רגע לפני שנציין שנה ל-7 באוקטובר, הספרייה הלאומית מפרסמת היום (א') דוח מיוחד על הספרים שיצאו לאור בעקבות המלחמה. עד כה התפרסמו 169 ספרים ופרסומים העוסקים בנושאים כמו החטופים, סיפורי גבורה, ההפגנות והמחאות, זיכרונות של לוחמים והתגברות האנטישמיות בתפוצות.
2 צפייה בגלריה
הבית של פסי כהן ז"ל
הבית של פסי כהן ז"ל
הבית של פסי כהן ז"ל
(צילום: גדי קבלו )
42 מתוך כלל הספרים הם מחקרים ודוחות, 30 הם ספרי עיון והגון, 29 עדויות וסיפורי גבורה, 14 הם ספרי שירה, 9 פרוזה ו-3 ספרי ילדים. בספרייה הלאומית מדגישים כי מדובר בדוח חלקי בלבד כיוון שכתיבת ספרים והוצאתם לאור הינם תהליך ארוך ומורכב. בנוסף הם מעריכים שבשנים הקרובות עוד מאות ספרים יצאו לאור, ומציינים כי ידוע על מספר גדול של ספרי זיכרון והנצחה שייצאו לאור ממש בסמוך לציון שנה למלחמה.
לשם השוואה, בספרייה הלאומית בדקו את מספר הספרים שיצאו לאחר מלחמת יום כיפור, וראו כי בשנה הראשונה לאחר המלחמה (עד סוף 1974) יצאו כ-300 ספרים. אולם במהלך 50 השנים שלאחר מכן יצאו לאור עוד אלפי ספרים – בעברית ובשפות אחרות.
2 צפייה בגלריה
הספרייה הלאומית החדשה
הספרייה הלאומית החדשה
הספרייה הלאומית החדשה
(צילום: אלבטרוס)
מאז פרוץ המלחמה, הספרייה הלאומית אמונה על יצירת ארכיון המתעד את כל ההיבטים הדיגיטאלים של 7 באוקטובר. כשעד כה נאספו 500 מיליון פריטי אינטרנט, לרבות תכתובות ווצאפ, פוסטים וסרטונים ברשתות החברתיות, שני מיליון קבצים דיגיטליים, למעלה מאלף פרסומים מודפסים ככרזות, פליירים וחוברות ועוד אלפי עדויות מצולמות.
כחלק מפעילותה, עלה גם מיזם שנקרא "חיים שאבדו: על היצירות של חללי ה-7 באוקטובר": פרויקט הנצחה שעוסק בכמה אנשים שכתבו, ערכו ותרגמו ספרים וחייהם נגדעו באחת. בנוסף, הספרייה תקיים במשכנה ב-6 באוקטובר אירוע מופע מוסיקאלי בשם "בְּתֹם תִּשְׁרֵי: ערב שירה וזיכרון", בהנחיית העיתונאי בן שני ובהשתתפות שלומי סרנגה, עלמה גוב, החצר האחורית, ונוספים.