השחקנית שאנן דוהרטי, שהתפרסמה כברנדה וולש מהסדרה המיתולוגית "בוורלי הילס 90210", הלכה לעולמה אתמול לאחר מאבק במחלת הסרטן והיא בת 53, כך אישר היום (א') מגזין "פיפל".
4 צפייה בגלריה
שאנן דוהרטי
שאנן דוהרטי
שאנן דוהרטי
(צילום: AP)
"בלב כבד אני מודיעה על פטירתה של השחקנית שאנן דוהרטי", מסרה אשת יחסי הציבור שלה, לזלי סלואן, בהצהרה לתקשורת. "ביום שבת, 13 ביולי, היא הפסידה במאבקה למחלת הסרטן לאחר שנים רבות של מאבק. היא הייתה בת מסורה, אחות, דודה וחברה, והייתה מוקפת באהוביה כמו גם הכלב שלה, בואי. המשפחה מבקשת את פרטיותם בזמן הזה כדי שיוכלו להתאבל".
"מופתע ועצוב לשמוע על לכתה של חברתי שאנן", ספד לה ג'ייסון פריסטלי, שכיכב לצידה כ"בברלי הילס 90210" וגילם את תאומה ברנדון. "היא הייתה כוח טבע ואני אתגעגע אליה. שולח אהבה ואור למשפחתה שמתמודדת עם החושך הזה".
אליסה מילאנו, שגילמה את אחת מאחיותיה של דוהרטי בסדרה "מכושפות", מסרה למגזין "אנטרטיימנט וויקלי": "זה לא סוד שלשאנן ולי הייתה מערכת יחסים מסובכת, אבל בבסיסה כיבדתי אותה מאוד ורחשתי לה כבוד", אמרה השחקנית. "היא הייתה שחקנית מוכשרת, אהובה על רבים, והעולם חסר בלעדיה. תנחומיי לכל מי שאהב אותה".
דוהרטי נולדה ב-1971 בממפיס, ונכנסה לעולם המשחק בגיל צעיר. במהלך שנות התבגרותה השתתפה השחקנית בפרקים מזדמנים בסדרות, קומדיות מצבים וסרטים, בהם "מלכות הכיתה" (Heathers) לצד וינונה ריידר וכריסטיאן סלייטר, אך בעיקר תהילתה זכתה ב-1990, עם ליהוקה לסדרת הנעורים של אהרון ספלינג, "בוורלי הילס 90210".
בסדרה גילמה דוהרטי את ברנדה וולש, נערה מבית בורגני במינסוטה שעברה לשכונת היוקרה בוורלי הילס יחד עם אחיה התאום, ברנדון, והוריהם - תפקיד שהפך אותה למפורסמת ברחבי העולם. דוהרטי עזבה את "בוורלי הילס" ב-1994 לאחר ארבע עונות, כשמסביב צצו שמועות אודות בעיות התנהגות שלה על הסט, איחורים קבועים לצילומים ויחסים עכורים עם הפקת הסדרה וחברי הקאסט, בראשם ג'ני גארת' (שגילמה את קלי). ההסבר התסריטאי להיעלמותה של ברנדה היה כי דמותה עברה ללונדון לצורך לימודי משחק.
4 צפייה בגלריה
ג'ני גארת' שאנן דוהרטי בוורלי הילס 90210
ג'ני גארת' שאנן דוהרטי בוורלי הילס 90210
ג'ני גארת' ושאנן דוהרטי, מתוך "בוורלי הילס 90210"
(צילום מסך)
"אני לא יודעת למה, אבל כששמים שלוש נערות מתבגרות ביחד, דברים רעים הולכים לקרות", כתבה גארת' בספרה הביוגרפי. "לשאנן היו דעות לגבי הרבה דברים - התסריט, המלתחה, הכול. והיא לא פחדה לומר אותן, גם אם זה אומר שהיא תישמע כמו כלבה מוחלטת". עם זאת, גארת' טענה כי הדם הרע ביניהן נבע דווקא מחוסר בגרות של השתיים ולא מתוך יריבות אמיתית, וכי מאז הן מתחזקות קשר חברי אוהב. גם דוהרטי, מצדה, הודתה בספרה כי עשתה טעויות, אך האשימה אותן בלחצים הרבים שחוותה כבחורה צעירה בשיא תהילתה.
מאז שסיימה את תפקידה בסדרה, לקחה חלק דוהרטי בעיקר בסרטי טלוויזיה ותוכניות ריאליטי שונות, וכמו כן, הנחתה תוכנית מצלמה נסתרת ושיחקה בסרטים עצמאיים. הופעותיה הבולטות ביותר היו בסרט הקאלט "עכברי הקניון" (1995) של הבמאי קווין סמית, וכמובן בסדרה נוספת של ספלינג, "מכושפות" (1998), שם גילמה את פרו האליוול, אחת מבין שלוש אחיות המגלות שהן נצר לשושלת מכשפות.
ב-2001, בתום שלוש עונות, דוהרטי עזבה את הסדרה עם מותה הפתאומי של דמותה. גם העזיבה הזו, על פי השמועות, נבעה ממתח ששרר על הסט ומחוצה לו בינה לבין השחקנית אליסה מילאנו, שגילמה את אחותה.
4 צפייה בגלריה
שאנן דוהרטי
שאנן דוהרטי
שאנן דוהרטי
(צילום: Gettyimages)
"יש לי מוניטין רע. האם הרווחתי אותו? כן. אבל אחרי זמן מה אתה מנסה להשאיר אותו מאחוריך, כי אתה כבר אדם אחר", אמרה דוהרטי בריאיון ב-2010. "אתה מתפתח כאדם, וכל הדברים הרעים שעשית בחייך הביאו אותך למקום טוב יותר".
ב-2008 היא שבה לדמותה של ברנדה עבור שבעה פרקים של "90210", ריבוט מודרני של "בוורלי הילס", ועל פי ההערכות תוגמלה בסכום של בין 40 ל-50 אלף דולר עבור כל פרק. עוד השתתפה דוהרטי בעונה העשירית של "רוקדים עם כוכבים" (2010), אך הודחה בשבוע השני לשידורה.
את היותה חולה בסרטן השד חשפה השחקנית במרץ 2015, ובשל נוכחותם של גידולים מרובים, נאלצה לעבור חודשיים לאחר מכן כריתת שד. היא סיפרה כי היא קיבלה תמיכה מהצוות הרפואי שמטפל בה, ובעיקר מהרופא שביצע את הכריתה. "הוא לא רצה שאתעורר מהניתוח בלי שד, היה לו חשוב שלא אעבור את החוויה הזאת", סיפרה אז. "הוא שם התקן שיאפשר לנו לשים שתל או תותב בעתיד". עוד תיעדה דוהרטי את הרגע שבו גילחה את ראשה, כאשר החלה לעבור טיפולים כימותרפיים, ובאפריל 2017 הודיעה כי המחלה בהפוגה.
4 צפייה בגלריה
לוק פרי ושאנן דוהרטי מגלמים את דילן וברנדה מתוך בוורלי הילס
לוק פרי ושאנן דוהרטי מגלמים את דילן וברנדה מתוך בוורלי הילס
דוהרטי ולוק פרי, מתוך "בוורלי הילס"
(צילום: AFP)
בפברואר 2019, נודע כי לוק פרי, מי שגילם את בן זוגה דילן ב"בוורלי הילס 90210", לקה בשבץ מוחי ומת בפתאומיות. כחצי שנה לאחר מכן, עלתה "בוורלי הילס 90210" (BH90210) - קומדיה דרמטית מתוסרטת, בה כוכבי סדרת המקור גילמו גרסאות דמיוניות של עצמם, באיחוד שנערך 19 שנה לאחר שירדה מהאוויר. על השתתפותה בסדרה בצל מותו של פרי, סיפרה דוהרטי בריאיון ל"בוקר טוב אמריקה": "זה היה שוק מוחלט, והמעט שהייתי יכולה לעשות הוא להשתתף בתוכנית החדשה כדי להוקיר את זכרו. עדיין לא עשיתי מספיק".
בפברואר 2020 חשפה דוהרטי כי מזה שנה היא מתמודדת שוב עם הסרטן, שחזר בשנית - בשלב 4. בריאיון לתוכנית החדשות של רשת ABC, שיתפה: "עדיין לא עיכלתי את זה, זו גלולה מרה לבליעה. לפעמים אני שואלת את עצמי 'למה אני', ולפעמים אני אומרת: 'מצד שני, למה לא אני? למי זה כן מגיע?'. לאף אחד". על ההשתתפות בסדרה, במקביל להתמודדות עם מחלתה, סיפרה: "רציתי להראות לאחרים שאנשים עם סרטן שלב 4 עדיין יכולים לעבוד. החיים שלנו לא מסתיימים כשאנחנו מקבלים את האבחון. עדיין יש לנו חיים לחיות".
בחודש יוני 2023 גילתה דוהרטי כי הסרטן התפשט גם למוחה, וחלקה ברשתות החברתיות סרטון שבו ניתן לראות את המסכה הייעודית שהרכיבה דוהרטי בטרם נכנסה לטיפולי הקרנות. "הפחד שלי ברור", הוסיפה.
עד ימיה האחרונים דוהרטי המשיכה להקליט ולהגיש את הפודקאסט שלה Let's Be Clear, הפרק האחרון עלה חמישה ימים בלבד לפני מותה ובו היא אירחה את הולי מארי קומבס שכיכבה לצידה ב"מכושפות". השחקנית הותירה אחריה בעל, קורט איסווארינקו, לו היא נשואה מאז 2011.