המשורר נתן זך הלך לעולמו היום (ו') לאחר תקופה ארוכה של קשיים בריאותיים, וכעת חברים וקולגות מעולמות התרבות והפוליטיקה מבכים את אובדנו. נשיא המדינה, רובי ריבלין, ספד לו: "'ועוד לא אמרת הכל' והלכת, נתן זך היקר. ומי ידייק לנו את תמצית הכאב? ומי ילוש את השפה העברית ביד מקורית ומדויקת כל כך? ומי יתאר לנו את החיים שעוד יכולים לצמוח בינינו? נוח על משכבך בשלום נתן, משורר היום-יום, משורר העכשיו, אמן הצורה החריף, הבלתי נלאה".
2 צפייה בגלריה
נתן זך
נתן זך
"המי ידייק לנו את תמצית הכאב?". נתן זך
(צילום: שאול גולן)
נורית גלרון, שנהגה לשיר את שיריו של זך, ספדה לו: "נתן זך היה אדם כריזמטי, עם חוש הומור נהדר. הוא היה מוזיקלי, הוא אהב מוזיקה. אהבתי אותו מאוד. הוא היה משורר ענק בעיני, אבא ומורה דרך רוחני בשבילי. הייתה בו יכולת נדירה להיכנס לנפש האדם, לפחדים, לחולשות, לאהבות, לתשוקות שלו. בחוויה שלי, אני חושבת שהוא היה מסוכסך עם המקום ואני לא חושבת שאי פעם הוא הצליח להתנתק מהמקום שממנו הוא בא. ראיתי אותו ברגעים חמים ויפים, וגם בשלהי חייו, כשהוא כבר היה על ערש דווי. נתן יחסר לי מאוד אני מאוד מאוד אהבתי אותו".
נורית גלרון נפרדת מהמשורר נתן זך
שר התרבות והספורט, חילי טרופר, כתב: "צר לי על לכתו של נתן זך, חתן פרס ישראל לספרות ומגדולי המשוררים הישראלים. זך היה מהמשוררים החשובים שידעה ישראל והשפעתו העצומה על התרבות הישראלית והזמר העברי תישמר לדורות. 'כולנו זקוקים לחסד', 'איך זה שכוכב אחד לבד מעז', 'כי האדם עץ השדה' ועוד שורות רבות כבר הפכו לאבני יסוד בשפה העברית ובתרבות הישראלית, הודות לגאונותו של זך. אני שולח תנחומים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".
2 צפייה בגלריה
נתן זך
נתן זך
"מהמשוררים החשובים שידעה ישראל". נתן זך
(צילום: ענת סרגוסטי, ארכיון "העולם הזה")
צביקה ניר, יו"ר אגודת הסופרים, ספד לו: "הלך מאיתנו אחד מענקי השירה העברית לדורותיה, אשר הטביע חותם בל יימחה על השירה העברית וסלל בה דרכים חדשות ומפתיעות שרישומן משפיע עד היום. נתן זך היה גם מהפכן של שירה, יוצר שקרא תיגר, נון-קונפרמיסט, איש רוח, מורה ומרצה חתן פרס ישראל שלא היסס להביע דעותיו גם אם היו שנויות במחלוקת. התרבות העברית-הישראלית איבדה מנהיג ומצפן. חסרונו מורגש זה זמן מאז פרישתו. יהי זכרו ברוך".
הזמר אביב גפן נפרד גם הוא, לצד ציטוט משירו המפורסם של זך: "'כי האדם עץ השדה, כמו העץ הוא צמא למים. כמו האדם הוא נשאר צמא, ואני לא יודע איפה הייתי ואיפה אהיה כמו עץ השדה'. נתן זך השאיר אחריו שירים אלמותיים, יהי זכרו ברוך".
שר החינוך, יואב גלנט, הוסיף: "אחרי כמעט 70 שנות יצירה, הלך היום לעולמו היוצר והמשורר נתן זך. שיריו ויצירותיו הם נכס צאן ברזל בתרבות הישראלית. כל תלמיד ותלמידת תיכון לומדים לפחות יצירה אחת שלו בבחינת הבגרות בספרות, וכך זוכים להתוודע למילים היפות והחכמות שכתב לאורך השנים. יהי זכרו ברוך".