עולם המוזיקה מרכין את ראשו: הזמר אדם, ממוזיקאי הפופ הבולטים של ישראל בשנות ה-80, הלך לעולמו בגיל 64 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן - כך נודע הבוקר (ה'). הלווייתו תיערך בשעה 19:00 בבית העלמין שדה יהושע (כפר סמיר), שער ברוש, חיפה
6 צפייה בגלריה
אדם
אדם
אדם
(צילום: יובל חן)
אדם הותיר מילים אחרונות שאותן ביקש לפרסם לאחר לכתו ואלו מובאות כאן לבקשת קרוביו: "... אם אתם קוראים את המילים האלה סימן שאני בעולם שכולו טוב, ככה אומרים, עוד לא יכול להמליץ", הוא אומר בהומור. "רוצה להודות על המסע המופלא והבלתי יאמן בחיים האלה. עשיתי המון, הייתי טוטאלי, הלכתי עד הקצה בכל דבר, באהבה, בחברות, ביצירה, נשארו לי כמה חלומות לא סגורים אבל לא המון. תודה על אהבה, תודה על כל אדם שפגשתי, או השפעתי בצורה זו או אחרת, תודה על החיים. אם לא הצלחתי לסייע מלמטה בעניין השבת החטופים, אנסה לפעול מלמעלה. תהיו טובים, אוהב".
דפנה דקל, חברתו הטובה של אדם ששיחקה לצידו בתוכנית "פלאי קלעים": "הייתי איתו עד ארבע בבוקר, אתמול כבר אי אפשר היה לדבר איתו, אבל שבוע שעבר דיברנו ארוכות. הוא דיבר איתי על החיים שלי. הבן אדם שוכב הוא על מיטתו בבית החולים וחושב עליי ורוצה לעזור לי. כזה הוא היה - תמיד חושב על אחרים. הוא תמיד היה בשליטה, ניהל את התיק הרפואי שלו כאילו שלמד רפואה. נושא החטופים מאוד בער בו, הוא היה אדם מאוד אכפתי. בשיחות הארוכות שניהלנו הוא ידע שזה הסוף אבל הוא לא ידע שזה יהיה כל כך מהר. גם אני מודה שעוד היו לי תוכניות לבלות איתו את השבוע הבא. עד השבועות האחרונים, הוא עוד תכנן תכנונים אבל מאז כבר פחות".
אדם בהופעה עם חולצת החטופים
(צילום: טלי כהן)
6 צפייה בגלריה
אדם
אדם
אדם
(צילום: רפי דלויה)
גם ירדנה ארזי, חברתו, נפרדה: "אדם (חיים) נולד לבמה. הוא היה זמר נשמה רגיש וכריזמטי, שחקן מוכשר ופרפורמר שמסוגל לסחוף כל קהל, וגם איש מקסים מאוד מאוד מאוד גם מאחורי הקלעים. הרבה שעות העברנו יחד בין הופעות, ותמיד הרגשתי איתו הכי בבית בעולם, אחוות חיפאים כנראה. מסע חייו לא היה פשוט, היו בו פסגות גבוהות מאוד וגם טלטלות ואתגרים, והוא התמודד איתם באופן מעורר הערכה והשראה. הפעם האחרונה בה נפגשנו הייתה בכיכר החטופים. זה היה חיבוק אחרון אחרי כמעט 40 שנה של היכרות מקצועית וחיבה אישית גדולה. לא פלא שגם בדברי הפרידה היפים שהשאיר לאוהביו, הוא הבטיח לפעול למען החטופים גם מלמעלה. הנפש הרגישה והטובה שלו ראתה את האחר תמיד. אדם, אנחנו לא נשכח 🤍 נוח בשלום על משכבך".
שר התרבות מיקי זוהר ספד לו: "אני וימית רעייתי, שהעריצה את אדם עוד בהיותה נערה, הצטערנו מאוד לשמוע שהזמר המוערך והמוערץ, עם קולו הייחודי שליווה דורות שלמים, הלך לעולמו לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן הארורה. תרומתו להתפתחות המוזיקה הישראלית תישאר איתנו לעד וקולו המיוחד יחסר לנו מאוד. ‏יהי זכרו ברוך".
אדם נולד בשם חיים כהן ב-1960 וגדל בעכו. בשנות העשרים לחייו החל את דרכו בעולם המוזיקה והבידור, וב-1985 אף נמנה עם זמרי הליווי של יזהר כהן באירוויזיון, כשייצגו את ישראל עם השיר "עולה עולה".
6 צפייה בגלריה
אדם
אדם
אדם
(צילום: אלי דסה, ארכיון העולם הזה)
שנה מאוחר יותר החל קריירת סולו בינלאומית בצרפת תחת השם "כריס לייף", אך לא זכה לתשומת לב תקשורתית רבה ולבסוף שב לארץ. ב-1987 הוא הוציא את אלבום הבכורה שלו "סוד" (שנכתב, הופק והולחן על ידי הזוג יזהר אשדות ואלונה קמחי), מותג תחת השם "אדם" ועד מהרה הפך לכוכב ענק בשמי המוזיקה הישראלית - אליל נערות שזוהה בשל בלוריתו, קולו הצרוד והבנדנות שנהג לקשור על זרועו. בין להיטיו הגדולים ניתן למנות שירי פופ שהפכו לקלאסיקות, כמו "אין מוצא", "רחוב הנשמות הטהורות", "סוד", "מצטער" ועוד.
במהלך שנות ה-80, תקופת הפופולריות הגבוהה שלו, נחשב אדם לכוכב הפופ הגדול ביותר בישראל, אך לצד זכייה בפסטיגלים והשתתפות בהצגות ומחזות זמר, הודה הזמר בראיונות רבים כי התהילה הקשתה עליו לחיות את חייו, וכי ההערצה כלפיו גבתה ממנו מחיר נפשי מחר. עד אמצע שנות ה-90 הוא הוסיף לנהל קריירה שכללה השתתפות בתוכניות טלוויזיה כמו "פלאי קלעים", והשתתפות במחזמר "הקוסם", אך פנה לחיים פרטיים יותר מאז והבליח מדי פעם כאשר הוציא שיר או אלבום חדש והופיע על במה אחת לתקופה.
6 צפייה בגלריה
אדם
אדם
אדם
(צילום: מיכאל קרמר)
למרות שנעלם באופן יחסי מאור הזרקורים, בשנת 2010 יצא הסרט התיעודי "חיים ואדם", שליווה אותו במשך ארבע שנים, וב-2011 לקח חלק בעונה הראשונה של תכנית הריאליטי של ערוץ 24 "היכל התהילה". בשנים האחרונות, לצד הופעות שקיים, הוא דיבב בסרט "גנוב על העולם" ושיחק במחזמר "לזרוס". אלבומו האחרון, "גאולה", יצא בשנת 2019.
בראיון ל-ynet ביולי 2017, לרגל 30 שנים לצאת אלבומו הראשון, סיפר כי אינו חש חרטה על ההחלטה להיעלם מהעין הציבורית ולא להמשיך לתחזק קריירה מוזיקלית בפרופיל גבוה. "האמרגן שלי, שלמה צח, קרא לזה התאבדות מקצועית", נזכר אז. "אני מאוד משתדל לא להתחרט. מה שקורה לך ומה שאתה מרגיש כרגע זה בדיוק מה שצריך לקרות לך ומה שאתה צריך להרגיש".
לאורך שנות הקריירה שלו, אדם לא הרבה לדבר על נטייתו המינית, ובשנות ה-80 אף היה נשוי במשך פחות משנה למיכל בת שבע (לימים רנד). עם זאת, בשנת 2007 יצא מהארון באופן פומבי, כשהציג בהופעה את בן זוגו דאז. "התקשורת לא חיטטה אז כמו שאתם מחטטים היום", אמר ב-2022 בריאיון ל-Pplus. "אני יצאתי לכל מקום, ביליתי בכל מסיבה, אין מי שלא ידע. ידעו כולם אבל לא עשו מזה עניין, לא כתבו על זה בכל מקום, זה לא היה אישיו".
6 צפייה בגלריה
אדם
אדם
אדם
(צילום: מיכאל קרמר)
בשנת 2018 אדם אושפז במשך ארבעה וחצי חודשים בשל ניתוח להוצאת כיס מרה שהסתבך והוביל לדלקת בלבלב, שגרמה לפגיעה באיברים סמוכים. "אני בדרגת סיכון מכל מיני סיבות שלא ניכנס אליהן עכשיו", אמר בריאיון מ-2022. "אבל בארבע השנים האחרונות אני מתעורר בהרבה מאוד לילות מיוזע, מטראומות קשות שעברתי בחצי שנת אשפוז שלי. ממש, כאילו, עברו עליי חוויות מאוד קשות שם. זה לא כיף, זו הייתה חצי שנה של סבל, המחלה שלי הייתה מאוד מאוד קשה".
באותו ריאיון דיבר הזמר גם על האפשרות לחזור לאור הזרקורים: "אף פעם אל תשתמש במילה הזאת 'קאמבק'. קאמבק זה בסך הכול נתון, זה כמו חושך-אור. אתה שם כל הזמן. מישהו פעם אמר לי משהו מאוד יפה ואני משתמש בו - 'אתה כבר לא כוכב', וזה היה באמצע היום, אמרתי לו 'תסתכל למעלה. מה אתה רואה?' הוא אמר 'את השמיים', אז אמרתי לו 'את הכוכבים אתה רואה?', הוא אמר לי 'לא', ועניתי לו 'אבל הם שם, הם פשוט לא מוארים כרגע'".
במאי 2023 חשף הזמר את מחלתו בפוסט בפייסבוק כשכתב: "אהוביי ואהובותיי, היום התבשרתי שאצטרך לעבור סדרת טיפולים, הקרנות וכימותרפיה", הוא כתב, "עדיין מתקשה לעכל, מאחר שהוגדרתי כחולה אונקולוגי".
6 צפייה בגלריה
אנשים
אנשים
אדם
(צילום: יובל חן)
בסרט דוקו עליו ששודר ברשת במאי 2024, אמר על מצבו הרפואי: "סביר להניח שאם אני אחליט להמשיך להילחם - ואני מעריך שזה מה שאני אחליט, כן? אני פחדן מדי בשביל למות - אז אני אצטרך לעשות שינוי מאוד מאוד גדול בחיים שלי. אני 63 שנה מתייחס אל הגוף שלי כמו אל פח זבל".
כשנשאל בסרט על המוות, אמר: "בסופו של דבר ייקחו אותי, ישימו אותי על אלונקה, כולי עטוף בבד לבן, ויבואו שני חבר'ה, ישימו עליי לבנים, מישהו שם ימלמל איזו תפילה ויכניסו לו אחר כך איזה 500 שקל. כולם יזילו דמעה, ילכו הביתה, ישבו שבעה, יצחקו עליי וימשיכו את החיים. אז נכון עשיתי אז טעויות, אבל וואחד נהניתי מהחיים".