רוג'ר קורמן, יוצר הסרטים העצמאי שכונה גם "מלך הבי מוביס", הלך לעולמו בביתו שבסנטה מוניקה ביום ה' בשבוע שעבר, והוא בן 98, כך אישרה הלילה (בין שבת לראשון) בתו לסוכנות הידיעות AP.
2 צפייה בגלריה
רוג'ר קורמן
רוג'ר קורמן
רוג'ר קורמן
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images)
"הוא היה נדיב, פתוח וחביב לכל אלה שהכירו אותו", אמרה בתו קתרין קורמן בהצהרה. "הסרטים שלו היו מהפכניים ותפסו את רוח התקופה. כשנשאל איך הוא היה רוצה שיזכרו אותו, אמר: 'הייתי יוצר קולנוע, רק זה'".
קורמן, שזכה בפרס אוסקר לשם כבוד על פועלו הקולנועי, היה ידוע בעיקר הודות לקומדיית האימה שהלכה וצברה לעצמה מעמד קאלט - "חנות קטנה ומטריפה" מ-1960. מוקדם יותר השנה אף נודע כי קורמן יחבור לקולנוענים ג'ו דנטה ובראד קרבוי ליצירת ריבוט לסרט הלהיט בשם Little Shop Of Halloween Horrors.
לאורך השנים קורמן זכה לכינויים "מלך הבי מוביס" ו"האפיפיור של קולנוע הפופ", ונחשב למי שהזניק את הקריירות של שחקנים ובמאים גדולים רבים, כשנתן להם הזמנות לככב ולביים בסרטי הבי שלו, בהם ג'ק ניקולסון, פרנסיס פורד קופולה, ג'ו דנטה, מרטין סקורסזה וג'יימס קמרון, רוברט דה נירו ועוד. הוא התמחה בסרטים בקצב מהיר ותקציב דל, ובתוך כך שלל סרטי אימה, אקשן ומדע בדיוני.
2 צפייה בגלריה
מתוך "חנות קטנה ומטריפה"
מתוך "חנות קטנה ומטריפה"
מתוך "חנות קטנה ומטריפה"
(צילום מסך)
קורמן היה לפורץ דרך בתחום הקולנוע העצמאי, במהלך הקריירה שלו שנפרסת על פני כשבעה עשורים בוא ביים מעל 70 סרטים והפיק למעלה מ-300. סרטים בולטים נוספים בקריירה שלו כוללים את "פיראניה" מ-1978, Death Race 2000 מ-1975 ונוספים. לאורך השנים הבמאי קיבל פרסי מפעל חיים מלמעלה מ-40 פסטיבלי קולנוע שונים, וב-2009 אף זכה בפרס אוסקר לשם כבוד - במעמד ההענקה הבמאי רון האוורד הצדיע לו על כך שנתן לנשים תפקידי מפתח.
קורמן נולד בדטרויט ב-1926, ועבר להתגורר עם משפחתו בלוס אנג'לס ב-1940. הוא למד בבית הספר התיכון בבוורלי הילס ולאחר מכן באוניברסיטת סטנפורד. הוא הודה שהוא התאהב בסרטים ממתי שהגיע לקליפורניה. "לא היה סיכוי שהייתי יכול לא להתעניין בסרטים, כשגדלתי איפה שגדלתי", אמר פעם.
קורמן שירת במלחמת העולם השנייה ואף למד תקופה קצרה באוקספורד, אך דברים אלו האטו אותו לדבריו. לאחר הלימודים עבד בשלל עבודות מזדמנות, בהן קריאת תסריטים, עד שכתב תסריט משלו לסרט Highway Dragnet שאותו מכר ב-4,000 דולר. ב-1955 החל לייצר סרטים בקצב מהיר כשעד 1960 יצאו כ-30 סרט בהפקתו או בבימויו, כולם בתקציב של פחות מ-100 אלף דולר ושהופקו בפרק זמן של כשבועיים.
הסרט הראשון שזיכה את הבמאי בתשומת לב מן הציבור היה Machine Gun Kelly שיצא ב-1958. שנתיים לאחר מכן יפיק את סרטו הזכור ביותר "חנות קטנה ומטריפה". את הסרט הוא פיתח כשניתנו לו יומיים להשתמש בסטים שנותרו עומדים מסרטו הקודם. הוא השלים את הסרט תוך יומיים ולילה אחד.
שיטתו של קורמן להשקיע בסרטים דלי תקציב התבררה כרווחית מאוד, ובשנת 1990 הוא פרסם את ספר הזיכרונות שלו "מאבריק: איך עשיתי 200 סרטים בהוליווד ומעולם לא איבדתי פרוטה". ב-1998 הוא קיבל את פרס המפיק הראשון שהוענק אי פעם על ידי פסטיבל קאן.
הבמאי הותיר אחריו את אשתו, המפיקה ג'ולי קורמן, ואת בנותיו, קתרין ומרי.