יותר מ-1,000 אמנים משבדיה, המדינה שצפויה לארח את אירוויזיון 2024, חתמו על עצומה הקוראת להחרים את ישראל מהתחרות בגלל "מלחמתה האכזרית בעזה", כך מדווח היום (ב') "הגרדיאן".
2 צפייה בגלריה
רובין
רובין
רובין
(צילום: Kristian Dowling/Getty Images)
במכתב, שפורסם בעיתון השבדי Aftonbladet, נכתב כי איגוד השידור האירופי (EBU) "מפגין סטנדרט כפול מדהים שמערער את אמינות הארגון", בכך שהוא מאפשר לישראל להשתתף בתחרות.
עוד הוסיפו כי "העובדה שמדינות שמציבות את עצמן מעל לחוק ההומניטרי מוזמנות להשתתף באירועי תרבות בינלאומיים ממעיטה בערכן של הפרות של החוק הבינלאומי והופכת את הסבל של הקורבנות לבלתי נראה".
בין החתומים ניתן למצוא אמנים בינלאומיים מצליחים, כמו הזמרות רובין ופיבר ריי, צמד הפולק פירסט אייד קיט, ומתמודדי עבר באירוויזיון כמו אריק סעדה ומאלנה ארנמן, זמרת אופרה שהיא גם אימה של פעילת האקלים גרטה טונברג - שהתבטאה נגד ישראל מתחילת המלחמה.
כזכור, בשבוע שעבר ה-EBU טען בהצהרה ל-ynet כי אין כוונה להדיח את ישראל. "זוהי תחרות לגופי שידור ולא לממשלות", אמרו והוסיפו כי "תאגיד השידור הישראלי השתתף בה במשך 50 שנה, ואנו מחויבים להבטיח שזה יישאר אירוע א-פוליטי".
2 צפייה בגלריה
נועה קירל
נועה קירל
נועה קירל
(צילום: עוז מועלם)
בתגובה לעצומה החדשה בשבדיה, שבה גמר תחרות השירה צפוי להתקיים ב-11 במאי בעיר מאלמו, איגוד השידור השבדי (SVT) מסר כי הוא "דבק בהחלטת ה-EBU אשר מחליט מי משתתף בתחרות". עוד הוסיפו כי "הסבל האנושי בסכסוך המורכב והעמוק הזה הוא מזעזע. אי-אפשר להישאר אדישים לתנאים בעזה כרגע, או למתקפת חמאס על ישראל. גם אנחנו מודאגים מההתפתחויות, ואנו מבינים ומכבדים שקבוצות משמיעות את קולן.
"כמדינה המארחת, SVT מנהל דיאלוג עם ה-EBU לגבי האתגרים הכרוכים בהוצאה לפועל של המשדר הטלוויזיוני הגדול באירופה בזמנים מדאיגים אלה. אנו פועלים כדי להבטיח שהפרויקט יתבצע בצורה הטובה ביותר, מתוך חזון של אחדות בעזרת מוזיקה".
הדברים מגיעים לאחר שבשבועות האחרונים מופעלים על איגוד השידור האירופי לחצים הקוראים להחרים את ישראל. כך באיסלנד ובאירלנד כבר נחתמו עצומות בנושא, אשר קוראות לרשויות השידור שלהן לפרוש מהתחרות אם ישראל אכן תשתתף בה.