד - ותמרה מוצאת את עצמה הולכת ומתקרבת לנקודת השבירה שלה. משתתפים: ויקטוריה רוסובסקי, לב לייב לוין, שרה וינו אלעד, עלא דקה ועוד.
"מכתב בלי כתובת", תיעודי נוסף שיגיע השנה לפסטיבל, עוסק בפסיכולוג שבמשך שנים ניצל רגשית ומינית מטופלות שלו - פרשה שנחשפת באמצעות חמישה מכתבים אנונימיים. "ימים טובים", גם הוא תיעודי באורך מלא, מגיע מאת היוצר אלון גור אריה ועוסק בחייו ויצירתו של זאב רווח האגדי. בעבר ביים גור אריה את הסרט התיעודי "אנחנו לא ניפרד לעולם" שעסק באייקון דומה, יהודה בארקן.
"חליסה", מהצד העלילתי של המפה, בוים בידי סופי ארטוס ("עמק") ועוסק באחות שעובדת בטיפת חלב בשכונת חליסה החיפאית. כבר שנים שהיא מנסה להיכנס להיריון, אך ללא הועיל. כשאם צעירה במצוקה ובתה התינוקת מגיעות לטיפולה, הדבר מהווה עבור האחות, אנה, הזדמנות לתיקון. בקאסט תמצאו את נועה קולר, דנה ברקוביץ' ואנטולי בליי.
"חיים ללא כיסוי" העלילתי הוא סרטו החדש של תום שובל ("הנוער", "הסירו דאגה מלבכם"). הסרט עוקב אחר אישה מסתורית ופראית, בגילומה של דאנה איבגי, שמחפשת אחר האפוטרופוס שלה שנעלם. "הפלה חופשית" התיעודי, בבימויה של אפרת שלום דנון, פותח את נושא ההפלות בישראל - ומתמקד בשליטתה של הפטריארכיה על הנושא.
"בנות כמונו" הוא עלילתי נוסף, בבימויה של לי גילת ופרי עטה של התסריטאית והשחקנית בת-אל מוסרי. מוסרי גם משחקת בסרט, שמספר את סיפורה של נערה הגרה באחת השכונות הקשוחות של בת ים - ומתאהבת במורה-החיילת שלה, במה שהופך להתאהבות הדדית.
"אאוטסיידר, פרויד" התיעודי מספר את סיפור חייו ועבודתו של זיגמונד פרויד בארבע מערכות - דרך אנימציה, מכתבים אישיים של הפסיכואנליטיקאי הגדול, וחומרי ארכיון נדירים. "יום באמסטרדם" העלילתי, בבימויה של רוני קידר, מלווה צמד נערות: האחת בריטית שברחה מהלוויית אימה, והשנייה ישראלית שברחה מהחתונה שלה. שתיהן נפגשות בעיר ההולנדית שהעניקה לסרט את שמו, ויוצאות יחד למסע ייחודי.
ולבסוף, יתחרה בפסטיבל "על כלבים ואנשים" - סרטו של דני רוזנברג שכבר הוצג בהצלחה בפסטיבל ונציה שננעל בסוף השבוע, וצולם בניר עוז והעוטף בימים שאחרי 7 באוקטובר.
בנוסף, תתקיים במהלך הפסטיבל תחרות הקולנוע הישראלי הקצר, ויתקיימו מספר הקרנות מיוחדות - בהן הקרנה של "הכלה הסורית", סרטו של ערן ריקליס שזכה לרסטורציה לרגל 20 שנים לצאתו, ו"צומת וולקן", גם הוא של ריקליס, שזכה לרסטורציה לרגל 25 שנים לצאתו. ב-1999, קטף הסרט את פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל.