הסופר סלמן רושדי התראיין בסוף השבוע שעבר לפודקאסט בגרמניה והתייחס למלחמה בין ישראל לחמאס ולמחאות שהיא מעוררת ברחבי העולם. בריאיון אמר רושדי כי הקמת מדינה פלסטינית "כרגע" משמעה יצירת "מדינת טליבאן".
תיעוד: פינוי הסופר סלמן רושדי במסוק לאחר שנדקר
(צילום: רויטרס)
בהתייחסו למפגינים בקמפוסים בארצות הברית שקוראים לשחרור פלסטין, אמר הסופר כי אומנם "טענתי שצריכה להיות מדינה פלסטינית במשך רוב חיי - מאז שנות ה-80 כנראה - אך כרגע, אם הייתה מדינה פלסטינית, היא הייתה מנוהלת על ידי חמאס, וזה יהפוך אותה למדינה דמוית טליבאן, מדינת בת של איראן.
"האם זה מה שהתנועות הפרוגרסיביות של השמאל המערבי רוצות ליצור? עוד טליבאן, עוד מדינת אייתוללות במזרח התיכון, ממש ליד ישראל?", תהה הסופר הבריטי-אמריקאי יליד הודו. "אני חושב שכל אדם צריך להרגיש מצוקה בגלל מה שקורה בעזה, בגלל כמות המתים החפים מפשע. אבל אני רוצה שחלק מהמחאות יזכירו את חמאס. כי שם זה התחיל, וחמאס הוא ארגון טרור. זה מאוד מוזר שפוליטיקה של סטודנטים צעירים פרוגרסיביים תומכת בסוג של קבוצת טרור פשיסטית".
1 צפייה בגלריה
סלמן רושדי
סלמן רושדי
"זה מה שהתנועות הפרוגרסיביות של השמאל המערבי רוצות ליצור? עוד טליבאן, עוד מדינה דמוית אייתוללות, במזרח התיכון, ממש ליד ישראל?". סלמן רושדי
(צילום: Andreas Kudacki, AP)
רושדי הוסיף כי באוניברסיטת ניו יורק, שבה הוא משמש כחבר סגל, הייתה לדבריו "מהפכת סטודנטים", ושיתף כי יש לו דעות מעורבות על ההפגנות: בעוד שלסטודנטים יש זכות להפגין, לדבריו, יש צורך גם להבטיח שתלמידים אחרים לא ירגישו לא בטוחים כתוצאה מכך. הוא הוסיף כי אומנם שיסוי שוטרים חמושים בסטודנטים אינו רעיון טוב, אך כך גם לכבוש מבנים בקמפוס ולפגוע בהם. "אני מרגיש שאין הרבה חשיבה לעומק כרגע. יש תגובה רגשית למוות בעזה, וזה לגמרי מוצדק, אבל כשהיא גולשת לאנטישמיות ולפעמים לתמיכה ממשית בחמאס - זה מאוד בעייתי".
על פי "הגרדיאן" רושדי השתתף בפודקאסט Orte und Worte ("מקומות ומילים") כדי לדון בספר הזיכרונות האחרון שלו, Knife, שבו הוא מספר על החלמתו לאחר שהותקף על הבמה בעת כנס בניו יורק ונדקר בצווארו ב-2022. הסופר עטור הפרסים, בהם פרס בוקר היוקרתי, מהווה מטרה לאיסלאם הקיצוני מאז 1988 בשל ספרו "פסוקי השטן", שבעקבותיו הוציא עליו האייתוללה רוחאללה חומייני, פתווה (דין רודף) הקוראת למותו של רושדי מכיוון שספרו נחשב חילול קודש.