סערת מינויה של אודליה פרידמן למנכ"לית המדיטק נמשכת: בית הדין לעבודה קבע היום (א') כי על המדיטק לפעול במיידי למינוי מנכ"ל קבע - זאת בעקבות עתירת ארגון השחקנים שח"ם נגד מינויה של אודליה פרידמן כמ"מ מנכ"ל של המוסד החולוני, לאחר שבתקופת כהונתה נכנס תיאטרון הבימה לחובות עתק. בפסק הדין הוחלט כי נוכח הסכמה בין הצדדים כי יש לקדם במהרה מינוי מנכ"ל קבע. התביעה והבקשה כנגד עיריית חולון נמחקו, אך בשלב זה בית הדין אינו מוחק את ההליך, אולם במידה ולא תהיה בקשה אופרטיבית עד ספטמבר הוא יימחק.
2 צפייה בגלריה
אודליה פרידמן
אודליה פרידמן
אודליה פרידמן
(צילום: עוז מועלם)
ההחלטה נגזרה מכך שבמהלך הדיון שהתקיים היום, מטעם המדיטק נאמר: "המשיבים פעלו פועלות ותמשכנה לפעול בהתאם להוראות הדין וחוזר מנכ"ל... יש כוונה מלאה לצאת בהקדם האפשרי להליך איתור מנכ"ל קבוע לחברה כאשר גם המשך כהונת ממלא מקום וגם היציאה להליך יבוצעו בהתאם להוראות הדין וחוזרי המנכ"ל. משכך וכפי שהשתקף מפרוטוקול הישיבה, הכוונה הינה לצאת להתחיל בתהליכי איתור באופן מיידי כאשר הליכים אלה כרוכים במספר הליכים מקדימים אשר עליהם להתבצע בטרם פרסום הליך האיתור ובהם מינוי חבריי ועדה, פניה מקדימה למשרד הפנים, קביעת עקרונות ההליך, קבלת אישור משרד הפנים לפרסום, מינוי נציג משרד הפנים בוועדה וכן הלאה".
על כן מטעם שח"ם וכן מטעם עיריית חולון יצאו מרוצים - שכן בית הדין לא קבע דבר מה על מינויה הספציפי של פרידמן, אך מאידך ביקש לזרז הליכים למינוי מנכ"ל קבע ולא מ"מ זמני. בעקבות כך, מעיריית חולון ומראש העיר שי קינן, נמסר: "בית המשפט קיבל את ההחלטה המתבקשת ודחה את הניסיונות לחבל במינויה של פרידמן. זאת לצד קידום הליך לבחירת מנכ"ל קבוע, כמתוכנן. יש רק להצטער על עצם הגשת העתירה חסרת הבסיס ולברך על החלטת בית המשפט לדחותה. עיריית חולון מבטיחה לציבור כי פעולותיה נעשו ונעשות תמיד על פי הדין ובשקיפות מלאה".
לעומת זאת מטעם שח"ם נמסר: "אנחנו מברכים על החלטת השופטת להורות למדיטק לצאת באופן מידי למכרז למינוי קבע למדיטק. הניסיון של ראש העיר שי קינן להציג כאילו השופטת הכשירה את המינוי רחוק מלהיות נכון. המאבק לא הושלם, אך זהו צעד נכון בכיוון".
עוד הם הוסיפו בתגובה להודעת עיריית חולון: "המינוי לא אושר. הוא גם לא נידון. ההחלטה הייתה שעיריית חולון חייבת לצאת למכרז באופן מיידי. בעירייה מציגים מה שנוח להם. בית המשפט לא אישר ומצד שני לא ביטל את המינוי. לראיה, השופטת לא מחקה את העתירה כפי שביקשה העירייה והשאירה אותה פתוה כדי לוודא שאכן יוצאים באופן מיידי למכרז למינוי מנכ"ל קבוע".
2 צפייה בגלריה
הספרייה העיקונית במדיטק חולון
הספרייה העיקונית במדיטק חולון
הספרייה העירונית במדיטק חולון
(צילום: שאול גולן)
פרידמן (56) כיהנה כ-15 שנים כמנכ"לית התיאטרון הלאומי עד לקריסתו והכרזתו כארגון פושט רגל, כשחובות התיאטרון בתקופתה הגיעו ליותר מ-100 מיליון שקלים. מאז התפרסם כי פרידמן צפויה להיכנס לתפקיד המפתח במדיטק, כשברקע גורמים בעירייה ובמוסד התרבות לא אישרו רשמית את המינוי על אף שדווח כי היא התחילה לפקוד את המקום ולעבוד בו, אנשי תרבות רבים הביעו את זעמם.
בתחילת יולי יותר מ-300 יוצרות ויוצרי תיאטרון בולטים - בהם אפרים סידון, אסתי זקהיים, דרור קרן ועידית טפרסון - פרסמו מכתב ובו קראו לעיריית חולון לא להפקיד את המדיטק בידיה: "אנחנו החתומים על עצומה זו מתנגדים בתוקף למינויה של פרידמן", נכתב שם. "רבים מאיתנו עדיין לא התאוששו כלכלית מהפגיעה האנושה שספגנו כאשר שנים של שכר עבודה, תמלוגים ופנסיה נגזלו מאיתנו עם קריסת תיאטרון הבימה. לא יעלה על הדעת שמי שניהלה מוסד תרבות אחד והורחקה ממנו בהחלטת בית משפט, הותירה אותו עם גירעון של כמאה מיליון שקל ואת עובדיו מול שוקת כלכלית שבורה, תתמנה עכשיו לנהל מוסד תרבות אחר".
בעתירת שח"ם, שהוגשה בשבוע שעבר, נכתב בין השאר: "לא ניתן לקבל על הדעת מצב בו דווקא הגב' פרידמן, אשר הובילה במו ידיה מוסד תרבותי חשוב כמו התיאטרון הלאומי הבימה למצב של קריסה טוטאלית, ואשר נקבע, הן על ידי מבקר המדינה והן על ידי בית המשפט המחוזי, כי ניהלה את הבימה ברשלנות רבתי, הפרה את החוק, לרבות חוקי מגן בסיסיים של עובדים, והפרה התחייבויות מפורשות שנתנה למדינת ישראל – היא זו שתנהל את המדיטק.
"מינוי כזה, אשר נעשה בניגוד לכללי המנהל התקין ולהנחיות הרגולטוריות המחייבות, אשר לא עומד בכל מבחן של סבירות, היגיון ושכל ישר, ואשר חשוד כי נעשה מטעמים פוליטיים לא ענייניים ולא מקצועיים – לא יכול לעמוד. תיאטרון הבימה – בניהולה של פרידמן מעל באופן שיטתי בכספי העובדים, כשניכה כספים משכרם אך לא העבירם ליעדם, ולא שילם ליוצרים ושחקנים את התמורה המגיעה להם".
"המינוי המופקר של אודליה פרידמן הוא יריקה בפרצופם של האמנים והאמניות בישראל, של צרכני התרבות בישראל ושל כלל אזרחי המדינה ובראשם – תושבי העיר חולון", מדגישים בשח"ם, "מעלליה ומחדליה של מי שהובילה לקריסתו של התיאטרון הלאומי, עלו למשלם המיסים הישראלי עשרות רבות של מיליוני שקלים שעד היום משולמים מהקופה הציבורית. כל מי שעיניו בראשו מבין שהכוונה של ראש העיר במינוי הזה היא לא פחות מלהרוס את המדיטק, אין דרך אחרת להסביר את המינוי".
במשרד עו"ד ד"ר גדעון פישר, שמייצגים את החברה לפיתוח תיאטרון, מוזיקה, אמנות ומחול חולון ואת אודליה פרידמן התייחסו למחיקת הבקשה נגד מינויה של פרידמן כ"ניצחון", על אף שמינויה כאמור אינו סופי. עוה"ד דפנה פישר מסרה כי: "על אף הדה-לגיטימציה ומסע ההכפשות, בית המשפט קבע נחרצות כי אין מקום לביטולו של המינוי. חבל שעסקינן בבזבוז הזמן והמשאבים של כל הנוגעים בדבר".
בדומה לשבועות האחרונים מאז החלה הסערה, מהמדיטק בחרו שלא להגיב והפנו לעירייה.