זמן לא רב לאחר שהזמרת קאסי תבעה את שון "דידי" קומבס בגין אונס בחודש נובמבר אשתקד, מגזין המוזיקה "רולינג סטון" פתח בחקירה נרחבת בת שישה חודשים אודות הראפר שפורסמה אמש (ג') תחת השם - Bad Boy for Life (ילד רע לנצח, בתרגום לעברית. פרפראזה על שם חברת התקליטים בבעלותו). בחקירה ממצאים שעלו משיחות עם יותר מ-50 אנשים שהיו מקורבים לקומבס במהלך הקריירה שלו, ואלה חושפים את ההתנהגות הבעייתית שלו שהייתה ניכרת עוד מימיו כסטודנט.
שון "דידי" קומבס בסרטון התנצלות: "אני לוקח אחריות מלאה על פעולותיי בסרטון, מגעיל"
(צילום: אינסטגרם)
הטענות החדשות שמופנות כלפיו מחזקות את ההאשמות שעלו בשש תביעות נוספות על תקיפה מינית שהראפר עומד בפניהן, מצד חמש נשים וגבר אחד - כשבין הפרטים החדשים שנחשפים בחקירה, עולים גם ממצאים הנוגעים לתקיפות פיזיות שלו וטענות על כך שקומבס הטריד עובדת שלו במסיבה ב-2001. בין המרואיינים היו כאלה שתיארו את קומבס כטורף סדרתי שהשתמש בתהילתו, בהונו, במעמדו בתעשייה ובמוניטין שלו כבליין וכמארח מסיבות כדי להסתיר מזג בעייתי ומטריד והתנהגות נרקיסיסטית מטרידה במשך עשרות שנים.
6 צפייה בגלריה
שון קומבס
שון קומבס
שון קומבס
(צילום: Willy Sanjuan/Invision/AP, File)
כזכור, מוקדם יותר החודש פורסם סרטון קשה לצפייה שבו קומבס תועד במלון אינטרקונטיננטל בסנצ'ורי סיטי ב-2016. בסרטון נצפה הראפר כשהוא מתעורר לקולותיה של קאסי שיוצאת מהחדר, ורץ לכיוונה תוך כדי צעקות במסדרון כשהוא במגבת רחצה וגרביים. לאחר שהוא מצליח להגיע אליה, הוא תופס אותה בעורפה ומשליך אותה לרצפה. לאחר מכן מסתובב כדי לבעוט בראשה, זורק את דבריה של קאסי מהרצפה ליד המעליות, מסתובב ובועט בה שוב, לפני שהוא גורר אותה מהקפוצ'ון לכיוון החדר. בהמשך קומבס הגיב באינסטגרם על הסרטון שנחשף, ואמר: "אני לוקח אחריות מלאה על פעולותיי בסרטון, מגעיל. נגעלתי אז כשעשיתי את זה ואני נגעל עכשיו".

הטענות להתעללות נגד קומבס החלו עוד כשהיה סטודנט

קומבס, שלמד באוניברסיטת הווארד בוושינגטון די. סי, נודע בזכות אירוח מסיבות סוערות מדי שבוע. אבל למרות המוניטין שלו כבליין, יש גם נשים שזוכרות אותו בגלל תקריות שהתרחשו לכאורה מחוץ למעונות בית ספר. כך חברה אחת לספסל הלימודים מספרת למגזין המוזיקה האמריקני שלילה אחד קומבס הגיע למגורי הנשים והחל לצרוח על חברתו בצורה "תוקפנית". לדברי אותה הסטודנטית, נשים אחרות החלו לרוץ במהירות במסדרונות במעונות ולדפוק על דלתות בבהלה. בהמשך הן אף הפעילו אזעקה בזמן שקומבס, הידוע אז בכינויו "פאף", תקף את הצעירה. "פאף נמצא כאן בחוץ ומתנהג כמו מטורף", אמרו הסטודנטיות לטענת המרואיינת. "הוא מרביץ לה".
6 צפייה בגלריה
שון קומבס ("פאף דאדי"), ב-1998
שון קומבס ("פאף דאדי"), ב-1998
שון "דידי" קומבס, ב-1998
(צילום: AP Photo/Kevork Djansezian)
"הוא צרח ללא הרף והתנהג כמו מטורף עד שהיא ירדה למטה", אומרת סטודנטית אחרת שהייתה גם היא עדה לתקיפה ושביקשה לשמור על אנונימיות בשל אופיה הרגיש של החקירה. עוד היא אומרת שקומבס השתמש במה שנראה כמו חגורה כדי להכות את הצעירה "בכל מקום". עוד הוסיפה שהראפר נראה "סופר-עצבני" ו"צרח מכל הלב", ושבהמשך הוא "הכה אותה בישבנה בחוזקה".
העדה הוסיפה שאותה הצעירה הייתה אחוזת אימה. "היא ניסתה להגן על עצמה קצת ובכתה. אמרנו לו, 'תרד ממנה'. צרחנו עבורה". מקור שלישי סיפר אודות האירוע, אך הצעירה שהותקפה לכאורה סירבה לדבר עם המגזין.

קומבס הכה לכאורה מנהל מוזיקלי עד זוב דם בעקבות מערכת יחסים שניהל עם האקסית של הראפר, קים פורטר

בשנת 2000, מערכת היחסים שפרחה בין קים פורטר ומנהל המוזיקה המנוח, שאקיר סטיוארט, עורר את זעמו של קומבס. כשהתעשייה כולה הגיעה לחתונתו של אל. איי. ריד באיטליה באותו הקיץ, קומבס הלך לחדר המלון של סטיוארט לאחר הטקס ושבר לכאורה כיסא על ראשו. כך מספרות אימו של סטיוארט ושניים מחבריו הקרובים. "הוא השאיר אותו לדמם על רצפת המלון באיטליה", אומרת פורשיה, אימו של סטיוארט. "הוא היה צריך לעשות תפרים ואז [קומבס] איים עליו... 'אני הולך להרוג אותך'... אז אמרתי, 'אתה צריך לצאת מהעסק הזה. האיש הזה משוגע'".

הראפר הטריד מינית עובדת שלו במסיבה ב-2001

לאחר שקומבס זוכה מתקרית ירי שהתרחשה במועדון בניו יורק ב-2001, הוא חגג את פסק הדין במסיבה במלון פנינסולה. אנה (שם בדוי) מעצבת גרפית עצמאית שעבדה עם צוות השיווק של חברת התקליטים בבעלותו של הראפר, סיפרה למגזין המוזיקה שקומבס ניגש אליה והחל לעסות את כתפיה. "הרגשתי שהוא נוגע לי בכתפיים, בזרועות ובגב, והוא כזה, 'אה כן, את אוהבת את זה? אני יודע שאת אוהבת את זה', ממש מגעיל", סיפרה בפעם הראשונה על התקרית. "ואמרתי לו 'לא, לא ממש', ועפתי משם".
6 צפייה בגלריה
שון קומבס וקאסי
שון קומבס וקאסי
דפוסים אלימים שנמשכים לאורך שנים. שון "דידי" קומבס וקאסי
(צילום: AP)
עוד הוסיפה אנה שהיא התחמקה מקומבס במשך הערב. שבועות מאוחר יותר, בת זוגו של הבוס בחברת התקליטים אמרה לאנה שהראפר פנה אליו במסיבה כדי "לבקש ממנה סקס". מקורבת נוספת אישרה שאנה סיפרה לה אודות המפגש וההסדר השנוי במחלוקת שהוצע לה כשהחלו לעבוד יחד מספר שנים מאוחר יותר. הבוס לא הגיב לבקשותיו של מגזין המוזיקה לתגובה, והחברה סירבה להתראיין בנושא. "במשך שנים רבות זה לא הניח לי", ציינה אנה. "כשאנשים שואלים אותי על הימים שעבדתי בבאד-בוי נדמה שהחרא שלו מאפיל על הכול". עוד הוסיפה כי קומבס התייחס אליה כאילו היא קיימת כדי "לספק את הגחמות שלו".

קומבס תקף לכאורה אישה במשרדי באד-בוי

קירק בורואוס, שהיה הנשיא לשעבר של באד-בוי, סיפר שראה פעם כיצד קומבס תוקף אישה במשרדי חברת התקליטים ב-1994. הוא ועובד נוסף של החברה סיפרו ל"רולינג סטון" שהם היו חייבים להפריד בין הרפאר לבין האישה אחרי ששמעו קולות של צרחות וניפוץ זכוכית. האישה סירבה לתת תגובה. פלישיה ניוסום, המנהלת הראשונה של אולפני ההקלטות, נזכרה שפעם אחזה בקומבס לאחר שהוא עמד "לפרק לאישה הזו את התחת", לדבריה, אחרי ריב שפרץ בין שתי נשים. "אני מחזיקה אותו במותניים ואומרת לו 'אתה מוכרח להירגע. זו לא מריבה שלך".

שלוש נשים נוספות דיברו על אודות קומבס לראשונה: "זה לא עניין של כסף"

שלוש נשים שתובעות את קומבס בגין תקיפה מינית סיפרו ל"רולינג סטון" שהן למדו שהתקיפה שלהן היא בסך הכול חלק מדפוס בהתנהגותו, ושזה הזמן שהראפר יעמוד לדין. "זה לא עניין של כסף", אומרת ג'וי דיקרסון-ניל. "זה כדי לוודא שהעולם יראה שהאדם הזה שהגיע למעמד של 'אייקון' הוא חולה והותיר אחריו המון קורבנות, ולא נשפט על ההתנהגות המחליאה שלו במשך שנים".
6 צפייה בגלריה
שון "דידי" קומבס
שון "דידי" קומבס
"חייבים לתת דין וחשבון". שון "דידי" קומבס
(צילום: AP)
"היה לי עתיד שלם [בדוגמנות] לפניי והוא נלקח ממני. להיות קורבן של תקיפה מינית בלי אפשרות לברוח זה כל כך כואב", אומרת הדוגמנית קריסטל מקיני. "הרגשתי כאילו אני מתה בכל יום, לא היה לי כוח להתקדם. אני מקווה שבאמצעות העדויות שלו אוכל לעזור לניצולות אחרות לדבר כדי להשיג צדק".
אישה אלמונית נוספת, שטוענת שעברה אונס קבוצתי בהובלתו של קומבס, מנהלו לשעבר הארב פייר ואדם שלישי שזהותו לא ידועה ב-2003, מספרת שזה היה "קשה מנשוא" לחלוק את סיפורה, אבל היא עצמה התעודדה מקולותיהן של המתלוננות האחרות. "חשוב לזכור שזה לא רק קומבס, אלא כל מי שפעל איתו, שתק והסתיר את התנהגותו. חייבים לתת דין וחשבון", אמרה.

קומבס קינא בחברות של טופאק עם נוטוריוס ביג

לפני שהראפר והלייבל שלו הסתבכו עם חברת תקליטים נוספת, הוא העריץ את שאקור. קומבס ניסה לטפח חברות עם טופאק, אך הוא לא היה מעוניין. "לטופאק לא היה כבוד לפאף", אומר צלם ההיפהופ מוניק באן, שהיה מקורב גם לנוטוריוס ביג ואמנים אחרים מבאד-בוי. שאקור חשב שקומבס מנהל נדוש.

לראפר היו חרדות נטישה והוא לא אפשר לנשים בחייו להמשיך הלאה

מתמחה לשעבר בבאד-בוי סיפר שאחרי שקומבס וג'ניפר לופז נפרדו, הראפר שלח אנשים כדי לנסות לזכות בזמרת בחזרה, למרות שהיא ניסתה להסתתר מפניו. בהמשך איימו על ג'ניפר לופז שלא ישחררו את המוזיקה שלה, אם לא תשוב לזרועותיו. בורואוס האמין שהאובדן שקומבס חווה בצעירותו, ובמיוחד פרשת הרצח של אביו, השפיע על מערכות היחסים בהמשך חייו. "נטישה עלולה להוביל לתוצאות הרסניות", אמר. "והנשים חטפו את זה באופן קשה". גם הדוגמנית והשחקנית קים פורטר, אם ילדיו של קומבס שהייתה עימו במערכת יחסים במשך 13 שנה, לא הייתה יוצאת דופן בנושא.
שני מקורות אמרו למגזין המוזיקה שקומבס נהג להתעלל בפורטר פיזית. "אני זוכרת שקים עברה הרבה דברים", אמר הראפר מארק קארי, שהיה חתום בלייבל באד-בוי בעבר. "אם היית בקרבתם, יכולת לראות את מערכת היחסים הרעילה". גם אחרי הפרידה שלהם הראפר התקשר אליה "60-50 פעם ביום", כך היא סיפרה לפני שנפטרה ב-2018. "זה כאילו החיים שלי לא ברשותי. הוא היה מאוד פולשני".

קומבס ניצל את אור הזרקורים אחרי מותו של ביגי

שבועיים בלבד לאחר שנוטוריוס ביג נרצח במרץ 1997, קומבס הורה על מנהלת הפרסום שלו לשעבר למקד את כל המאמצים באלבומו הקרוב של הראפר המנוח - Life After Death. עוד קומבס דחה את בקשתה לצאת לחופש כדי להתאבל על האובדן, ובמקום זאת דרש ממנה לעבוד עד שהאלבום יהיה "מספר אחת, מספר אחת, מספר אחת, מספר אחת, מספר אחת. טופ 10, טופ 10, טופ 10", היא נזכרת. האלבום מכר כמעט 700,000 עותקים בשבוע הראשון שלו בחוץ.
6 צפייה בגלריה
שון "דידי" קומבס ונוטוריוס ביג
שון "דידי" קומבס ונוטוריוס ביג
"זה לא בהכרח מרגיש טוב, אבל זו המציאות". שון "דידי" קומבס וג'ורדן וואלאס, בנו של נוטוריוס ביג
(צילום: AP)
כשמגזין המוזיקה פנה לחברת התקליטים לגבי שער רלוונטי חודשים אחרי מותו של ביגי, בורואוס התעקש שהראפר המנוח יהיה על השער ולא קומבס. "אמרתי לשון, 'בוא נשים את ביגי. תהיה לך הזדמנות [להופיע על השער בהמשך]'. אבל הוא אמר 'לא, הוא מת. אני מוציא [אלבום] ביולי. אני צריך להיות על השער הזה".
בהמשך עוד דובר אודות הניסיונות הנשנים של קומבס להפוך את מותו של ביגי לעסק מרוויח. "המוות הוסיף לתהילה", אמר קומבס בריאיון ל"רולינג סטון" ב-1999. "לפחות שני מיליון עותקים [בנוסף לחמישה שנמכרו] נמכרו הודות [למותו]. מיידי. זה לא בהכרח מרגיש טוב, אבל זו המציאות".

סביבת עבודה קשה במשרדי באד-בוי

עוד בורואוס נזכר במנהלים "קנאים" שהתייחסו לקומבס כאל "שטן" ונפנפו אותו כשעברו ליד משרדיו. מקורות מבאד-בוי אומרים שהיה קשה לעבוד עבורו, ושקומבס היה מנהל תובעני שהרים את קולו פעמים רבות ופיטר עובדים מתוך גחמות אישיות. "אף אחד לא דיבר איתו", אמרה מנהלת האולפן לשעבר. "אף אחד לא אתגר אותו". מקור נוסף ציין שקומבס היה "כל כך הפכפך", והוסיף שזה תמיד היה על הקצה. "אנשים עשו כל מה שהוא אמר כדי להישאר ביחסים טובים עימו והוא ניצל אותם".

אמנים רבים בחברת התקליטים מאמינים שהוא הכניס אותם לרשימה שחורה

מארק קארי היה מזוהה עם חברת התקליטים בשנים 1997 ועד 2006, ומאוחר יותר כתב את הספר Dancing With the Devil: How Puff Burned the Bad Boys of Hip-Hop שיצא ב-2009. הוא טען שקומבס הבטיח להפיק את אלבומו, אך מעולם לא נתן לו את התקציב. "יש הרבה דרכים להרוג בן אדם. אתה יכול להרוג אדם בניסיון, או פיזית. אני שמתי לב שהוא הרג את רוחם של אנשים".
6 צפייה בגלריה
שון קומבס ובנו כריסטיאן
שון קומבס ובנו כריסטיאן
"זה מישהו שאתה לא רוצה שיהיה האויב שלך". שון קומבס ובנו כריסטיאן
(צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)
אמנים שעזבו את קומבס חששו שהוא ינסה למחוק אותם מהתעשייה באופן מוחלט. זמרת שהשתתפה בתוכנית הריאליטי שלו אמרה שהיא הושחרה אחרי שעזבה את הלייבל, וצלמת טוענת שאחרי שזכתה בתביעה נגד קומבס הוא גרם לאנשים להפסיק לעבוד עימה. "זה מישהו שאתה לא רוצה שיהיה האויב שלך", אומר עובד לשעבר. "מי שהולך נגדו -הופך למנודה". בורואוס מוסיף שקומבס "לעולם נוטר טינה".
עורך דינו של קומבס ג'ונתן דייויס לא הגיב להאשמות הספציפיות שהועלו בתחקיר של "רולינג סטון". "מר קומבס לא יכול להגיב על הליכים משפטיים, גם לא כאלה שעוד נמצאים בתהליך, ואינו יכול להתייחס לכל טענה שהועלתה בעיתונות, לא משנה כמה אותו המקור אינו אמין", מסר בהצהרה. "אנו מודעים לכך שהרשויות עורכות חקירה יסודית ויש לנו ביטחון בכך שכל נושא חשוב יטופל בפורום המתאים, שבו החוקים מבדילים בין עובדות לבדיה".