עוד לפני פרק הסיום העונה ואחת הסצנות היפות של השנה שעברה בטלוויזיה, "אנדור" (שזמינה לצפייה בדיסני+) התקבעה כיצירה יוצאת דופן ביקום של "מלחמת הכוכבים". הסדרה של טוני גילרוי, שהתבססה על דמותו של קסיאן אנדור, ממנהיגי המורדים נגד האימפריה האימתנית כפי שהופיעה בסרט "מלחמת הכוכבים: רוג אחת" (2016), זכתה לביקורות נלהבות ובעצם הייתה האור בקצה מנהרת הבינוניות שנדמה והשתלטה על "מלחמת הכוכבים" מאז "אחרוניי הג'דיי" (2017), שזכה לתשואות אבל חלק מהמעריצים עשו לו את המוות בגלל רעיונות ליברליים מדי, לטעמם. "אנדור", שמציגה את המסע של קסיאן לתפקיד מפתח במאבק נגד האימפריה, היא סדרה קודרת, אפלה ולפעמים אינטנסיבית מאוד. חדי-עין אף יכולים להבחין בביקורת החריפה שלה נגד משטרי כיבוש באשר הם.
"אנדור" - טריילר
(קרדיט: דיסני+)
אבל עכשיו מתברר שכל זה היה מאוד קרוב להישאר כרעיון על הנייר. "אחרי 'רוג אחת' ניגשתי לטוני כדי לשאול אם הוא רוצה לפתח סדרה", סיפרה קת'לין קנדי, הנשיאה של תאגיד Lucasfilm, ששייך לדיסני ואחראי על כל מפעלות "מלחמת הכוכבים". "הוא פשוט אמר: 'לא'". הקהל בפאנל, שהתקיים במסגרת הכנס Star Wars Celebration בלונדון, צחק בשילוב של הקלה ותדהמה: מי לעזאזל מסרב להמשיך לקחת חלק באחד המותגים האהובים והיוקרתיים בתעשיית הבידור? אבל גילרוי, שישב לצדה של קנדי, הסביר שהתחושה הראשונית שלו הייתה שהעסק מוצה. המדיום הטלוויזיוני וגם ההבטחה שיוכל להפיק יצירה נועזת הם ששכנעו אותו לחזור בו.
2 צפייה בגלריה
מתוך "אנדור"
מתוך "אנדור"
כמעט לא קרה. מתוך "אנדור"
(צילום: +Disney)
אם היה מישהו יותר מבסוט מקנדי בזכות סיבוב הפרסה הזה, מדובר בדייגו לונה, שקיווה לשחק גיבור מהסוג של קסיאן: אנטי-גיבור שילדותו נלקחה ממנו ושמעולם לא ראה בעצמו מישהו שמיועד לגדולות. בהתחלה נדמה שכמו יונה הנביא, הוא בורח מהבשורה שעליו להוביל את המאבק באימפריה, עד שהשרירותיות הבלתי נסבלת שלה מובילה אותו לבית הכלא המזעזע של "נרקינה 5", המקום שבו האדמה לא רועדת תחת האסירים אלא מחשמלת אותם. "בדרך כלל הגיבור הוא לא בחור רגיל כמוך, אלא מישהו שנראה כמו גיבור", אומר לונה, "לכן היה חשוב לעשות את 'אנדור' ולקחת סיכונים. הייתה לנו זכות גדולה לעבוד עם טוני, שמוצא דרך לסבך את הדברים שוב ושוב. אבל ככה זה: כתיבה מעולה מביאה אנשים מעולים. אני לא חושב שיש כסף שמסוגל להביא קאסט כל כך טוב".
לצד המנהלת הבכירה, היוצר הראשי והכוכב, הפאנל אירח הרבה מאוד אנשים שבזכותם "אנדור" היא מה שהיא. למשל המלחין ניקולס בריטל, שעיצב את הפסקול המעולה של הסדרה, סיפר שהוא צבר שבע שעות (!) של מוזיקה. מעצב ההפקה לוק הול חשף כיצד התהווה הקונספט של בית הכלא, שבין כותליו מתרחשים הפרקים החזקים ביותר של "אנדור": "עבדנו על העיקרון המרכזי במשך שבוע", הוא גילה, "ומשם ירדנו ממש לפרטים: איך שולטים בהם, מה בדיוק הם עושים שם". "הרעיון הוא שחיי האדם יותר זולים מהדרואידים", המשיך גילרוי, "הם בעצמם חלקי חילוף במכונה".
2 צפייה בגלריה
מתוך הפאנל של "אנדור" באירוע השנתי של "מלחמת הכוכבים"
מתוך הפאנל של "אנדור" באירוע השנתי של "מלחמת הכוכבים"
בזכותם "אנדור" היא מה שהיא. מתוך האירוע השנתי של "מלחמת הכוכבים"
(צילום: Getty Images באדיבות דיסני+)
במסגרת חוויית הצילומים בעידן הקורונה, לונה בחר להתמקד בסצנת מרדף משותפת עם סטלן סקארסגרד, שמגלם את המורד הסמוי לות'ן ראי: "בסצנה הזאת הוא היה צריך לחבק אותי מאחורה, וזה היה בתקופת הקורונה, כך שזה היה חיבוק די נעים".
ומעל כל המחמאות והפרטים הקטנים, ריחפה הידיעה שהעונה השנייה של "אנדור", שקודם לכן נחשף שתגיע באוגוסט 2024, תהיה האחרונה כפי שתוכנן במקור. גילרוי הסכים לספר שהעונה תשלים את המסע של קסיאן לנקודה שבה מתחיל "רוג אחת", ולכן כל שלושה פרקים בעונה הבאה יתפרסו על פני תקופת זמן של שנה. "יש משהו מאוד מיוחד באיך שאנדור מסיים ומה התפקיד שלו, ואנחנו רוצים לשקף את זה", סיכם גילרוי. יש לו פחות משנה וחצי כדי להוכיח שגם הפעם הוא יצליח.