הזמר חנן יובל הודיע כי הוא מסרב להופיע בכנסת ישראל. "לכנסת הזאת, של אלמוג כהן, של דודי אמסלם, של החברה גוטליב, של גלית דיסטל, של אריה דרעי שנהנה מההומור של אלמוג כהן, של יו"ר הכנסת, שבמקום לגעור בטינופות הוא אוסר על הצילום שלהם, שלא ידעו בחוץ, ועוד ועוד - שאמשיך? ואין אפילו צדיק אחד שיקום ויזעק", כך כתב יובל למפיק האירוע שבו סירב הזמר להופיע ביום הזיכרון לחללי צה"ל.
2 צפייה בגלריה
חנן יובל, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
חנן יובל, מתוך מופע המחווה לקובי אושרת
חנן יובל
(צילום: מוטי קמחי)
"רוני יקירי - זאת לא הכנסת שלי. לשיר שם בפני גסי הרוח האלה זה לעשות שקר גדול לעצמי. אוכל לא חסר ולא יחסר בבית משפחת יובל. על היושרה עבדתי כל החיים. הייתי חייב לכתוב לך. בהצלחה ושבת שלום", הוסיף.
דבריו של יובל זכו לחיבוק גם מחבריו המוזיקאים כשהועברו אל קבוצות המחאה. כך לדוגמה כתבה אחינועם ניני: "כל הכבוד לחנן. מתרגשת כל פעם שמישהו לוקח צעד קדימה. אני אישית חולמת כבר רבע מאה על מסה קריטית של אומנים שיביעו עמדה, שיהוו כוח אמיתי, תנועה, שיתמכו אחת בשנייה וישלחו מסר ברור לציבור, שאין אומנות אמיתית בלי חופש, בלי שוויון, בלי כבוד לכל אדם באשר הוא. תפקידה של האומנות (בניגוד לבידור) איננו להתרפס, להיות ליצנים, להתחנף, אלא ללכת בראש המחנה, להוביל ולתת דוגמה אישית. אולי סוף סוף, בתוך חלום הבלהות שאנו חיים, חלומי זה, העצוב והעיקש יתגשם". גם יאיר ניצני הביע תמיכה, מאיר ישראל, אוהד חיטמן ויהודה עדר.
2 צפייה בגלריה
הסירוב של חנן יובל להופיע בכנסת
הסירוב של חנן יובל להופיע בכנסת
דבריו של חנן יובל
(צילום מסך)
יובל עצמו לא חוזר בו מהדברים, ואומר כי הסירוב לשיר בכנסת אינו אומר שהוא לא מקבל את תוצאות הבחירות, או על ימין או שמאל, אלא על כללי התנהגות בסיסיים. "זה גועל נפש", אמר יובל בשיחה עם ynet. "כשיושבים שם מתבהמים ואף אחד לא מתנהג כאחראי מסודר, גם בשוק יש חוקים בסיסיים, גם בתחום האיגרוף יש כללים בסיסיים. שם נפרצו כל הגבולות ואין בעל בית. מה זה שייך לבחירות, זה שאנשים מתנהגים ככה - אני לא רוצה להיות שם. זכותי. אני מוותר על ההכנסה והפרנסה שלי. הלוואי שכשאפרסם שיר חדש אקבל את כמות הפניות שקיבלתי היום".
חנן יובל נולד ב-1946 לבלה ויצחק בוליבסקי, ממייסדי קיבוץ משמרות. האהבה למוזיקה החלה כשלמד לנגן בגיטרה ופרחה כששירת בלהקת הנח"ל, בשנים 1966-1965. לאחר שחרורו מלהקת הנח"ל, הצטרף להרכב יואל דן ושלישיתו, איתו טס למסע הופעות בארצות הברית. כשחזר, חבר לבני אמדורסקי ושלום חנוך בהקמת השלושרים. השיר המפורסם ביותר אותו ביצע יובל במסגרת ההרכב הוא "צרות טובות". ב-1991 התאחדו והוציאו יחד את האלבום "שלושרים על גשר הירקון", שזכה להצלחה. בסוף שנות השישים הקים את להקת כיף התקווה הטובה, שכללה את ג'וזי כץ, שלמה מזרחי, אלי מגן וזהר לוי. הלהקה הקליטה מספר שירים, אך התפרקה לפני שהשלימה את אלבומה. אחרי הפירוק הצטרף יובל להרכב שובבי ציון, שכלל גם את קובי רכט וקובי אשרת והשלושה הופיעו יחד עד 1971. קריירת הסולו שלו החלה עם האלבום "חנן יובל" (974) ובו הלחין את רוב השירים, ביניהם גם מה שנחשב לשיר המזוהה ביותר איתו "אתם זוכרים את השירים", אותו כתב יהונתן גפן.