"אגדת חורבן", סרטו של גידי דר על פי תסריט שכתב יחד עם שולי רנד, ייצא בגרסה אנגלית, כשבין השחקנים שלוהקו לפרויקט נמצאים הכוכבים ההוליוודיים אוסקר אייזק ("חולית", "מון נייט") ואוונג'לין לילי ("אנטמן והצרעה: קוואנטומניה").
3 צפייה בגלריה
מימין: אוסקר אייזיק ואוונג'לין לילי
מימין: אוסקר אייזיק ואוונג'לין לילי
אוסקר אייזק ואוונג'לין לילי
(צילום: gettyimages)
"אגדת חורבן", שזכה בארבעה פרסי אופיר, מגולל את סיפור המרד ברומאים ומלחמת האחים שהובילה לחורבן בית שני בשנת 66 לספירה, וגיבורו הוא בן בטיח הצעיר המצטרף למחתרת הקנאים בהנהגת שמעון בר-גיורא.
"מבחינה אישית ומקצועית אני מאוד מאוד שמח ומתרגש. זה אחד הדברים הכי טובים שיש", אמר הבמאי גידי דר ל-ynet. "זו ממש שורה של כוכבים - כמו אוסקר ואוונג'לין. כמו כל הישראלים, או רובם לפחות, אני מוטרד שהסרט שלי יגשים את עצמו.
"יש לי מועקה מאוד גדולה שמעבר לעמדותיי בוויכוח עצמו, יש דאגה שהשטיח יימשך פה מתחת למציאות שלנו. הפילוג והמהלכים שקורים פה הם בקנה מידה שמאוד מזכיר את הסרט יותר ויותר מיום ליום. מקווה שהוא לא יגשים את עצמו כנבואה עתידית ורק כנבואה של העבר".
איך נוצר הקשר עם אוסקר ואוונג'לין? "מבחינת אוסקר, פנינו לסוכנות שלו, הוא צפה בסרט ומאוד התלהב. ואז באיזשהו שלב החלטנו שאוסקר יצטרף לפרויקט גם כמפיק בפועל. הוא נכנס בהתלהבות מאוד גדולה לסרט ושיחק אדיר. ואוונג'לין, מי שחיבר אותי אליה זה אהרון קשלס, שהיא שיחקה אצלו וגם היא מאוד מעורבת בסרט. עושה הרבה פעולות הפקתיות ולכן נכנסה גם כמפיקה בפועל".
"כל מי שהראינו לו את הסרט התחבר לפרויקט", סיפר דר. "אבל יש עוד אלמנט פה, ככל שהסרט יותר רלוונטי לנו, הוא רלוונטי לכל הדמוקרטיות בעולם היום. כל הדמוקרטיות בעולם היום עומדות באיזה ערעור רציני והדמוקרטיה האמריקאית אולי במיוחד, הם נמצאים שם במצב לא פשוט בכלל. כמו שהרבה מהם הגדירו את זה 'אנחנו על סף מלחמת אזרחים בעצמנו'. וגם כל מי שצירפנו לפרויקט הרגיש את זה. אנחנו צריכים לפחד שזה לא יקרה באמריקה ועוד קודם שלא יקרה כאן".
3 צפייה בגלריה
"מוטרד שהסרט שלי יגשים את עצמו". הבמאי גידי דר לצד התסריטאי השותף שולי רנד
"מוטרד שהסרט שלי יגשים את עצמו". הבמאי גידי דר לצד התסריטאי השותף שולי רנד
"מוטרד שהסרט שלי יגשים את עצמו". הבמאי גידי דר לצד התסריטאי השותף שולי רנד
(צילום: ענת מוסברג)
על ידי שימוש בכ-1,500 איורים דוממים, פרי עיצובם של האמנים דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט, שמתעוררים לחיים בזכות תנועות המצלמה, כמו גם מלאכת דיבוב יוצאת דופן (שולי רנד, מוני מושונוב, יעל אבקסיס, זאב רווח, עמוס תמם ויגאל נאור הם רשימה חלקית בלבד) עריכה מופתית ועבודת סאונד משובחת, דר מבצע שיחזור תקופתי מרשים.
"זה סיפור שיש לו ערך היסטורי גדול, אבל הוא גם מאוד אינטימי", אמר אייזק שידבב את בן בטיח. "הוא על היחסים בין הדמות הראשית ובין אלוהים. לא יכולתי לתפוס את הרעיון שאני הולך לצפות רק באיורים דוממים. התחלתי לצפות ופתאום, תוך דקות, נשאבתי פנימה לתוך הסיפור האפי הזה. הרגשתי כאילו אני צופה ב'גלדיאטור'".
לילי אמונה על קולה של המלכה ברניקי, שמנסה להציל את בית המקדש בכל מחיר. "הסרט סוחף, הוא טראגי, ברוטאלי ועצוב, אבל כך זה קרה", היא אמרה. "'אגדת חורבן' הוא 'וינסנט' (סרט בבימויו של טים ברטון, ד"ר) פוגש את 'הפסיון של ישו'. זה סיפור היסטורי מזעזע שמסופר דרך איורי סטילס חיים ומדהימים. זה מרתק".
3 צפייה בגלריה
מתוך "אגדת חורבן"
מתוך "אגדת חורבן"
מתוך "אגדת חורבן"
(איור: דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט)
אליוט גולד בן ה-84, שמוכר לקהל הרחב בעיקר כג'ק גלר, אביהם של רוס ומוניקה ב"חברים", ידבב את רבי יוחנן בן זכאי: "זה כבוד גדול עבורי לגלם את המורה הדגול והאדם העניו הזה, שהציל את גורל היהודים".
בילי זיין ("טיטאניק"), שהעניק את קולו לשמעון בר-גיורא, הוסיף: "הסרט הזה הוא על חברה מקוטבת, שבה לכולם יש איזו זווית וביחד כל הדמויות רוקדות בדרך לגיהינום, אלא אם הן יצליחו להגיע להסכמה".
הגרסה המקורית בעברית של הסרט זמינה לצפייה בדיגיטל של כאן וב-VOD של הוט8.