לורן היל, וייקליף ז'אן ופראז מישל, חברי להקת הפוג'יז, עתידים להתאחד ולהופיע יחד לראשונה מזה 15 שנה בסיבוב הופעות מיוחד ברחבי ארצות הברית, אירופה ואפריקה לרגל חגיגות ה-25 לאלבומם המיתולוגי, The Score - כך דווח הערב (ג') באתר "הרולינג סטון".
3 צפייה בגלריה
הפוג'יז
הפוג'יז
הפוג'יז
(צילום: AP)
ההופעות ייפתחו בצפון ארצות הברית ב-2 בנובמבר, ובתחילת דצמבר תמשיך הלהקה לאירופה ואפריקה, עם עצירות בפריז, לונדון, ניגריה וגאנה. עם זאת, כבר מחר בערב (ד', שעון ארה"ב) השלושה יתאחדו להופעה מיוחדת בניו יורק, במיקום שלא פורסם - הופעה שתצולם למען פסטיבל ה-Global Citizen Live השנתי, שייערך בשבת הקרובה במיקומים שונים ברחבי העולם - פריז, לוס אנג'לס, סידני, ריו, ניו יורק, סיאול, לונדון, מומבאי ועוד.
"לפוג'יז יש היסטוריה מורכבת אך מלאת השפעה", אמרה היל בהצהרה מטעמה. "אפילו לא הייתי מודעת לכך שזו השנה ה-25 לאלבום עד שמישהו הביא את זה לתשומת ליבי. החלטתי לכבד את הפרויקט המשמעותי הזה, את יום השנה שלו ואת המעריצים שהעריכו את המוזיקה, על ידי יצירת פלטפורמה שבה נוכל להתאחד, להופיע עם המוזיקה שאנחנו אוהבים ולהוות לעולם דוגמה לפיוס".
3 צפייה בגלריה
עטיפת האלבום The Score של הפוג'יז
עטיפת האלבום The Score של הפוג'יז
עטיפת האלבום The Score של הפוג'יז
גם ז'אן התייחס להכרזה: "בעודי חוגג 25 שנה עם הפוג'יז, הזיכרון הראשון שלי הוא שמהרגע הראשון נשבענו שלא נעשה סתם מוזיקה, אלא נהפוך לתנועה. נהווה קול עבור אלה שקולם לא נשמע, ובזמנים מאתגרים אלה אני אסיר תודה שוב שאלוהים חיבר בינינו פעם נוספת".
השלושה החלו לפעול יחד כלהקה בתחילת שנות ה-90, מספר שנים לאחר שהיל ופראז למדו יחד בתיכון וצירפו אליהם את ז'אן. תחילה הם ניסו את מזלם תחת השם Tranzlator Crew, אך בהמשך בחרו להחליף את שמם ל-Fugees - קיצור של המילה "פליטים" (Refugees) ושם גנאי למהגרים מהאיטי, המדינה שבה נולד ושממנה היגר ז'אן לארצות הברית בגיל תשע.
על אף שהוציאו את אלבום הבכורה שלהם כבר ב-1994 (Blunted on Reality, שנכשל מבחינה מסחרית), ההצלחה הענקית שלהם הגיעה רק שנתיים לאחר מכן, עם צאת אלבומם השני, The Score, שהפך לקלאסיקת היפ-הופ הודות לשירים איקוניים כמו Ready or Not, Fu-Gee-La וכמובן הקאבר ל-Killing My Softly של רוברטה פלאק.
3 צפייה בגלריה
הפוג'יז
הפוג'יז
הפוג'יז
(צילום: AP)
התקשורת הרעיפה מחמאות וכינתה אותו כ"היפ-הופ אלטרנטיבי", אך בכל הקשור להצלחה ולמכירות, The Score חדר לעומק המיינסטרים: הוא שהה ארבעה שבועות בפסגת מצעד הבילבורד האמריקני, מכר שישה מיליון עותקים בארצות הברית בלבד, ובכל העולם בכ-20 מיליון עותקים - מה שהפך אותו לאחד מאלבומי ההיפ-הופ הנמכרים בהיסטוריה.
אולם כמו שהפך את השלושה - ובראשם את היל - לכוכבי ענק, כך האלבום גם סימן את התחלת הסוף שלהם. המתח ביניהם גבר והם עברו להתמקד בפרויקטי סולו - ז'אן היה הראשון להשיק קריירה שכללה מספר להיטים ("991", Gone 'till November ועוד); היל שחררה ב-1998 את אלבום הבכורה שלה, The Miseducation of Lauryn Hill, שזכה להצלחה רבה; ואלבומו של פראז מאותה השנה, Ghetto Superstar, הצליח פחות, על אף הלהיט באותו השם שיצא מתוכו. אחרי ששחררו סינגל נוסף ב-2005, Take It Easy, השלושה הודיעו על התפרקותם הרשמית.