פסטיבל הסרטים של ניו יורק (NYFF) נחשב לאירוע המאגד בכל שנה את מיטב הקולנוע הבינלאומי ומנגיש אותו לקהל האמריקני במסגרת שפונה בעיקר לצופים מיטיבי לכת, וכאלה יש רבים בתפוח הגדול. ואכן, גם השנה, הפסטיבל ה-79 שייצא לדרך במרכז לינקולן במנהטן ב-24 בספטמבר, יארח הסרטים הבולטים שהוצגו לפני כן בבכורה בברלין, בקאן ובוונציה. בהתחשב בכך, לא מפתיע שגם סרטו של הבמאי הישראלי נדב לפיד, "הברך", שזכה בפרס חבר השופטים בקאן, נכלל בתוכנית ההקרנות שפורסמה הערב (ג'). בנוסף, ובאופן צפוי פחות, בתוכנית נכלל גם סרטו החדש של הבמאי הדוקומנטרי הישראלי אבי מוגרבי, "54 השנים הראשונות - מדריך מקוצר לכיבוש צבאי", שהוקרן במרץ בפסטיבל ברלין וזכה שם בציון לשבח במסגרת התיעודית.
2 צפייה בגלריה
נדב לפיד
נדב לפיד
נדב לפיד
(צילום: EPA)
השילוב של שני הסרטים הללו עלול להרגיז לא מעט ישראלים, שכן מדובר בבמאים הידועים בביקורת החריפה שלהם כלפי המדיניות של ממשלות ישראל. "הברך" של לפיד, שיצא לאקרנים בישראל בשבוע שעבר (ולאחרונה נודע שנרכש להפצה בארצות הברית על ידי חברת קינו לורבר, שהפיצה גם את סרטו הקודם "מלים נרדפות"), מציג מתקפה בוטה נגד דיכוי חופש הביטוי של אמנים בישראל, לדידו של הבמאי, וממזג אותה עם ביקורתו העצמית, תוך התייחסות להתמודדותו עם מותה הקרב של אמו. בסרט מככבים אבשלום פולק בתפקיד הקולנוען י' (בן דמותו של לפיד), ונור פיבק, שמגלמת את נציגת משרד התרבות היוזמת הקרנה של סרטיו ובו בזמן כופה עליו צנזורה בירוקרטית ומהותית.
היצירה התיעודית של מוגרבי, "54 השנים הראשונות - מדריך מקוצר לכיבוש צבאי", מהווה סקירה נרחבת של קורות השליטה הישראלית בגדה המערבית ובעזה, מאז מלחמת ששת הימים ואילך. הבמאי מביא עדויות מפי לוחמים ששירתו בשטחים ושחוו חיכוך אלים עם תושבים פלסטינים, ומבקש לערוך עימם הכרות אינטימית באופן בלתי מתווך ולחשוף את חוויותיהם המורכבות. הסרט אינו מתוחכם או מאתגר מבחינה קולנועית, אלא מתמקד בהצגת ביקורת חריפה על מדיניות ישראל בשטחים.
2 צפייה בגלריה
מתוך "טיטאן"
מתוך "טיטאן"
מתוך "טיטאן"
פסטיבל הקולנוע בניו יורק יפתח כאמור בסוף ספטמבר, עם הקרנת סרטו החדש והמדובר של ג'ואל כהן, שיצר גרסה קולנועית חופשית ל"הטרגדיה של מקבת'" של שייקספיר. הסרט נעשה יחד עם רעייתו פרנסס מקדורמנד, וללא אחיו ושותפו ליצירה, איתן כהן. את האירועים ינעל סרטו החדש של פדרו אלמודובר, "מפלצות מקבילות". בין לבין יוקרנו סרטה החדש של ג'יין קמפיון ,"כוחו של הכלב", שיזכה למעמד בולט בפסטיבל; הסרט זוכה פרס דקל הזהב "טיטאן" של ג'וליה דוקורנו, זוכה פרס דוב הזהב "מין חסר מזל או פורנו משוגעים" של הבמאי הרומני ראדו ג'ודה וסרטים אחרים. סרטיהם של דוקורנו וג'ודה יוקרנו גם בפסטיבל ירושלים, שייפתח בסוף חודש אוגוסט. גם הדרמה Passing של רבקה הול, בהפקתו של אורן מוברמן הישראלי, תוצע לקהל הניו יורקי לפני עלייתה לשידור בנטפליקס, שרכשה אותו בסאנדנס השנה תמורת 15 מיליון דולר.