"הפכנו את האדמה כי רצינו זוג גאה בתוכנית", מספר מושיק ישראל, מלהק בכיר בתעשיית הטלוויזיה על "חתונה ממבט ראשון". בשיחה שקיים ב-ynet radio על מאחורי הקלעים של תוכניות הריאליטי הוא מתאר איך מצליחים לתוכניות כמו "חתונה ממבט ראשון" או "האח הגדול" להפוך למה שכולם מדברים עליו. האזינו לשיחה שלו עם רן בוקר בתוכניתו "מחוץ לפריים":
הליהוק ב"חתונה ממבט ראשון" הוא שונה במהותו מליהוק לתוכניות ריאליטי אחרות? תסביר לי למה? "הוא קודם כל שונה בתכלית מתכניות אחרות כי ב'חתונה ממבט ראשון' קודם כל לא אנחנו מחליטים, אנחנו לא ההחלטה הסופית של מי יהיה בקאסט. אנחנו בונים פול של גברים ופול של נשים שהם עוברים למומחים שלנו לדני ויעל והם מחליטים בעצמם, הם עושים את החיבורים. אז זה לא אנחנו מחליטים מי יהיה הקאסט הסופי כמו שאתה בונה קאסט באח בגדול, או ב'מירוץ למיליון', או ב'הישרדות', או ב'כוכב הבא' או בכל תוכנית אחרת".
מה קורה אם אתה יודע שיש לך דמות שהיא זהב טהור, ולא נמצא לה שידוך? אבל אתה יודע שהיא לא מתאימה לריאליטי אחר, היא מתאימה ל'חתונמי'. מה עושים? "מה עושים? מאחלים לה שהיא תמצא זוגיות בלעדינו ומנסים אותה בעונה הבאה".
ככה אתה מוותר על הזה? באמת? "אין לנו הרבה אופציות כי ברגע שהמומחים שלנו לא מצאו לה התאמה אז זה לא בכל מחיר כי אנחנו לא רוצים לעשות להם עוול, והתוכנית הזו באה ומתעסקת באהבה ואנשים שבאים לעבור דרך ולעבור תהליך ולפתוח את הלב שלהם ובאמת למצוא אהבה בתוכנית הזאת- אנחנו לא יכולים לשדך להם מישהו רק לצורך השידוך כי הן דמויות טובות".
5 צפייה בגלריה
מתוך "חתונה ממבט ראשון" - עונה 5
מתוך "חתונה ממבט ראשון" - עונה 5
מתוך "חתונה ממבט ראשון" - עונה 5
(צילום מסך)
כמה סוגיית הגיוון מהותית בשבילכם? למשל בעונה האחרונה הייתה מתמודדת שדיברה הרבה על המשקל שלה, זאת הייתה הפעם הראשונה בכל העונות של 'חתונמי' שזה קרה, שזה עלה לדיון. "כן. זו הייתה פעם ראשונה שזה עלה לדיון אבל בעונה 4 הייתה את הדס שהיא בחורה מעורבת, והיו לנו מכל המגוון ומכל הסוגים. אז נכון, בעונה 5 התעסקנו במשקל, אבל - אתה יודע - מעיין הגיעה והתאהבנו בה, ומצאנו גבר שיכול להתאים לה. אם לא היינו מוצאים את הגבר שיכול היה להתאים לה היא לא הייתה משתתפת."
כי כשיצאתם לחפש זוג גאה, אז יצאתם לחפש זוג גאה כהחלטה ופה אתה אומר לי: לא, זה היה כי היא הייתה טובה והיה לנו שידוך. "יצאנו לחפש זוג גאה כהחלטה, נכון. אבל אם לא היינו מוצאים את השידוך המתאים בזוג הגאה - היינו צריכים לוותר על זוג גאה בעונה הזאת".
כלומר זה לא היה משהו מלמעלה שאמרו לכם: חברה אני רוצה עכשיו זוג גאים, ולא משנה מה תהפכו את האדמה. "בשלב הסופי- אם לא הייתה נמצאת להם ההתאמה המיוחדת בעיניהם, לא היה זוג גאה. לא משנה כמה אנחנו רוצים זוג גאה. זה היה צריך להמתין לעונה הבאה.
"בחתונה ממבט ראשון זה עובד נטו נטו נטו על סמך התאמות שהמומחים עושים. מעבר לזה... זהו".
5 צפייה בגלריה
מתוך חתונה ממבט ראשון
מתוך חתונה ממבט ראשון
מתוך חתונה ממבט ראשון
(צילום מסך, קשת)
יש לך עכשיו החלטה שאתה יודע שאתה רוצה או שהעורכים הראשיים רוצים לקראת העונה הבאה? שאתם מקווים? "כן".
מה? אם אתה יכול... "אני לא יכול להגיד לך. יהיה מאוד מעניין, אם באמת תמצא ההתאמה שאנחנו מאוד מחפשים ועובדים קשה עבורה, זה יהיה מאוד מאוד מעניין וגם זה יהיה לראשונה ב'חתונמי'".
"אני חושב שזה בעיקר אינטואיציה שלנו וניסיון שלנו" מספר ישראל על תהליך הסינון בליהוק. "בשאלות שאנחנו שואלים ובאנרגיה של הריאיון ובתשובות של המתמודד אנחנו יכולים להבין אם הוא בא נטו להתפרסם או אם הוא בא באמת לפתוח את הלב. אתה יודע, בן אדם שיושב אצלי ב'חתונה ממבט ראשון' באודישן, אם הוא לא יספר לי על מערכות היחסים שלו ואם אני לא אראה שהוא עבר אהבות והתרסקויות ואם הוא לא עבר תהליך בחיים שלו בפרק זמן שהוא חי. כשהם באים ואם הם לא מספרים את זה ומשתפים אותי, והם לא נפתחים, אז אני יודע שהם לא... אם אני לא עובר איתם תהליך באודישן, אז אני יודע שהצופה לא יעבור איתם תהליך בטלוויזיה".
עד כמה העונה קמה ונופלת על הליהוק עצמו? כי הליהוק יכול להיות מצוין והפרקים יכולים להיות לא ערוכים טוב, או הליהוק יכול להיות פחות טוב. "תשמע אני חושב שזה מעין איזה פאזל שתי וערב שכל אחד תומך בשני. אבל אני חושב שהליהוק הוא נדבך מאוד מאוד מאוד חשוב בתוכנית עצמה, בסך הכללי של התוכנית, הליהוק הוא מאוד מאוד חשוב. אנחנו רואים את זה בעונה האחרונה של האח הגדול. שהליהוק באמת היה פגז והתוכנית באמת עבדה".
5 צפייה בגלריה
גמר "האח הגדול"
גמר "האח הגדול"
גמר "האח הגדול"
(רשת, צילום מסך)
יש לך דוגמה לתת לי למתמודד שהכנסת אותו ברגע האחרון בין אם זה ב'חתונמי' או בין אם זה ב'אח הגדול' בדברים שליהקת, שלא היית סגור לגביו והוא הפתיע אותך לטובה? "לא עולה לי שם אבל כן עולה לי האודישן של אביבית בר זוהר לעונה הרביעית של האח הגדול, שראיינתי אותה והיא ישבה מולי והיא אמרה לי אני בשלנית ואני נקייה... ואתה יודע אתה מסתכל עליה ואתה אומר: היא בשלנית? היא יודעת לבשל? היא יש לה עכשיו קונדיטוריה? ... אני לא אשכח את חוות הדעת שכתבתי עליה, אם כל מה שהיא דיברה באמת יוכח כנכון, זו דמות לדורי דורות. ובאמת היא השתלטה על המטבח בבית והיא בשלנית אדירה ומאוד אוהבת לארח והיא באמת דמות לדורי דורות אני חושב. כאילו היא אחת הדמויות הזכירות שאי פעם השתתפו בריאליטי".
והאמנת לה ברגע שהיא נכנסה? בחוות דעת שלך. "להגיד לך במאה אחוז... לא".
5 צפייה בגלריה
אביבית בר זוהר
אביבית בר זוהר
אביבית בר זוהר
(צילום: ענת מוסברג)
ועדיין לקחת את הריזיקה. "לקחתי את הריזיקה להמשיך איתה. אתה יודע זה לא שהם עוברים רק ריאיון אחד והם ישר נכנסים לתוכנית. הם עוברים ריאיון אחד, ואחרי זה דינמיקה קבוצתית ב'אח הגדול', ואחרי זה ריאיון עם האח הגדול עצמו, ואחרי זה תחקירים ובדיקות. אתה יודע כמה דברים. תהליך ארוך".
כן ואחר כך גם מבדק נפשי, ופסיכולוג ועניינים. "זה ליהוק של תשעה חודשים, 'האח הגדול', אם לא יותר. אז אתה יודע, לראשוני לקחתי את הריזיקה אבל אחרי זה כשהיא נכנסה בית האמנו לה במאה אחוז".
תגיד ועד כמה האמירה היא של המלהק? אני בכוונה לא שואל על עצמך כי אתה צנוע ואין הנחתום מעיד על עיסתו אבל כמה האמירה היא של המלהק הראשי שאתה החלטת עכשיו על מתמודד או מתמודדת שאתה חושב שמאוד חשוב שיכנסו לבית והם עבר כבר את כל המבחנים, ובא העורך הראשי או בערוץ חושבים אחרת. "תראה זה תמיד שיח וזה תמיד דיון קבוצתי וזה תמיד לכאן ולכאן. יש דברים שאני לא אוהב והעורך נורא יאהב ואני אצליח לשכנע אותו למה אני לא אוהב והוא ישתכנע. ויש דברים שההיפך. להרכיב קאסט זה דבר מאוד מאוד מורכב וזה דבר מאוד מאוד לא פשוט".
ב'אח הגדול', בעונות שאתה ערכת או כמו שאתה מכיר ואתה מכיר, הם באים עם תבנית מסוימת בתחילת העונה? הם אומרים: אני רוצה שמאלני, ימני, אני רוצה חרדי, אני רוצה חילוני, אני רוצה אתאיסט? "הזכיין, בדרך כלל קשת או רשת, לא באים עם שום דבר ואנחנו פנים מערכת. אנחנו מחליטים - אני יחד עם העורך או העורכת - מה אנחנו רוצים? בעצם איזה סיפורים אנחנו רוצים לספר בעונה שאנחנו הולכים לערוך? אז אם זה היה בעונה הראשונה שהשקנו ברשת נורא רצינו לעשות את ה'בודי פוזיטיב', אז הבאנו את לירז שהיא הייתה הדוגמנית פלאס סייז. רצינו להראות איך ילדים שנפלטו ממסגרות כאלה ואחרות מתמודדים ומתקדמים אצלנו בחברה אז הבאנו את ישראל אוגלבו והבאנו את טאי שרקי. רצינו לספר את הסיפור של הדת מול החילוניות אז הבאנו את תמי מונטג שהיא הבת של אסתי ויינשטיין עם כל הסיפור החרדי שלהם. ואתה יודע בכל עונה צריך שיהיו את הרומנים וצריך שיהיו את היפים, היפות והנכונים של הרגע, קצת כוכבי רשת, אנשים מבוגרים והדמות הקומית. אתה מרכיב תמהיל כזה שבו גם אחד דורך על הפצעים השני ומפעיל אותו רגשית בתוך הבית, וגם אחד תומך רגשית בשני".
מה היה הסיפור בשנים האחרונות שבחרו לעשות דמויות VIP ולזנוח את האנונימיים? מה שלא כל כך הוכיח את עצמו. גם בהישרדות וגם באח הגדול. "תשמע VIP זה תיבול נחמד בין עונה לעונה להכניס עוד עונה של VIP אבל זה לא העיקר. העיקר תמיד זה האנשים האנונימיים שבאיים לעבור דרך. אבל אתה יודע עונה נגמרת באח הגדול - כבר יש את הבית, הכל מוכן, צריך רק למצוא משימות ולהכניס את הקאסט - זה עובד".
כמה אנשים יושבים ללהק את 'חתונמי'? "חתונה ממבט ראשון אני המלהק הראשי שלה, יש לי את איציק שהוא יד ימיני שהוא הרכז מערכת שלנו, שאני והוא שווי ערך במערכת. ותחתינו יש משהו כמו עשרה מלהקים שעובדים איתנו."
ואיך אתם מחפשים? ברשתות החברתיות? או אתם יוצאים לשטח? פעם הייתם יוצאים הרבה יותר לשטח נכון? לא בהכרח בחתונמי. "אנחנו גם עכשיו יוצאים לשטח, אנחנו נמצאים בשטח ואנחנו ברשתות החברתיות".
5 צפייה בגלריה
גמר "האח הגדול"
גמר "האח הגדול"
גמר "האח הגדול"
(רשת, צילום מסך)
תן לי את המקום הכי ביזאר שהלכת כדי למצוא דמות ריאליטי לאורך השנים. "באח הגדול עונה ארבע, אני זוכר שאני ונילי שהייתה מלהקת איתי, נסענו לשטחים".
נסעתם לשטחים כדי למצוא דייר לבית האח הגדול? "לשטחים. כן. כן. נסענו לשטח A ואני זוכר שטנקים של הצבא עצרו אותנו ואמרו לנו: 'אתם יודעים איפה אתם נמצאים?' היינו בכזאת רמת תמימות רק כדי למצוא את הליהוק. ליוו אותנו החוצה, הראו לנו את הדרך. ואחרי זה קיבלנו על הראש מהמפיקה הראשית איך הסתכנו".