"אין ארץ אחרת", סרטם התיעודי של באסל עדרה וחמדאן בלאל הפלסטינים ושותפיהם הישראלים יובל אברהם ורחל שור, זכה הלילה (שבת) באוסקר האירופי בקטגוריה הדוקומנטרית. בכך חיזק עוד יותר את מעמדו במסעו לעבר זכייה בפרס האוסקר בעוד כשלושה חודשים.
הסרט עוסק במאבק ההישרדות של תושבי קבוצת הכפרים מסאפר יטא שבדרום הר חברון מול התעמרות צה"ל ותחת הכיבוש הישראלי. בשנה האחרונה הספיק לזכות בשלל פרסים, מפסטיבלים בקנדה ועד בוסאן בקוריאה הדרומית. בין היתר זכה הסרט בחביב הקהל ובפרס הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר בפסטיבל ברלין, כמו גם בפרס הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר בטקס פרסי גותהאם. בנוסף, "אין ארץ אחרת" הוכתר כיצירה הלא-עלילתית הטובה של השנה על ידי חוג מבקרי העיר ניו יורק. בשלב זה ועם רוח גבית מהפרסים שבהם זכה, סיכוייו של הסרט לגרוף גם את הפרס הנחשק מכולם בטקס פרסי האוסקר במרץ הקרוב - נראים גבוהים במיוחד.
"אין ארץ אחרת" – טריילר
אברהם, שלא נכח בטקס פרסי האקדמיה האירופית לקולנוע ה-37, עלה בווידאו, הודה על הבחירה בסרט, ובין היתר אמר: "הממשלה הישראלית מרעיבה כמדיניות את הפלסטינים תושבי עזה, מתרחש טיהור אתני ברצועה - והם עושים את זה במקום לחתום על הפסקת אש ולשחרר את החטופים הישראלים - שעדיין מוחזקים בעזה בצורה אכזרית ובאופן בלתי מוצדק".
"חשוב שהממשלות באירופה יבינו שכבר לא נותר זמן. צריכה להיות פעולה. זה לא מספיק לדרוש הפסקת אש, צריך לכפות הפסקת אש או לסייע לכפות אותה, על ידי סירוב לספק תחמושת שבה נעשה שימוש נגד החוק הבינלאומי. הדרך היחידה קדימה היא עתיד שבו לשני העמים יש זכויות, הפלסטינים לא חיים תחת כיבוש ואנו חיים בביטחון הדדי. אבל לא נשיג את זה אם אין שינוי משמעותי במדיניות החוץ. עבור מאות אלפי הפלסטינים בעזה שלפי האו"ם הינם בסכנת מוות, ולמען 100 החטופים הישראלים שצריכים להיות משוחררים - אנו מתחננים בפני האומות האירופיות לפעול. אל תתנו לנו את מה שאנו רוצים כעת, תנו לנו את מה שאנחנו צריכים".
2 צפייה בגלריה
מתוך "אין ארץ אחרת"
מתוך "אין ארץ אחרת"
מתוך "אין ארץ אחרת"
(צילום: יחסי ציבור)
כבר בפברואר האחרון, כשזכה הסרט בפרס הדוקומנטרי הטוב בפסטיבל ברלין, התבטא אברהם כנגד המדיניות הישראלית בשטחים: "המצב הזה של אפרטהייד, של אי-שוויון, חייב להסתיים. הסרט שלנו עוסק בכוח, ואנחנו שואלים איך אפשר לשנות, לסיים את הכיבוש, ולהגיע לכדי פתרון פוליטי. ישנם הרבה אנשים עם כוח באולם הזה, והם צריכים לקרוא להפסקת אש ולפתרון פוליטי כדי לסיים את הכיבוש. אנחנו מקווים שהסרט הזה יגיע למיליוני אנשים".
כדאי לציין ש"אין ארץ אחרת", עליו חתומים באסל אדרה, חמדאן בלאל, יובל אברהם ורחל שור היה מועמד הערב גם לפרס הסרט הטוב ביותר. ברגע שהוכרז על הזכייה של "אין ארץ אחרת" בקטגוריה התיעודית, הקהל הריע בתשואות. אחת הנוכחות באולם קמה על רגליה וצעקה:"שחררו את פלסטין".
בעקבות נאומי התודה שלהם בטקס הסיום בברלין, בפברואר האחרון. אדרה ואברהם תקפו את ישראל, ולא טרחו להזכיר את ה-7 באוקטובר ואת החטופים והחטופות. הנאומים הללו חוללו מהומה ושערוריות, בהנהגת פסטיבל ברלין ובפוליטיקה הגרמנית כאחד, וגם בישראל. אברהם ומשפחתו סבלו מאיומים וממתקפות ברשת.
"אין ארץ אחרת" לא היה הסרט היחידי על הסכסוך הישראלי-פלסטיני שהתמודד בקטגוריות הסרט הטוב ביותר והסרט התיעודי המצטיין: היה גם את "ביי ביי טבריה", על חייה של השחקנית היאם עבאס ("הכלה הסורית", "יורשים") שחיה באירופה ופעלת גם בהוליווד. בסרט היא חוזרת לכפר חנא, כפר הולדתה בגליל, משחזרת את הסיפור המשפחתי ופותחת תיבת פנדורה. הוריה של עבאס נולדו בטבריה, ואחרי שהעיר נכבשה במלחמת השחרור הם גורשו והשתקעו בדיר חנא. את הסרט ביימה לינה סואלם, בתה של עבאס שהגיעה איתה יחד לטקס. עבאס גם הגישה את פרס הסרט הטוב ביותר, ובדבריה התייחסה למצב בעזה ו"לאלה שנשארים מאחור, רעבים ומתים. ליבי הערב נתון לילדים של עזה. בוא נחשוב עליהם ונתפלל לשלום".
הזוכה הגדול של הערב הוא "אמיליה פרז" של הבמאי הצרפתי ז'אק אודיאר, שזכה בפרס הסרט המצטיין. מדובר במלודרמה מוזיקלית קאמפית ונהדרת על ברון סמים מקסיקני העובר ניתוח להתאמה מגדרית בתל-אביב, כדי לחמוק מאויביו ולממש את רצונו להיות אישה. אודיאר גם זכה בפרס הבימוי והתסריט.
"אמיליה פרז" - טריילר
(באדיבות סרטי יונייטד קינג)
השחקנית הטרנסית הספרדיה קרלה סופיה גסקון, כוכבת "אמיליה פרז", זכתה בפרס השחקנית המצטיינת. "לא הכנתי נאום בגלל שלא חשבתי שאזכה", אמרה גסקון בעודה בוכה. "אני מקדישה את הפרס לאמא שלי, שהייתה דוגמא בשבילי ולכל האמהות בעולם. חבל שיש משפחות שלא מקבלות את הילדים שלהם כפי שהם". הרבה עיניים נצצו מדמעות בקרב הנוכחים והנוכחות בזמן הנאום המצמרר שלה.
"אמיליה פרז" זכה גם בפרס העריכה. אודיאר הודה לשחקניות שלו וביניהן סלינה גומז וזואי סלדנה, והתנצל על הזכייה הגורפת בפני עמיתיו שהתמודדו מולו על הזכייה הגורפת.
המאוכזב הגדול של הערב הוא ללא ספק הבמאי הספרדי פדרו אלמודובר, שסרטו "החדר הסמוך" שזכה ב"אריה הזהב" בוונציה יצא מהטקס בידיים ריקות. אלמודובר הגיע ללוצרן אבל חש ברע ונשאר בחדרו במלון, וכך נחסכה ממנו האכזבה המפתיעה והמתסכלת.
2 צפייה בגלריה
פדרו אלמודובר
פדרו אלמודובר
פדרו אלמודובר
(צילום: AP)
במהלך הטקס העניקה הכוכבת הצרפתייה ז'ולייט בינוש, הנשיאה החדשה של האקדמיה האירופאית לקולנוע, פרס מפעל חיים לנשיא האקדמיה בדימוס – הבמאי הגרמני וים ונדרס. היוצר הוותיק והפורה שיחגוג בשנה הקרובה 80, נמנה עם חבורת היוצרים הצעירים שחוללה בשעתו את מהפכת הגל החדש של הקולנוע הגרמני, יחד עם ורנר הרצוג וריינר ורנר פאסבינדר. בשנות ה-70 יצר ונדרס יצירות אהובות ונחשבות כמו "אליס בערים", "במהלך הזמן" ו"ידיד אמריקאי", ובשנות ה-80 את "מצב הדברים" (פרס אריה הזהב בפסטיבל ונציה), "פריז, טקסס" (דקל הזהב בקאן) ו"מלאכים בשמי ברלין" (פרס הבימוי בקאן).
בסרטיו ונדרס עוסק בחיפוש, במסע, בתקשורת ובהיעדרה, בטכנולוגיה, בידידות בין גברים, בזרות, בבדידות, בדיכאון ובגעגועים, בחוסר שייכות ושורשים, בתלישות ובחיפוש זהות עצמית.
ונדרס יצר גם סרטים תיעודיים בלתי נשכחים ("בואנה ויסטה קלאב" למשל), ואחרי שנים של שפל התקאמבק בשנה שעברה עם שני סרטים, שהוצגו בקאן – "ימים מושלמים" ו"אנסלם". "מה עשיתי שזכיתי לקבל כזה פרס?", אמר בקול חנוק מדמעות. "לקח לי שנים להבין שהסרט למעשה גדול ממך". כן אמר ונדרס: "אירופה נמצאת כעת בצרות, וכל אחד מאיתנו צריך לפעול לפי מה שנשיא ארה"ב ג'ון קנדי אמר: 'אל תשאל מה המדינה צריכה לעשות למעני אלא מה אני יכול לעשות למענה'. אנחנו צריכים אחדות".
ואילו הכוכבת והבמאית איזבלה רוסליני ("קטיפה כחולה") קיבלה פרס על "הישגים בקולנוע העולמי". כזכור, רוסליני בת ה-72 היא בתם של הבמאי האיטלקי רוברטו רוסליני והכוכבת ההוליוודית אינגריד ברגמן ("קזבלנקה"). בשנים האחרונות רוסליני נמצאת בפריחה מחודשת, ונראתה בין היתר בסדרות "ג'וליה" ו"ספייסמן". בקרוב תככב על מסכנו בסרט המדובר "עד שייצא עשן".
רוסליני קיבלה את הפסלון מהחבר שלה ל"עד שייצא עשן" - רייף פיינס. "איזבלה תמיד מחפשת, ועושה זאת עם הומור, חוכמה ואהבה", העיד פיינס. "היא נוגעת בלב שלנו. אישה גדולה, אמנית גדולה, שחקנית גדולה". הקהל קם על רגליו והריע ממושכות לרוסליני הנרגשת. "המנוע של חיי הם סקרנות", אמרה בנאום התודה. "הסקרנות לקחה אותי תמיד קדימה".
למרבה הצער, השנה אף סרט ישראלי לא נכלל בין הסרטים שהתמודדו על הפסלונים. בעבר האקדמיה האירופאית לקולנוע כן האירה לנו פנים: ששון גבאי זכה ב-2007 בפרס השחקן המצטיין על משחקו ב"בביקור התזמורת", כעבור שנה, ב-2008, "ואלס עם באשיר" של ארי פולמן זכה בפרס הפסקול. ב-2010, "לבנון" של שמוליק מעוז גרף שני פסלונים – תגלית השנה וצילום. ב-2013, "כנס העתידנים" של פולמן הוכתר כסרט האנימציה הטוב ביותר, בעוד שאסף סודרי עוטר בפרס הצילום על "למלא את החלל".