במאי הקולנוע הישראלי ג'אד נאמן הלך היום (א') לפנות בוקר לעולמו בגיל 84 ממחלת הסרטן. סרטו המוכר ביותר הוא "מסע אלונקות" מ-1977 שהיה הסרט הראשון שביקר את התנהלות צה"ל מבפנים, כאשר במרכזו היה טירון צעיר הסובל מהתעללות מפקדיו וחבריו לצוות. בשנת 2009 הוא זכה בפרס ישראל לקולנוע.
"ג׳אד אהובנו נלחם במחלת הסרטן עד הרגע האחרון, כפי שנלחם כל חייו על מה שאהב והאמין בו. הוא אהב את החיים ולא הפסיק ליצור, לחלום ולקוות. ביום חמישי האחרון נערכה קריאת תסריט לסרט שעמד ליצור על פוסט טראומה לאומית ומלחמת יום כיפור. ההקראה, בהשתתפות שחקנים, תועדה וג'אד הספיק לראות חלק מחלומו מתגשם. הוא נלחם על עשיית הסרט עד נשימתו האחרונה. הוא ישאר חקוק בליבנו", מסרה משפחתו ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
יהודה ג'אד נאמן
יהודה ג'אד נאמן
יהודה ג'אד נאמן
(צילום מסך, מתוך חשבון היוטיוב "כאן חינוכית")
נאמן נולד וגדל בתל אביב. הוא למד רפואה באוניברסיטה העברית ושירת בתור רופא במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים. למרות זאת, הוא החליט לפנות לעולם היצירה וב-1965 הוא השתתף בהפקת סרטו העלילתי הראשון של יצחק צפל ישורון, "אישה בחדר השני". שנה אחר כך עבד כמפיק בפועל בסרט העלילתי "סיירים" בבימויו של מיכה שגריר.
נאמן יצר את סרטו הראשון הקצר, "השמלה", עם הצלם יכין הירש והשחקנים ליאורה ריבלין, אסי דיין וג'וזי כץ. בגלגול מאוחר יותר הוצג הסרט בפסטיבל קאן ב-1969 בפורום הבמאים היוקרתי. בסוף שנות הששים ותחילת שנות השבעים ביים נאמן לערוץ 1 סרטים דוקומנטריים ודרמות טלוויזיה. סרטו התיעודי "הסתכלות על עכו" שיצר ב-1976 ובו התמקד בגטו הערבי בעכו העתיקה, היה מראשוני הסרטים שהציגו את סבך היחסים המורכב בין ערבים ליהודים בישראל.
באותן השנים יצר ביחד עם התסריטאי דני הורוביץ והצלם חנניה בר את "מסע אלונקות", סרטו העלילתי הראשון על טירון צנחנים שעובר טרטורים קשים עד להתאבדותו. בצה"ל ניסו למנוע את ההסרטה ודרשו שינויים בתסריט. נאמן סרב ואיים בפנייה לבג"ץ. לימים שימש הסרט ככלי הדרכה בקורס קצינים כדי ללמד צוערים כיצד למנוע התאבדות טירונים.
ב-1979 חבר נאמן ליעוד לבנון, רנן שור, מילק קנבל ונחמן אינגבר במאבק ציבורי להקמת קרן הקולנוע הישראלי שפעילותה חוללה מאוחר יותר שינוי דרמטי במפת העשייה הקולנועית בישראל. במקביל הוזמן להצטרף לסגל ההוראה בחוג לקולנוע ולטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב שבראשו יעמוד מאוחר יותר. נאמן יזם וביצע שינויים מרחיקי לכת בתכנית הלימודים ובאירגון החוג והביא להפיכתו לחוג משולב, מעשי ועיוני, שילב בו קורסי יסוד ממדעי הרוח והחברה ופיתח את לימודי ההיסטוריה והתיאוריה בקולנוע.
במאי הקולנוע אבי נשר, שהיה גם חברו הקרוב של נאמן, ספד לו: "ג'אד נאמן היה לא רק יוצר קולנוע מחונן אלא במאי שסרטיו פרצו והתוו דרך ליוצרים צעירים דאז כמוני וכמו אסי דיין. אני מרגיש שסרטו 'מסע אלונקות' היה סרט מכונן שהשפעתו מהדהדת בקולנוע הישראלי עד עצם היום הזה. מכיוון שאני מאמין גדול ב'סוף מעשה המחשבה תחילה', אני סבור שגם לכתיבתו התאורתית המבריקה של ג'אד היתה השפעה עצומה על התפתחותו של תור הזהב העכשווי, בקולנוע הישראלי. פטירתו מרעישה מטלטלת ומעציבה אותי. זכרו ילווה אותי לעד".
גם שר התרבות והספורט חילי טרופר נפרד מהבמאי: "יהודה ג׳אד נאמן, חתן פרס ישראל לקולנוע ואיש תרבות מרכזי הלך היום לעולמו אחרי מאבק ממושך במחלה קשה. יהודה תרם תרומה משמעותית לקולנוע הישראלי והביא למסכים סיפורים אנושיים מרגשים וייחודיים וחשף אותם לכלל העם. יהי זכרו ברוך".