לא מעט רגעי נחת הצטברו על מסך הטלוויזיה אמש (שבת), כש"חתונה ממבט ראשון" שידכה את מתן וגיא, צמד הגייז הראשון שלוהק לפורמט בישראל. אחד מהם היה כשהסמי-רב (כי "האיש עם הכיפה הגדולה שאינו מוסמך לנהל טקס דתי לפי כללי היהדות אבל עושה זאת בכל מקרה", היה ארוך מדי), זימן לבמה את החתן והחתן, ומיד לאחר מכן הכריז ש"אנחנו מתחילים, כמו בכל שמחה יהודית, בברכת בורא פרי הגפן".
מתוך "חתונה ממבט ראשון"
(באדיבות קשת)
הרגע הזה היה מן קריצה, מעקף חמוד שנועד לאפשר לזוג להט"בי, שהמדינה לא נותנת לו להינשא בתחומה, להתחתן בטקס שדומה מאוד לזה הדתי-סטרייטי המקובל. אז גייז יקרים, ברכותי. אתמול הוצנחתם ללב ליבו של המיינסטרים, זה שעדיין מתקשה להירגע מקיומה של בחורה במידה 44, אבל בהחלט נרמל את הנישואים שלכם, בפרק שהצליח אפילו לרגש.
קשה לקבוע אם מדובר בפריצת דרך. מצד אחד מיניות וגייז שנוכחים על המסך ולא מודרים ממנו (שתי מילים: אסי עזר) הוא דבר שהופך ליותר ויותר מדובר עם הזמן. מצד שני, אינטימיות וזוגיות של להט"בים לא נפוצה ולא מיוצגת בסדרות או בריאליטי. סצנות סקס להט"ביות על המסך מתקבלות לרוב כאקט של נועזות תסריטאית או רצון לגיוון או למשוך תשומת לב, אבל דווקא העניין שעליו מבוססת "חתונה ממבט ראשון" - הזוגיות השגרתית, השמרנית, המונוגמית, הכמעט משעממת - כמעט לא קיימת בטלוויזיה בפני עצמה.
2 צפייה בגלריה
מתוך חתונה ממבט ראשון
מתוך חתונה ממבט ראשון
מתוך "חתונה ממבט ראשון"
(צילום מסך, קשת)
דווקא מהבחינה הזאת הטיפול של "חתונה ממבט ראשון" בשני המשודכים בנוסחתיות המנומנמת הרגילה הייתה נעימה לצפייה. במקום לתבוע מהצופה להתרשם ללא הרף מהעובדה שנעשה פה משהו שונה במסווה של מוסר צדקני ואכפתיות, הפרק התמקד בהבדלים הרגשיים והאישיותיים בין מתן וגיא, ובשינוי שכל אחד מהם יצטרך לעשות כדי להיות במערכת יחסים ארוכת טווח. ברור שיציאה מהארון וקשיים בהתבגרות הוזכרו שם, אבל זאת לא הייתה אותה דרישה תקיפה לטפיחה על השכם - זאת שהוצנחה על הצופה בפרק של מעיין ובן. עכשיו לגייז יש חלק שווה בטראש פסיכולוגי כמו לאחרון הסטרייטים, ולא בחסד. במלחמה הזאת על התודעה, גם אם מדובר בתודעה מוסחת או מוכוונת רייטינג, מדובר בניצחון.
חוץ מהיותם צמד זכרים ענו בני הזוג על כל הקריטריונים האחרים בגרסה הישראלית של הפורמט - עובדה שמן הסתם לא הזיקה - להלן תל אביבים, חתיכים ומסודרים כלכלית, כשאחד מהם בהייטק (רואה חשבון בהייטק, אבל בסדר) והשני רופא (שיניים, אבל ניחא). אפשר גם להעלים עין מכך שמתן וגיא כבר צומדו בניסיון שידוך בעבר - ניסיון שכנראה סוכל על ידי גיא - כי בואו, לא באמת ציפינו שתצליחו למצוא שני גייז תל אביבים שלא מכירים אחד את השני. אי אפשר לקבל את הכול.
2 צפייה בגלריה
מתוך חתונה ממבט ראשון
מתוך חתונה ממבט ראשון
מתוך "חתונה ממבט ראשון"
(צילום מסך, קשת)
כמו שזה נראה כרגע, מתן החמוד וחסר הביטחון (בתקווה שהוא ישתחרר מההלם בירח הדבש), עומד להתנגש חזיתית בגיא המופנם והביקורתי משהו. מתן יביא איתו את הנטייה לביטול עצמי, שמן הסתם תתעצם אחרי המכה הלא קלה בכנף שחטף כשגילה שהוא מגיע למערכת היחסים הזאת עם מטען עודף - דחייה שספג בה בסיבוב הקודם. גיא יתבקש להיות המבוגר האחראי, לצאת מהקונכייה שלו ולאפשר למתן קודם כל להירגע, ואחר כך להביא את עצמו לזוגיות ולא לפנות מקום - משימה מאתגרת לא פחות. אני רוצה לנצל את ההזדמנות לאחל לשניהם בהצלחה, אתם באמת זוג מקסים, ומי ייתן ותוכיחו לעולם שאתם מסוגלים להנפיק קרינג' סאחי וקונפליקטים פוטוגניים לא פחות, ואף יותר, מזוגות סטרייטים. מזל טוב!