בעוד שפסטיבלי קולנוע בינלאומיים רבים, כולל פסטיבל קאן, מדירים כעת את הקולנוע הישראלי, טוב שישנם עדיין כאלה שבוחרים לא להתעלם מהתוצרת העדכנית של התעשייה הפילמאית העברית. וכך פסטיבל קרלובי וארי, אחד הוותיקים והמוערכים בסצנת הבינלאומית, שיבץ את "טרופיקנה" - סרט הביכורים של הבמאי והתסריטאי עומר טובי - בתחרות "פרוקסימה", המסגרת השנייה בחשיבותה. ב"פרוקסימה" מתחרים סרטים המציעים נקודת מבט נועזת על הקולנוע.
2 צפייה בגלריה
עירית שלג, מתוך "טרופיקנה"
עירית שלג, מתוך "טרופיקנה"
עירית שלג, מתוך "טרופיקנה"
(צילום: פיליפ לאבלט)
פסטיבל קרולבי וארי ה-58 ייפתח בשלהי החודש הבא בעיר הנופש והספא הצ'כית. "טרופיקנה", בכיכובה של עירית שלג ("בר 51", "אבא גנוב 3", "למלא את החלל") עוקב אחר אורלי, קופאית בסופרמרקט בגיל העמידה, החיה בישוב מדברי מרוחק ומחלקת את זמנה בין העבודה המונוטונית ובין הטיפול בבני הבית ובאמה התובענית. רצח מסתורי של הקופאית הראשית מוביל לקידום מעמדה של אורלי בסופרמרקט - אבל היא יורשת לא רק את כס הקופה הראשית, אלא גם את עברה הסוער של הקופאית המנוחה. עד מהרה, היא מוצאת את עצמה במסע אפל של גילויים מיניים המובילים אותה אל מעמקי תשוקותיה המודחקות, ואל חשיפת כמיהתה לחום אנושי וקירבה.
זהו אמנם סרט הביכורים הארוך של טובי, אבל תיק העבודות שלו גדוש וכולל סרטים קצרים, את סדרת הדרמה המוזיקלית הים-תיכונית "היורשת" וגם עשרות קליפים לזמרים וזמרות רבים וביניהם עברי לידר, רן דנקר, שרית חדד ודנה אינטרנשיונל. טובי אף נמנה על מייסדי "אריסה", ליין המסיבות המזרחיות הגאות החתרני, שבהחלט חולל מהפכה בשדה התרבותי הקווירי-מזרחי.
"אני מאוד נרגש להקרין את 'טרופיקנה' בבכורה עולמית בפסטיבל קרלובי וארי", אמר טובי ל-ynet. ”במיוחד עבור השותפים הרבים והמוכשרים שלי לעשייתו. 'טרופיקנה' הוא סרט מסע אישי אל תוך פריפריה מדברית, בדומה לזו בה גדלתי, שהורכב מפיסות של זיכרונות שלוויתי מעמקי נשמתי. סרט ששואף להתיר את הבירוקרטיה הסבוכה של האינטימיות, את המסע המפרך אל עבר רגע של חום אנושי, במציאות של הישרדות מעמדית וביטחונית מתמדת. סרט שמזמין את בני האדם למצוא את האנושי בקיום, בדרך שרק יופי הקולנוע מסוגל לאפשר".
2 צפייה בגלריה
עומר טובי
עומר טובי
עומר טובי
(צילום: עומר טובי)
ב"טרופיקנה" מופיעים גם רבקה בכר, אמיר אישהר, אילנית בן יעקב, לירית בלבן, רינת מטטוב, רגינה ספקטור, דובר קוסאשווילי, מיכאל לוי, אורי הוכמן ודליה בגר. על ההפקה חתומים הילה מדליה, גיל סימה ופול קאדיו.
ואילו בתחרות הראשית יתחרה סרט חדש של הבמאי נועז דשא, יוצר ישראלי החי ופועל בחו"ל. הסרט Xoftex צולם במחנה פליטים ביוון ועוקב אחר מבקשי מקלט סורים ופלסטיניים, שממתינים בחרדה לחדשות בדבר מעמד הפליט שלהם. נאצר, גיבור הסרט, מחליט להעביר את הזמן בצילום מערכונים סאטיריים. נאצר וחבריו אף עושים הכנות לקראת צילומי סרט אימה של זומבים.
דשא זכה בפרס אריה העתיד בפסטיבל ונציה 2013, בזכות "צל לבן" שעסק בהתעללות בלבקנים באפריקה. לדשא יש שורשים חזקים בשואוביזנס הישראלי: הוא בנו של האמרגן המיתולוגי המנוח אברהם דשא פשנל. פשנל כידוע היה חתום על הצלחות כמו הגשש החיוור, שוקולד מנטה מסטיק וכוורת.
כדאי לציין שפסטיבל קרלובי וארי האיר תמיד פנים לקולנוע העברי, כולל זכיות אחדות. ב-1999 זכה "החברים של יאנה" של אריק קפלון בפרס "גלובוס הקריסטל" המוענק לסרט המצטיין, וב-2005 גרף "איזה מקום נפלא" של אייל חלפון את הפרס המיוחד של חבר השופטים, בעוד שאורי גבריאל קטף את פרס השחקן. ב-2011, זכה "בוקר טוב אדון פידלמן" של יוסי מדמוני בפרס "גלובוס הקריסטל", וב-2018 זכה משה פולקנפליק בפרס השחקן המצטיין עבור הופעתו בסרט "גאולה", סרטם של יוסי מדמוני ובועז יהונתן יעקב.
המהדורה ה-58 של הפסטיבל תציין השנה 100 שנה למותו של פרנץ קפקא ממחלת השחפת. במהלך הפסטיבל יוצגו סרטים אחדים מרחבי העולם, מיפן ועד הוליווד, המתבססים על יצירתו של הסופר היהודי יליד פראג או שואבים מהם השראה. כמו כן יוצגו כן סרטים על חייו. "קפקא הוא אחד מאותם סופרים שיצירתם העניקה השראה ליוצרים במשך עשרות שנים", אומר קארל אוך, המנהל האמנותי של הפסטיבל. "הוא כאילו מאתגר אותנו בערמומיות לנסות לתפוס, כמה שיותר מקורי ואינטנסיבי, את האופי החמקמק של כתביו, הסיפורים שלו, המציאות שהוא יצר ותחושות החשש שהוא מעורר - אבל גם את הסיטואציות הקומיות שהוא יצר".