השחקנית הבריטית זוכת האוסקר מגי סמית', הידועה בשנים האחרונות מתפקידיה בסדרת סרטי "הארי פוטר" ובסדרה "אחוזת דאונטון", הלכה לעולמה בגיל 89 - כך הודיעה משפחתה היום (ו'). במהלך קריירה שארכה יותר מ-70 שנה, אגדת המשחק הבריטית זכתה בשלל פרסים, ובראשם בשני פרסי אוסקר - על תפקידיה בסרטים "האביב של מיס ברודי" משנת 1969 ו-California Suite משנת 1978.
5 צפייה בגלריה
מגי סמית'
מגי סמית'
מגי סמית'
(צילום: באדיבות yes)
"בצער רב אנחנו מודיעים על מותה של דיים מגי סמית'", נכתב בהצהרה מטעם בניה, השחקנים טובי סטיבנס וכריס לארקין, "היא מתה בשלווה בבית החולים מוקדם יותר הבוקר, שישי ה-27 בספטמבר. כאדם פרטי מאוד, לקראת הסוף היא הייתה מוקפת בחברים ובני משפחה. היא הותירה אחריה שני בנים וחמישה נכדים אוהבים, ההרוסים מאובדן אימם וסבתם יוצאת הדופן. "נרצה לנצל את ההזדמנות כדי להודות לצוות הנפלא בבית החולים צ'לסי ו-ווסטמינסטר על הטיפול והאדיבות הבלתי פוסקת שלהם במהלך ימיה האחרונים. אני מודים לכולם על ההודעות המרגשות והתמיכה, ומבקשים שתכבדו את בקשתנו לפרטיות בזמן הזה".
5 צפייה בגלריה
מגי סמית'
מגי סמית'
מגי סמית'
(צילום: John Phillips/Getty Images for BFI)
ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, נפרד בעמוד ה-X (טוויטר לשעבר) שלו מהשחקנית, כשסיפר כיצד "הציגה לנו עולמות חדשים, באמצעות אינספור סיפורים שהמחיזה במהלך הקריירה הארוכה שלה. רבים אהבו אותה בזכות הכישרון העצום שלה, שהפך אותה לאוצר לאומי אמיתי שפועלו ייוודע גם לדורות הבאים".
גם יו בונוויל, שכיכב לצידה ב"אחוזת דאונטון", ספד לה: "כל מי שחלק אי פעם סצנה עם מגי יעיד על העין והשנינות החדים שלה והכישרון האדיר שלה. היא הייתה אגדה אמיתית בדורה, ולמרבה המזל, דמותה תמשיך לחיות באמצעות כל כך הרבה הופעות מסך מרהיבות. תנחומיי לבניה ולמשפחתה הרחבה".
5 צפייה בגלריה
מתוך "הארי פוטר והנסיך חצוי הדם"
מתוך "הארי פוטר והנסיך חצוי הדם"
מגי סמית' מתוך "הארי פוטר והנסיך חצוי הדם"
(צילום: באדיבות yes)
מרגרט נטלי סמית' נולדה בשנת 1934 בעיר אילפורד שבאנגליה. בתחילת שנות ה-50, לאחר שסיימה את לימודי התיכון, החלה את דרכה בתיאטרון אוקספורד פלייהאוס, כשהופיעה לראשונה בהפקת המחזה "הלילה השנים-עשר" של וויליאם שייקספיר.
הופעת הבכורה הקולנועית שלה התרחשה בשנת 1956, בסרט Child of the House. בהמשך הופיעה גם בברודוויי, ובשנות ה-60 כבר הפכה לשחקנית קבועה בתיאטרון המלכותי הלאומי שבלונדון - שם כיכבה בין היתר לצד לורנס אוליבייה כדזדמונה במחזה "אותלו" - תפקיד שגילמה גם בעיבוד הקולנוע שנעשה לו בשנת 1956 ושעליו הייתה מועמדת לפרס אוסקר.
5 צפייה בגלריה
מגי סמית'
מגי סמית'
מגי סמית' בטקס האוסקר
(צילום: AP)
במרוצת השנים, הופיעה סמית' בסרטים רבים, בהם כאמור "האביב של מיס ברודי", שעליו זכתה בפרס האוסקר הראשון שלה לתפקיד הראשי, ובסרט California Suite, שהניב לה זכייה נוספת - הפעם בתפקיד המשנה. גם בעשורים שהגיעו לאחר מכן זרחה סמית' על המסך, הודות לדמויות כמו פרופסור מינרווה מקגונגל מסדרת סרטי "הארי פוטר" - תפקיד שזיכה אותה בהכרה בינלאומית, ודמותה של ויולט קרולי בסדרת הדרמה הבריטית המצליחה "אחוזת דאונטון", שעליו זכתה בשלושה פרסי אמי. כמו כן, שיחקה בסרטים "הנזירות בלוז", "פארק גוספורד", "מלון מריגולד האקזוטי", "סוד הגן הנעלם", "מוות על הנילוס" (1978), "זיכרונות אהבה מפירנצה", "תה עם מוסוליני", "הוק" ועוד.
5 צפייה בגלריה
מגי סמית'
מגי סמית'
מגי סמית'
(צילום: AP)
מלבד זכיותיה באוסקר ובאמי, סמית' אף זכתה בחמישה פרסי באפט"א (פרס האקדמיה הבריטית לקולנוע), שלושה פרסי גלובוס הזהב ופרסים נוספים על תרומתה לתעשייתה הבידור. בשנת 1990 הוענק לה תואר "דיים מפקדת של מסדר האימפריה הבריטית", כהוקרה על תרומתה לאומנויות.
כשנשאלה ב-2017 על ידי מגזין Women’s World מדוע היא לא הולכת ליותר טקסי פרסים, היא השיבה: "אני חושבת שאם הייתי מגיעה ללוס אנג'לס, לדוגמה, הייתי מפחידה אנשים... הם לא רגילים לראות אנשים מבוגרים".
סמית' נישאה פעמיים בחייה - ראשית לשחקן רוברט סטיבנס, אולם השניים התגרשו ב-1974, ושנה לאחר מכן התחתנה עם התסריטאי בוורלי קרוס, לו הייתה נשואה עד מותו בשנת 1998.